Tàrrega (ACN).- El nou obrador de galetes El Rosal de Tàrrega que compta amb treballadors que tenen alguna discapacitat psíquica ja ha entrat en funcionament pocs mesos després que l'Associació Alba, entitat que el gestiona, llencés un projecte de micromecenatge per finançar-lo. Amb la nova instal·lació s'ha guanyat espai i ara es pretén començar el procés per tirar endavant dues fases més d'ampliació per tal de poder guanyar en producció i atendre així la demanda de galetes. La directora de l'associació, Maite Trepat, ha dit que amb les noves instal·lacions s'obre la possibilitat de poder rebre visites d'escolars i ciutadans que podran conèixer de primera mà el procés d'elaboració.
Tal com ha explicat Trepat, l'estrena de les noves instal·lacions ''és un primer pas'' ja que el projecte d'ampliació compta amb dos fases més que no estaran concloses fins d'aquí a 4 anys. L'objectiu és augmentar la productivitat, fer nous productes i també donar més feina a persones amb discapacitat. Actualment hi ha 7 persones treballant i es vol arribar a 12. Així mateix, també es vol ocupar gent de l'Associació Alba que es dedicaven a tasques de manipulació.
El nou obrador també permetrà obrir-se a visites, sobretot d'escolars, però també de ciutadans interessats a conèixer el projecte i l'elaboració d'aquestes galetes gairebé centenàries que des de 2003 se n'ocupa l'Associació Alba. Tot plegat, vol servir per ''donar més valor'' al projecte, ha dit Trepat.
La presentació de l'obrador ha comptat amb l'assistència del conseller de Justícia, Germà Gordó, que ha destacat la ''història bonica'' que té la iniciativa així com que aquesta ha sortit de la gent i ha continuat creixent a través de les persones: professionals, familiars i gent amb mancances. En aquest sentit, el conseller ha dit que en el marc del procés nacional que viu Catalunya per esdevenir un estat, ''no ens podem oblidar de la nació entenent-la com el sumatori de les persones''. Per la qual cosa, ha apostat per donar resposta ''a les persones per fer una societat millor i per això volem un estat, per poder tenir millor cura de les persones''.
Micromecenatge aconseguit de forma ràpida
La primera fase d'ampliació de l'obrador ha consistit en traslladar-se a un espai més gran per poder fer un procés de producció més eficient. Ha fet falta una inversió de 62.819 euros, que es van aconseguir en tant sols 40 dies. L'entitat va demanar a la ciutadania que adquirís un total de 80 títols participatius de 500 euros cadascun a un 2% d'interès fix anual (40.000 euros) a la vegada que va engegar el projecte de micromecenatge a Verkami. Hi van participar 234 mecenes que van donar 14.190 euros.
A la fase 2 es vol millorar la maquinària per fer més eficient la producció, sense abandonar la seva essència artesanal. També es desenvoluparan els recursos de comercialització per donar sortida a l'increment de producció. Cal una inversió de 129.181 euros. I a la tercera fase es vol acabar el desenvolupament de la maquinària iniciat a la segona fase, amb una inversió de 68.000 euros.
El Rosal fa quatre productes: les neules, els vanos, els cubanos i els arrugats, tots amb una base de galeta feta amb farina, sucre, mantega, ous, sal, aigua, greixos vegetals i aroma. El producte emblemàtic són els arrugats, ja que són l'exemple de com un petit fracàs pot esdevenir un èxit. En Lluís era una persona amb discapacitat que treballava a l'obrador de galetes. Li agradava molt la feina i se sentia orgullós de poder treballar, però tenia dificultats elaborant les neules i arrugava la pasta de la galeta defectuosa, que deixava en una safata. Aquella galeta arrugada, a la gent de l'obrador li encantava, per això van acabar ruixant-la amb xocolata i venent-la. De fet, va agradar tant, que es va convertir en el producte estrella d'El Rosal.