Els fotògrafs Joan Fontcuberta i Martin Parr impartiran el workshop a Tàrrega del 7 al 9 d’octubre
Els dies 7, 8 i 9 d’octubre, la Biblioteca Municipal de Tàrrega acollirà el taller internacional de fotografia Documentary & Mockumentary, amb Joan Fontcuberta i Martin Parr, adreçat a fotògrafs professionals i aficionats avançats, artistes visuals, periodistes, estudiants i tots aquells amb curiositat per la imatge i la comunicació visual. Fins a trenta-un inscrits i una quarantena d’exclosos per exhauriment de places demostra l’interès per aquest workshop en un moment, propiciat per la crisi, en què els tallers no s’omplen.
Martin Parr (fotògraf britànic membre de l’Agència Magnum des de 1994, reconegut internacionalment pel seu particular apropament a la fotografia de documentació social) i Joan Fontcuberta (artista, docent, assagista, crític i promotor d’art especialitzat en fotografia, guanyador del Premi David Octavious Hill, el Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres i el Premio Nacional de Fotografía, entre d’altres) li pregunten a la fotografia què vol ser quan sigui gran. Coneixedors de la seva història i amb una extensa experiència a l’esquena, Parr i Fontcuberta es qüestionen, des d’estratègies contràries però complementàries, la identitat i validesa de la imatge documental. En aquest taller, posaran coneixement i humor en l’exploració de noves vies que revitalitzin des de la creativitat i la reflexió l’expressió fotogràfica contemporània, tant en formes innovadores del reportatge fotogràfic com en fórmules pròximes a l’antifotoperiodisme i la ficció pseudocumental.
Per altra banda, també en el marc d’Emergent-Lleida 2011, la Sala Marsà de Tàrrega i el Museu Comarcal de l’Urgell, acolliran, respectivament, les exposicions On/Estudi sobre el paisatge d’Edgar Dos Santos i On The Block. Harlem Private View de Susanna Pozzoli. Ambdues s’inauguraran el 7 d’octubre a partir de les 20.30 hores i es mantindran obertes fins al 23 d’octubre, la de Dos Santos, i fins al 6 de novembre, la de Pozzoli.
La roda de premsa de presentació de les activitats que es realitzen a Tàrrega en el marc d’Emergent-Lleida 2011 ha comptat amb la presència de Rosa Maria Perelló, alcaldessa de Tàrrega,?Albert Rosinés, regidor de cultura de l’Ajuntament de Tàrrega,?Jesús Vilamajó, director d’Emergent-Lleida 2011, i Jaume Solé, president de l'Associació de Fotògrafs Professionals de les Comarques de Lleida.
On d’Edgar Dos Santos
Com l’espai que esdevé visible i real a partir de la seva il•luminació, la natura es converteix en paisatge a partir de la seva representació i assimilació cultural. Amb la nostra mirada, reconstruïm un espai que altrament no existiria i el convertim en quelcom concret.
Així, no podem separar l’observador d’allò observat. La nostra presència no només altera el lloc, sinó que, ateses les seves qualitats i la nostra experiència, li assigna un significat. No som capaços de veure la realitat sense alterar-la ni interpretar-la subjectivament. La llum es converteix en una metàfora de la nostra mirada, quelcom condicionant que transforma i defineix l’espai en funció de l’actitud de l’espectador.
Com diu el filòsof Jordi Pigem: “[...] no som només espectadors, sinó coautors, cocreadors dels paisatges que contemplem i que ens acullen. Transformem els paisatges ja abans de tocar-los; els influenciem amb la nostra percepció, i aquesta percepció configura la que serà la nostra actitud i la nostra acció envers el paisatge”.
Estudi sobre el paisatge d’Edgar Dos Santos
Evolució de l’anterior sèrie On, Estudi sobre el paisatge manté la idea de fer visible i representar el paisatge, però posant èmfasi en els elements utilitzats pels processos de representació.
Utilitzant les eines pròpies d’un estudi fotogràfic com els focus, el fons i la carta de colors, s’intenta assimilar i controlar el paisatge per a la seva reproducció. Davant de la impossibilitat de portar el paisatge a un estudi fotogràfic on tots els elements poden ser controlats, és l’estudi el que surt fora per mirar de reproduir-lo correctament.
Els focus actuen com a mirada i fan visible un espai que altrament no existiria. En contemplar-lo i assimilar-lo, convertim aquell entorn en un paisatge. La mera observació, però, altera aquest espai i el transforma.
El fons, que actua generalment per emfatitzar el que es presenta al seu davant, es troba desbordat per la immensitat del que ha d’abraçar i, en lloc d’actuar de manera neutra, esdevé el protagonista de la pressa fotogràfica. Ens amaga el que pretesament ens havia de mostrar, però també ens descobreix interpretacions noves.
Finalment, la carta de colors, estri utilitzat per assegurar una reproducció fidel dels colors i del contrast, esdevé inútil per a la permanent transformació de la naturalesa i la llum.
Aquests estris intenten controlar la natura per la seva representació utilitzant metodologies pròpies de la fotografia. La natura es converteix en un estudi, i l’estudi esdevé part del paisatge.
On The Block. Harlem Private View de Susanna Pozzoli
Es tracta d’un íntim retrat fotogràfic de totes les cases del tram de la 121st Street entre Lenox Avenue i Adam Clayton Powell Jr. Boulevard, una zona que en aquell moment passava (i segueix passant) per un polèmic procés de gentrificació: gent nova que arriba al barri amb un major poder adquisitiu que el dels seus habitants habituals, provocant que pugin els preus dels habitatges i que la població “històrica” hagi d’emigrar a altres zones.
Pozzoli va arribar a Harlem al juliol de 2007 mitjançant el programa de residència internacional per a artistes emergents Harlem Studio Fellowship by Montrasio Arte (HSF by DT.). Intrigada per la realitat que l’envoltava, va començar a treballar en aquest projecte que ha desenvolupat en tres anys de treball. El resultat és una sèrie de fotografies artístiques de mig format que, amb una gran cura per la tècnica i els detalls compositius, representa un interessant document històric-social del barri, ja que captura l’essència d’un conjunt d’espais privats en procés de desaparició i canvi.
“Harlem s’està transformant a un ritme accelerat; moltes cases antigues es converteixen en apartaments de luxe, en contrast amb els habitatges de la comunitat afroamericana que, després de viure allà molts anys, veuen com una bona part dels seus residents han d’anar-se’n perquè els lloguers es disparen de preu”, declara Pozzoli, conscient de ser, en certa manera, agent d’aquest controvertit procés de canvi: una jove artista europea que va picant a les portes de tots els brownstone (les típiques cases de pedra sorrenca), dels bars, de l’escola o de l’església demanant als veïns que la deixin entrar per fotografiar els seus espais...
“He viscut moments preciosos però també situacions dures amb la gent, que no sempre tenia una actitud positiva cap al meu projecte. Una experiència directa que, malgrat no percebre’s en l’exposició, per a mi és fonamental”, comenta l’autora. L’exposició consta de seixanta-sis fotografies que ens transporten a l’interior de diverses cases i locals de Harlem. Totes les imatges van ser preses amb llum natural, per respectar l’atmosfera de cada lloc i donar dignitat als seus objectes. Així, l’absent presència humana s’adverteix sense ser visible, perquè ens imaginem les cares de les persones que habiten aquests espais i que els seus objectes ens expliquin històries.
Després de passar pel California Museum of Photography de Los Angeles, el New York Photo Festival 2010 a Dumbo Brooklyn i The Private Space Gallery de Barcelona, On The Block es podrà veure simultàniamente a Tàrrega i al Museo D’arte Contemporanea di Lissone, a Italia.
Els dies 7, 8 i 9 d’octubre, la Biblioteca Municipal de Tàrrega acollirà el taller internacional de fotografia Documentary & Mockumentary, amb Joan Fontcuberta i Martin Parr, adreçat a fotògrafs professionals i aficionats avançats, artistes visuals, periodistes, estudiants i tots aquells amb curiositat per la imatge i la comunicació visual. Fins a trenta-un inscrits i una quarantena d’exclosos per exhauriment de places demostra l’interès per aquest workshop en un moment, propiciat per la crisi, en què els tallers no s’omplen.
Martin Parr (fotògraf britànic membre de l’Agència Magnum des de 1994, reconegut internacionalment pel seu particular apropament a la fotografia de documentació social) i Joan Fontcuberta (artista, docent, assagista, crític i promotor d’art especialitzat en fotografia, guanyador del Premi David Octavious Hill, el Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres i el Premio Nacional de Fotografía, entre d’altres) li pregunten a la fotografia què vol ser quan sigui gran. Coneixedors de la seva història i amb una extensa experiència a l’esquena, Parr i Fontcuberta es qüestionen, des d’estratègies contràries però complementàries, la identitat i validesa de la imatge documental. En aquest taller, posaran coneixement i humor en l’exploració de noves vies que revitalitzin des de la creativitat i la reflexió l’expressió fotogràfica contemporània, tant en formes innovadores del reportatge fotogràfic com en fórmules pròximes a l’antifotoperiodisme i la ficció pseudocumental.
Per altra banda, també en el marc d’Emergent-Lleida 2011, la Sala Marsà de Tàrrega i el Museu Comarcal de l’Urgell, acolliran, respectivament, les exposicions On/Estudi sobre el paisatge d’Edgar Dos Santos i On The Block. Harlem Private View de Susanna Pozzoli. Ambdues s’inauguraran el 7 d’octubre a partir de les 20.30 hores i es mantindran obertes fins al 23 d’octubre, la de Dos Santos, i fins al 6 de novembre, la de Pozzoli.
La roda de premsa de presentació de les activitats que es realitzen a Tàrrega en el marc d’Emergent-Lleida 2011 ha comptat amb la presència de Rosa Maria Perelló, alcaldessa de Tàrrega,?Albert Rosinés, regidor de cultura de l’Ajuntament de Tàrrega,?Jesús Vilamajó, director d’Emergent-Lleida 2011, i Jaume Solé, president de l'Associació de Fotògrafs Professionals de les Comarques de Lleida.
On d’Edgar Dos Santos
Com l’espai que esdevé visible i real a partir de la seva il•luminació, la natura es converteix en paisatge a partir de la seva representació i assimilació cultural. Amb la nostra mirada, reconstruïm un espai que altrament no existiria i el convertim en quelcom concret.
Així, no podem separar l’observador d’allò observat. La nostra presència no només altera el lloc, sinó que, ateses les seves qualitats i la nostra experiència, li assigna un significat. No som capaços de veure la realitat sense alterar-la ni interpretar-la subjectivament. La llum es converteix en una metàfora de la nostra mirada, quelcom condicionant que transforma i defineix l’espai en funció de l’actitud de l’espectador.
Com diu el filòsof Jordi Pigem: “[...] no som només espectadors, sinó coautors, cocreadors dels paisatges que contemplem i que ens acullen. Transformem els paisatges ja abans de tocar-los; els influenciem amb la nostra percepció, i aquesta percepció configura la que serà la nostra actitud i la nostra acció envers el paisatge”.
Estudi sobre el paisatge d’Edgar Dos Santos
Evolució de l’anterior sèrie On, Estudi sobre el paisatge manté la idea de fer visible i representar el paisatge, però posant èmfasi en els elements utilitzats pels processos de representació.
Utilitzant les eines pròpies d’un estudi fotogràfic com els focus, el fons i la carta de colors, s’intenta assimilar i controlar el paisatge per a la seva reproducció. Davant de la impossibilitat de portar el paisatge a un estudi fotogràfic on tots els elements poden ser controlats, és l’estudi el que surt fora per mirar de reproduir-lo correctament.
Els focus actuen com a mirada i fan visible un espai que altrament no existiria. En contemplar-lo i assimilar-lo, convertim aquell entorn en un paisatge. La mera observació, però, altera aquest espai i el transforma.
El fons, que actua generalment per emfatitzar el que es presenta al seu davant, es troba desbordat per la immensitat del que ha d’abraçar i, en lloc d’actuar de manera neutra, esdevé el protagonista de la pressa fotogràfica. Ens amaga el que pretesament ens havia de mostrar, però també ens descobreix interpretacions noves.
Finalment, la carta de colors, estri utilitzat per assegurar una reproducció fidel dels colors i del contrast, esdevé inútil per a la permanent transformació de la naturalesa i la llum.
Aquests estris intenten controlar la natura per la seva representació utilitzant metodologies pròpies de la fotografia. La natura es converteix en un estudi, i l’estudi esdevé part del paisatge.
On The Block. Harlem Private View de Susanna Pozzoli
Es tracta d’un íntim retrat fotogràfic de totes les cases del tram de la 121st Street entre Lenox Avenue i Adam Clayton Powell Jr. Boulevard, una zona que en aquell moment passava (i segueix passant) per un polèmic procés de gentrificació: gent nova que arriba al barri amb un major poder adquisitiu que el dels seus habitants habituals, provocant que pugin els preus dels habitatges i que la població “històrica” hagi d’emigrar a altres zones.
Pozzoli va arribar a Harlem al juliol de 2007 mitjançant el programa de residència internacional per a artistes emergents Harlem Studio Fellowship by Montrasio Arte (HSF by DT.). Intrigada per la realitat que l’envoltava, va començar a treballar en aquest projecte que ha desenvolupat en tres anys de treball. El resultat és una sèrie de fotografies artístiques de mig format que, amb una gran cura per la tècnica i els detalls compositius, representa un interessant document històric-social del barri, ja que captura l’essència d’un conjunt d’espais privats en procés de desaparició i canvi.
“Harlem s’està transformant a un ritme accelerat; moltes cases antigues es converteixen en apartaments de luxe, en contrast amb els habitatges de la comunitat afroamericana que, després de viure allà molts anys, veuen com una bona part dels seus residents han d’anar-se’n perquè els lloguers es disparen de preu”, declara Pozzoli, conscient de ser, en certa manera, agent d’aquest controvertit procés de canvi: una jove artista europea que va picant a les portes de tots els brownstone (les típiques cases de pedra sorrenca), dels bars, de l’escola o de l’església demanant als veïns que la deixin entrar per fotografiar els seus espais...
“He viscut moments preciosos però també situacions dures amb la gent, que no sempre tenia una actitud positiva cap al meu projecte. Una experiència directa que, malgrat no percebre’s en l’exposició, per a mi és fonamental”, comenta l’autora. L’exposició consta de seixanta-sis fotografies que ens transporten a l’interior de diverses cases i locals de Harlem. Totes les imatges van ser preses amb llum natural, per respectar l’atmosfera de cada lloc i donar dignitat als seus objectes. Així, l’absent presència humana s’adverteix sense ser visible, perquè ens imaginem les cares de les persones que habiten aquests espais i que els seus objectes ens expliquin històries.
Després de passar pel California Museum of Photography de Los Angeles, el New York Photo Festival 2010 a Dumbo Brooklyn i The Private Space Gallery de Barcelona, On The Block es podrà veure simultàniamente a Tàrrega i al Museo D’arte Contemporanea di Lissone, a Italia.