Segons publica el diari econòmic Expansión en la seva edició d’ahir dilluns, la Generalitat de Catalunya podria donat marxa enrere a la construcció de la presó de Tàrrega si el nou pla d’equipaments que està elaborant el departament de Justícia conclou que ja hi ha suficient amb els centres que estan oberts o en construcció. Expansión recorda que el contracte d'edificació i conservació de l'equipament es va adjudicar el passat novembre a Rubau, Copisa, FCC i OHL per 131,5 milions d'euros. Segons el director general de Serveis Penitenciaris, Ramon Parés, si ja costa fer una presó que és necessària, seria absurd dedicar recursos per a un centre que no cal, Parés assegura que no es farà una presó si no cal. La decisió però, no està presa segons afirma el rotatiu Expansión. L’alcaldessa de Tàrrega Rosa Mª Perelló ha assegurat que desconeix aquestes informacions i afirma que manté diàleg directe amb la conselleria de Justícia de la Generalitat de Catalunya, que en els darrers contactes mantinguts assegura que es preveu una partida econòmica per la presó dels Plans de Tàrrega pel 2013. No obstant Perelló ha confirmat que aquestes declaracions han provocat inquietud en l’equip de govern de la capital de l’Urgell. Durant el dia d’avui l’alcaldessa es posarà en contacte amb la consellera de Justícia Pilar Fernández Bozal per rebre de primera mà la confirmació o desmentiment d’aquestes informacions.

El maig del 2004, el Govern de la Generalitat va aprovar el Pla director d’equipaments penitenciaris, 2004-2010. En aquest Pla es van definir, entre altres, els requisits bàsics que hauran de complir els territoris per acollir els diferents tipus de centres per a reclusos. En el cas dels centres de compliment de penes, els nous edificis hauran de tenir una cabuda per a entre 500 i 750 interns, requeriran unes condicions més estrictes de seguretat que els altres tipus de centres penitenciaris, la qual cosa suposa una ubicació allunyada de les àrees urbanes més poblades, tot i que la facilitat d’accés, les bones comunicacions, especialment en transport públic, i la proximitat a un centre urbà proper que asseguri una oferta adequada de serveis per al funcionament diari d’una presó, hauran de ser elements a tenir en compte a l’hora de triar l’emplaçament.
El juny del 2005, el Departament de Justícia va anunciar que havia arribat a un acord amb l’Ajuntament de Tàrrega per ubicar un dels nous centres de compliment de penes previst en el Pla director del 2004 en aquest municipi de l’Urgell. La futura presó s’aixecaria en el sector dels Plans, un terreny de 8,5 ha, una de les quals ja era de titularitat pública perquè formava part del patrimoni de l’Institut Català del Sòl (INCASÒL). Aquest sector es troba situat al l’est de Tàrrega i queda delimitat per l’autovia A-2, a l’alçada del km 511, un camí veïnal i un talús. La redacció del projecte es va assignar a l’estudi Massip-Bosch & Lluís-Xavier Comeron Graupera el mateix 2005 amb la intenció que es lliurés el 2006 al Departament per tal de poder executar les obres de construcció a partir d’aquella data i inaugurar el nou centre penitenciari el 2009.
L’octubre del 2008, però, Albert Batlle, secretari de Serveis Penitenciaris de la Generalitat, va reconèixer a Lleida que el desplegament del Pla director havia quedat condicionat per les disponibilitats pressupostàries afectades per la crisi econòmica i va afegir que no hi havia un termini clar per al projecte dels Plans. També va comentar que el seu Departament intentaria licitar les obres d’aquesta presó l’any 2009.
El març del 2010 es va fer públic que el Consell Executiu licitava el projecte de la futura presó dels Plans per un import de 150 MEUR, import que duplicava la inversió prevista cinc anys abans. El nou edifici disposarà d’unes 500 cel•les, 95 de les quals en règim tancat, que en conjunt acolliran uns 750 interns. A més disposarà de tallers, infermeria i diferents equipaments esportius com una piscina, un pavelló i un camp de futbol. L’espai construït rondarà els 70.000 m2. Els terrenys dels Plans es troben situats a la dreta de l’autovia A-2, en direcció a Tàrrega des de Cervera, des d’on sortirà un vial específic que portarà al centre.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència de navegació, i oferir continguts i publicitat d'interès. En continuar amb la navegació entenem que s'accepta la nostra política de cookies. Més informació
Configuració galetes