La 36a edició de FiraTàrrega tindrà lloc del 8 a l’11 de setembre. Una nova edició marcada per un eix conductor molt clar: la interculturalitat, la qualitat de les arts de carrer que les fa capaces d’adreçar-se a persones i contextos ben diferents. Enguany presenta els treballs de 57 companyies, provinents de 9 països, on hi destaquen 33 espectacles d’estrena.
El conjunt de la programació ofereix un cartell ric en formats, gèneres i estils; una oferta per a tot tipus de públics i edats, on hi participaran 30 companyies catalanes, 11 espanyoles i 16 d’internacionals. Un total de 60 propostes, que tindran lloc en diversos espais públics de la ciutat de Tàrrega (47 espectacles) i a diverses sales (13 muntatges). Enguany FiraTàrrega participa en la producció de 15 espectacles, un 25% de la programació d’aquesta edició.
El programa de la Fira s’estructura en 5 seccions: Secció Oficial (selecció d’èxits de la temporada i estrenes d’àmbit internacional), Plataforma (espectacles provinents del Programa de Suport a la Creació i altres projectes de coproducció), Ondara Park (projectes centrats en la programació més festiva), Programa Obert (espai de col·laboració entre el sector privat i FiraTàrrega) i Bonus tracks (amb diverses propostes que complementen la programació d’enguany).
Per tal de fer més accessible i per a segmentar el gruix de la programació, la Fira torna a organitzar els Itineraris artístics. Un total de 10 itineraris amb espectacles per a tots els gustos facilitaran al públic la navegació pel programa de FiraTàrrega.
FiraTàrrega celebra el seu potencial intercultural
Aquest 2016 FiraTàrrega celebra un dels valors més representatius de les arts de carrer, el seu potencial intercultural. És per això que oferirà una tria de produccions que busquen superar contextos culturals concrets i adreçar-se a públics molt diversos. També comptarà amb una selecció d’espectacles sota la temàtica de la justícia social i sobre la construcció de ciutadania a l’Europa d’avui dia.
En aquesta línia, la companyia francesa Artonik, serà l’encarregada d’obrir aquesta edició amb The Colour of Time, un ritual efímer que s’origina per tal d’esborrar les jerarquies i les diferències entre les persones i de celebrar col·lectivament l’amistat, la interculturalitat i el mestissatge.
Novetats de FiraTàrrega 2016
Entre les novetats més importants d’aquest 2016, cal destacar, dins de la Secció Oficial, el naixement de l’#EspaiZebra, on les companyies Baal i Les Impuxibles presentaran dues mirades sobre els llocs de pas entre sexualitats. També comptarem amb la programació d’#UrbanNation, un apartat dedicat a la cultura urbana que s’expandeix per incloure els darrers treballs de Montana Colors Cultura en col·laboració amb Tope, Iron Skulls Co., Get Bak, Omari and LaNaija, Ravid Goldschmidt & Quim Moya i els nord-americans Ephrat Asherie Dance.
Pol d’exhibició i motor de creació teatral
FiraTàrrega és una estructura permanent de dinamització que treballa tot l’any donant suport als creadors de les arts escèniques i contribuint a la creació de nous mercats per a les arts de carrer. Enguany, en la sisena edició del Programa de Suport a la Creació, ha acollit el treball en residència d’onze companyies.
Treballs com A mí no me escribió Tennesee Williams, de la companyia Roberto G.Alonso o Apocalypse Uploaded de LAminimAL, que s’estrenaran a la Fira, incideixen de manera crítica en el món contemporani.
Una altra aposta important d’aquest 2016 és el projecte #Mirades, un encàrrec de FiraTàrrega, a través del qual dues companyies no europees, CCOT (Corea del Sud) i Carretera 45 Teatro (Mèxic), compartiran la seva visió particular convertida en experiència escènica sobre la nostra manera d’entendre la ciutat com a punt de trobada.
Mercat d’arts escèniques i activitats professionals
FiraTàrrega va molt més enllà de l’exhibició teatral i any rere any treballa per esdevenir un hub professional de primer nivell, propiciant la relació entre compradors i venedors, que contribueix a generar mercat i sinèrgies, posicionant el sector de les arts escèniques.
La Llotja, un pavelló firal de 1.100 m2, és l’espai on es produeixen les reunions professionals. Amb estands, sales d’actes, punts de trobada i els serveis necessaris és l’epicentre de les relacions professionals, ja que acull presentacions i conferències. Els professionals també compten amb el Club Pro, l’espai de trobada de tarda-nit més lúdic i informal, de conversa més distesa.
Enguany FiraTàrrega ha renovat acords professionals nacionals i internacionals, que serveixen com a plataforma de promoció preferent, amb l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), l’Associació Professional d’Espectacles per a Tots els Públics (TTP), l’Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Catalunya (APGCC), la Xarxa Alcover de Teatres, l’Asociación de Empresas de Distribución y Gestión de las Artes Escénicas (ADGAE), l’Asociación de Circo de Andalucía (ACA), Xtrax (Regne Unit) i l’Associazione Culturale C.L.A.P.S. Spettacolo dal vivo (Itàlia).
A més, en l’edició 2016 s’incorporen dues associacions internacionals: Independent Street Arts Network, que aglutina els professionals de les arts de carrer del Regne Unit, i ISACS Network, que agrupa les entitats de l’emergent escena d’arts de carrer d’Irlanda.
FiraTàrrega, ciutat i participació
FiraTàrrega entén la participació de la ciutadania com una part clau en la gestació de les propostes escèniques que es presenten. I és que pretén acostar a l’espectador diversos projectes de manera que no només es pugui veure el seu resultat, del 8 a l’11 de setembre, sinó que es pugui participar activament en el procés. Implicar les persones de forma activa, des del minut 0 del procés de creació, proporciona una mirada diferent als projectes, democratitzant la cultura. D’altra banda, les companyies tenen l’oportunitat d’interactuar amb el públic i de crear un diàleg amb el paisatge humà i local de la localitat.