Tàrrega commemora aquest cap de setmana el 35è aniversari del Museu Comarcal de l’Urgell, equipament de titularitat municipal i un dels emblemes culturals de la ciutat. Són tres jornades en què es posa en valor el patrimoni històric, arqueològic i artístic que custodia el centre mitjançant activitats pedagògiques, lúdiques i familiars.
L’acte inaugural de l’efemèride fou divendres una conferència sobre la trajectòria del museu targarí, pronunciada per Jaume Espinagosa i Oriol Saula, director i adjunt a direcció respectivament. La convocatòria aplegà també alcaldes i regidors de Cultura de Tàrrega que durant els darrers 35 anys han abanderat els projectes del museu.
La conferència fou precedida per unes paraules de l’actual regidor de Cultura, Raül Palacios, i l’alcaldessa Rosa Maria Perelló, els quals destacaren que el museu s’ha obert de ple a la societat targarina “esdevenint la casa de tots”. En el decurs de la xerrada, Espinagosa i Saula desgranaren els fets que han marcat l’evolució de l’equipament, subratllant les intervencions arqueològiques, les publicacions pròpies editades i les nombroses exposicions acollides.
A més, sobresurt l’obertura de la sala permanent Tragèdia al Call – Tàrrega 1348, on es mostra el llegat jueu de la vila medieval, un dels més significatius d’Europa. També és rellevant el projecte museogràfic de les Sales Nobles, la recuperació de l’antiga adoberia o la rehabilitació del pou del gel com a vestigi visitable.
Algunes peces del museu surten al carrer
La commemoració continua avui dissabte 19 de novembre, quan algunes de les peces del fons del museu sortiran de l’edifici i s’exhibiran durant tot el dia en aparadors de comerços del nucli antic. La iniciativa també donarà peu a una ruta guiada (6 tarda) i a un concurs de localització dels tresors exposats. També es convoca una gimcana familiar amb descoberta de curiositats històriques sobre Tàrrega (11 matí), una cercavila amb vermut popular (2/4 d’1 migdia) i un taller infantil d’amulets jueus (6 tarda) com els que recuperà el museu targarí a la necròpoli de Les Roquetes.
Suggeriments per a tots els públics
El diumenge 20 de novembre prendrà el relleu una visita guiada al Pou del Gel (2/4 d’11 matí) per mostrar els resultats de la tercera campanya d’excavacions que es du a terme aquests dies al vestigi, juntament amb un taller infantil i juvenil d’arqueologia. El programa es completarà amb tast de vins i cerveses artesanes, un concert de la banda targarina Perifèrics i l’espectacle de cabaret de l’Esperanceta.
Fundació oficial l’any 1981
El Museu Comarcal de l’Urgell es fundà oficialment el 20 de novembre de l’any 1981, quan l’Ajuntament de Tàrrega signà un conveni amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Gràcies a aquest acord, l’antic Museu de Tàrrega, creat pel consistori l’any 1954, iniciava una nova etapa que culminaria l’any 1994 amb la inauguració de l’actual seu a Cal Perelló, després de la rehabilitació de la casa senyorial.
El Museu Comarcal de l’Urgell ha vetllat pel patrimoni del territori preservant i divulgant el seu fons, en què destaquen nombroses peces arqueològiques d’origen iber. Alhora ha esdevingut focus cultural impulsant exposicions temporals, publicacions pròpies i activitats diverses.
ACTES DELS 35 ANYS DEL MUSEU COMARCAL DE L’URGELL – TÀRREGA
Dissabte 19 de novembre
· El Museu al Carrer
· Peces exposades en comerços del nucli històric + Concurs (Matí i tarda, centre històric)
· Gimcana familiar amb descoberta de curiositats històriques sobre Tàrrega (11 matí, Museu Comarcal de l’Urgell)
· Cercavila familiar amb la Rosalia i els grallers Corral Nou (2/4 d’1 migdia, Carrer del Carme)
· Vermut popular amb la Rosalia i els grallers Corral Nou (3/4 d’1 migdia, Museu Comarcal de l'Urgell) Preu: 1 euro ·
·Visita comentada a la ruta del Museu al Carrer (6 tarda, carrers del centre històric)
· Taller infantil d’amulets d’origen jueu (6 tarda, Carrer del Carme) · Cabaret pagès amb l’Esperanceta
· Versió familiar (7 tarda, Museu Comarcal de l’Urgell)
· Cabaret pagès amb l’Esperanceta · Per a públic adult (11 nit, Museu Comarcal de l’Urgell)
Diumenge 20 de novembre
· Visita guiada a les noves excavacions al Pou del Gel (2/4 d’11 matí, Museu Comarcal de l’Urgell)
· Cabaret pagès amb l’Esperanceta (12 migdia, Museu Comarcal de l’Urgell)
· Taller infantil i juvenil d’arqueologia (12 migdia, Museu Comarcal de l’Urgell)
· Concert del grup Perifèrics i vermut amb tast de cervesa Matoll (2/4 de 2 migdia, Museu Comarcal de l’Urgell)