Aquesta dada deriva de la memòria presentada aquest matí pel Consell Comarcal del servei d’orientació i assessorament jurídic en matèria d’estrangeria CITE.
El Consell Comarcal ha presentat aquest matí la memòria del Servei d’orientació i assessorament jurídic en matèria d’estrangeria gestionat per CITE (CCOO) a la Segarra. Aquest servei el gestiona el Consell Comarcal des de l’any 2003 amb l’objectiu de prestar orientació i assessorament quan a les necessitats i problemàtiques que tenen les persones immigrades alhora de tramitar, renovar o gestionar les autoritzacions de residència i/o treball. En la presentació hi assistit el President del Consell Comarcal, Adrià Marquilles.
La Segarra és la segona comarca amb més índex d’immigració de tot Catalunya, darrera de l’Alt Empordà.
Aquest any passat 2012, la memòria constata que continuen els fluxos migratoris des de l’estranger cap a la comarca. Des de les atencions s’ha notat un increment de retorn de la comunitat llatinoamericana.
Destacar que s’han incrementat de forma important les atencions de les persones que volen adquirir la nacionalitat espanyola.
Les atencions constaten que s’atén menys gent sense autoritzacions de residència, però aquestes persones tenen una situació més greu. Concretament un 14,7% de les atencions no tenen autorització de residència.
Destacar que ha augmentat en atencions el nombre de persones que no treballen, des de l’inici de la crisi.
La crisi també afecta el treball irregular que ha passat del 20% al 31% en sectors majoritàriament de l’agricultura, indústria i servei domèstic a la comarca. Constatar que del total de persones que es troben en situació d’atur a la comarca, el 35% són estrangers. De les persones estrangeres aturades el 39% són aturats de llarga durada.
Les demandes i principals dificultats que es troben aquestes persones són les referents a temes de renovació quan a l’autorització de treball, l’arrelament social i el reagrupament familiar. Pel que fa als reagrupaments familiars se’n continuen gestionant, tot i que han disminuït, continua havent persones estrangeres assentades a la comarca amb una situació econòmica favorable.
De la memòria també s’extrau que la majoria dels usuaris són de Cervera, però també hi accedeixen usuaris d’altres municipis de la comarca. El país d’origen principalment és el Marroc, seguit de poblacions com Mali, Ucraïna, el Senegal, entre altres més.
Tal hi com ha explicat Toni Moya, responsable del servei de CITE al Consell Comarcal, ja es comencen a rebre
consultes de tràmits referents a com tramitar la nacionalitat espanyola i també, des del servei de CITE, s’orienta i s’informa sobre la mobilitat europea, persones estrangeres que volen buscar treball fora de l’estat, però tot i voler marxar, no compleixen alguns dels requisits que demanen.
La majoria dels usuaris arriben al servei a través d’un company o per la informació que els hi dóna les treballadores socials del Consell. El servei ve finançat pel Consell Comarcal i la Direcció General d’Immigració de la Generalitat de Catalunya.