Ràdio Tàrrega en directe
Ràdio Tàrrega en directe

L’Ajuntament de Tàrrega ha instal·lat avui els plafons informatius que senyalitzen els indrets més característics de l’antic call jueu de la ciutat. L’acció complementa l’obertura de la nova sala permanent del Museu Comarcal de l’Urgell que sota el nom de Tragèdia al Call – Tàrrega 1348 exposarà el llegat històric del passat jueu targarí. El disseny i la materialització dels cartells s’han sufragat amb una subvenció de 2.500 euros provinents de l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Els plafons ajudaran els visitants del nucli antic a interpretar els vestigis d’origen hebreu.

 

Sis senyalitzadors al nucli antic i a Les Roquetes

Són cinc senyalitzadors que s’han distribuït entre el carrer de l’Estudi (el carrer principal del call); la plaça de la Palla (indret de la sinagoga nova); el Forn dels Jueus (on la comunitat feia el seu pa); i la cruïlla dels carrers de Les Piques i La Vilanova. També s’ha col·locat un sisè cartell a la necròpolis de Les Roquetes, al barri del Maset, on es localitzaren les restes de les víctimes de la matança registrada l'any 1348 a la vila contra la comunitat semita, episodi que vertebra la nova sala del museu. Tots els suports inclouen plànols, il·lustracions i codis QR amb accés directe al web del museu targarí.

 

Aposta cultural i turística

Segons l’alcaldessa de Tàrrega, Rosa Maria Perelló, l’obertura de la sala i la senyalització del call “contribuiran a difondre aquest patrimoni històric com a al·licient turístic, una de les principals apostes culturals del consistori”. Per la seva part, l’espai Tragèdia al Call – Tàrrega 1348  ha suposat una inversió de 200.000 euros aportats íntegrament pel Ministeri de Cultura a través de la Direcció General de Belles Arts i Béns Culturals. S’hi documenta les excavacions arqueològiques efectuades l’any 2007 a Les Roquetes i exposa valuosos objectes funeraris exhumats. Plafons interactius, audiovisuals i efectes sonors endinsen el públic en l’episodi luctuós de l’assalt al call junt amb peces recuperades al carrer de La Font. El visitant accedeix prèviament a una galeria panoràmica sobre la Tàrrega medieval. Aquí es mostren escultures gòtiques de gran valor, com cinc apòstols de l'antiga església romànico-gòtica o la creu de terme recentment restaurada.

 

Inauguració amb representació del Ministeri de Cultura

Tragèdia al Call – Tàrrega 1348  s’inaugura el dimecres 19 de març, a les 7 de la tarda, a la Casa Consistorial i després al Museu Comarcal de l’Urgell, amb la presència de Jesús Prieto, director general de Belles Arts i Béns Culturals del Ministeri de Cultura; Joan Reñé, president de la Diputació de Lleida; i Imma Manso, subdelegada del Govern a Lleida; a més de l'alcaldessa Rosa Maria Perelló i altres autoritats locals. Finalment l'ambaixador d'Israel, Alon Bar, no hi assistirà per motius interns de l'ambaixada.

Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis, per motius tècnics, per millorar la vostra experiència de navegació, per emmagatzemar les vostres preferències i, opcionalment, per mostrar-vos anuncis personalitzats segons les vostres preferències analitzant els vostres hàbits de navegació. Seleccioneu ACCEPTAR per consentir totes les galetes, seleccioneu REBUTJAR per rebutjar totes les galetes o seleccioneu CONFIGURACIÓ per personalitzar les vostres preferències de galetes. Per a més informació, consulteu la nostra: Política de Galetes