Les intervencions arqueològiques que s'han fet a Agramunt durant el 2014 han permès treure a la llum diversos descobriments d'un elevat valor històric que restaven latents al subsól de la vila. Totes aquestes troballes es presentaran en les Primeres Jornades d'Arqueologia i Paleontologia de Ponent, que tindran lloc els propers 17 i 18 d'abril a la sala d’Actes de l’Ajuntament de Balaguer i al Museu de Lleida Diocesà i Comarcal respectivament.
L'arqueòleg Òscar Escala explica que "aquestes intervencions han estat, per una banda, la intervenció a la cisterna i el Parc del Convent, i per una altra banda, el seguiment de les obres que s'han fet al Casc Antic, amb la troballa de moltes estructures que no comptaven que sortirien, com la troballa de la muralla del s. XI, que potser és la troballa més important de la intervenció, i després la troballa del cementiri que es va excavar davant de l'Església".
El descobriment del tros de muralla del S. XI i el cementiri, amb cossos enterrats individualment en cavitats fetes al sauló, han sigut descobriments inesperats que estan sent estudiats pels arqueòlegs per determinar millor la seva datació. Les obres en aquesta zona, que encara s'estan duent a terme, han permès també recuperar altres elements històrics com trulls i cellers que servien per emmagatzemar cereals.
Les Jornades ha estat coorganitzades pels Serveis Territorials del Departament de Cultura a les Terres de Ponent, la Diputació de Lleida, l’Institut d’Estudis Ilerdencs i l’Institut Català de Paleontologia, en col·laboració amb el Museu de Lleida, el Museu de Guissona, el Museu de la Noguera, el Museu Comarcal de l’Urgell-Tàrrega i el Museu Comarcal de Cervera.
En aquestes primeres jornades s’exposarà l’estat de la qüestió i les darreres novetats de l’activitat arqueològica i paleontològica dels últims anys, des de les diferents vessants: la recerca, la gestió del patrimoni, la socialització del coneixement, etc, a tot el territori de les Terres de Ponent.