Ràdio Tàrrega en directe
Ràdio Tàrrega en directe

Durant l’any 2014, es van rebre a l’Oficina Comarcal d’ Informació al Consumidor de l’Urgell (OCIC), la qual està ubicada en una comarca amb més de 37.000 habitants, un total de 576 consultes, vers les 891 consultes de l’any anterior,  això suposa un 35 % de descens.

Un total de 132 corresponen a reclamacions i denúncies trameses a l’Agència Catalana del Consum, un 53 % menys que l’any 2013 que van ser concretament 280 trameses. La resta de consultes van ser resoltes a l’OCIC de l’Urgell directament.

Aquest descens segons fonts del Consell és a causa que l’any 2013 el 53% de les reclamacions corresponien al sector bancari, concretament contra CX Catalunya Caixa amb el tema de les Preferents, on tots els usuaris afectats se’ls va donar la possibilitat de fer la Sol·licitud d’Arbitratge per a recuperar part dels seus diners dipositats.

“Si no hagués estat per aquest tema les reclamacions rebudes per altres temes són semblants a les dels anys anteriors, per exemple l’any 2012 (es van rebre 638 consultes) i el 2011 (556 consultes)”.

El 41% de les reclamacions corresponen al sector de telefonia i internet, percentatge superior a l’any anterior; el 25% correspon al sector de subministraments bàsics (gas, llum i aigua). A continuació se situen amb el 34% els sectors del petit comerç, bars, assegurances, companyies aèries,  vehicles, reparacions, formació on line, hotels i campings, correus i financeres, entre altres.

Cal esmentar que en el tema de la telefonia en el primer lloc de reclamacions hi ha la companyia Movistar; en segon lloc Vodafone; i el tercer i quart lloc són per Jazztel, Orange i Yoigo respectivament.

Majoritàriament, el nombre de tramitacions són de Tàrrega, el 66%; el 5,3% de Bellpuig; el 3,8% de Belianes; el 3% d’ Agramunt i el 14,40% de la resta de la comarca de l’Urgell. El 3% restant provenen de d’ altres poblacions de fora de la comarca.

Des de l'Oficina es duu a terme la difusió de campanyes informatives a comerços i empreses de la comarca, sobre temes de consum, i s' anima a les empreses a que s'adhereixin a la Junta Arbitral de Consum, amb l'objectiu de donar la màxima garantia als consumidors de la comarca.

El  46% de reclamacions han estat realitzades per homes, i el 54% per dones.   

Pel que fa a les respostes rebudes de l’Agència Catalana del Consum, de les resolucions de les reclamacions i denúncies plantejades pels consumidors i enviades per aquesta OCIC, hi ha 41% d’expedients de reclamacions favorables; i del 57% restant no hi ha hagut resposta favorable fins al moment o pot ser per no haver-hi voluntat de mediación o pot ser perquè encara no ha acabat el procés. Les denúncies han estat  un 2%.

L' OCIC va ser inaugurada oficialment l’any 1990. A l' OCIC, els ciutadans i les empreses poden informar-se sobre els seus drets i, si és el cas, presentar queixes, reclamacions o denúncies, sempre que s' hagi produït una relació de consum, bé per l' adquisició d' algun producte, bé per la contractació d' algun servei.

L'Oficina ha restat oberta al públic de dilluns a divendres de 9 h a 14 h i dissabtes de 10 a 14 h i la tècnica de consum ha atès a totes aquelles persones que han demanat una informació determinada.

Des de l'OCIC, en una primera fase, quan es rep una reclamació d' un consumidor que se sent perjudicat a conseqüència de la compra d’un producte o de la prestació d’un servei, primer de tot es fa una prèvia i s’intenta fer una mediació, per tal d’arribar a una resolució amistosa del conflicte. Si no és possible, es tramet tota la documentació  a l' Agencia Catalana del Consum per a que aquesta ho replantegi a l’empresa reclamada, i si és el cas s’ arribi a fer un arbitratge de consum mitjançant la Junta Arbitral de Consum de Catalunya.

L’arbitratge de consum és un sistema extrajudicial i voluntari en el qual les parts en conflicte deixen que un òrgan arbitral, de caràcter independent, resolgui les seves disputes. La decisió del Col·legi Arbitral, anomenada laude, és vinculant i de compliment obligatori per a ambdues parts, amb els mateixos efectes que una sentència judicial i se’n pot demanar l'execució davant el jutjat.

 

Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis i raons tècniques, per a millorar la teva experiència de navegació, per a emmagatzemar les teves preferències i, opcionalment, per a mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació. Hem inclòs algunes opcions de configuració que et permeten dir-nos exactament les cookies que prefereixes i les que no. Prem ACCEPTAR per a consentir totes les cookies. Prem CONFIGURACIÓ per a decidir les opcions que prefereixes. Per a obtenir més informació sobre les nostres cookies accedeix a la nostra Política de cookies aquí: Més informació
Acceptar Rebutjar Gestionar Galetes