Ahir divendres per la tarda es va celebrar a Cervera una reunió entre diferents representants municipals de la Segarra, l’Urgell, la Conca de Barberà i l’Anoia amb el conseller de Territori i Sostenibilitat Josep Rull, que va servir per arribar a un acord unànime en el projecte de portada d’aigua de boca des del pantà de Rialb a través de la connexió amb el Segarra-Garrigues i la potabilitzadora de Ratera.
Fruit d’aquest acord es fixaran tres tarifes diferents que s’aplicaran entre els municipis inclosos en el projecte, depenent del cost que suposi impulsar l’aigua fins els mateixos. Així tenim que a Tàrrega el preu que es fixarà serà de 0,51 euros per m3, 0,64 euros per a la comarca de la Segarra, i de 0,69 euros pels municipis de la Conca de Barberà i l’Anoia.
Pel que fa al finançament de l’obra que totalitza 20 milions d’euros, l’Agència Catalana de l’Aigua aportarà 6 milions, i les Diputacions de Barcelona, Tarragona i Lleida 4ME més, que serviran per subvencionar en la seva totalitat la primera fase del projecte que totalitza 10 milions d’euros i que s’amortitzarà en 25 anys.
Pel que fa als 10 milions que restaran per pagar del total del projecte, una de les fórmules que es contemplarà, serà negociar un crèdit amb l’Estat Espanyol a 50 anys.
Recordem que el primer projecte d’abastament a la zona es remunta a 2008, quan l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), va construir la potabilitzadora de Ratera, amb un cost de 8 milions d'euros, per abastir una quarantena de municipis de la zona amb aigua provinent del canal Segarra-Garrigues. El
A partir de
L'obra es va ajornant fins que, el 2013, es fa evident que no es podrà executar en els terminis previstos. Finalment, l'Estat decideix canviar el destí dels Fons de Cohesió i la Generalitat decideix elaborar un nou estudi i redimensionar el projecte, ja que els municipis de la Vall de Riucorb se'n desinteressen i els de la Vall del Llobregós troben altres solucions alternatives.
El nou projecte constructiu presentat aquest any, recull algunes variants de traçat respecte la proposta inicial de la memòria tècnica, encaminades a reduir la longitud de les conduccions i ajustos per facilitar la seva execució (per exemple disposició pel costat de camins o pel límit entre parcel·les agrícoles).
Els municipis beneficiats per aquesta actuació són Cervera, Estaràs, Granyanella, Granyena de Segarra, Guissona, Ivorra, Massoteres, Montoliu de Segarra, Montornès de Segarra, Oluges, Plans de Sió, Ribera d'Ondara, Sant Guim de Freixenet, Sant Guim de la Plana, Sant Ramon, Talavera, Tarroja de Segarra i Torrefeta i Florejacs a la Segarra; Tàrrega i Vilagrassa a l'Urgell; Montmaneu i Pujalt a l'Anoia; i Conesa, Forès, les Piles, Llorac, Passanant, Santa Coloma de Queralt, Savallà del Comtat, i Vallfogona de Riucorb a la Conca de Barberà.