L’escultor de prestigi internacional Josep M. Subirachs s’ha mort avui als 87 anys d’edat. Encarregat de la decoració escultòrica de la façana de la Passió de la Sagrada Família, a Barcelona, també deixà obra escultòrica a la ciutat de Cervera, el Monument a la Generalitat de Catalunya (1982).
El Monument a la Generalitat de Catalunya representa la restauració de la Generalitat, amb les fites més importants de la nostra història gravades en un dels quatre pilars, que simbolitzen les quatre barres de la senyera.
Situat als intramurs de la muralla medieval de la ciutat (s. XIV), el Monument acull cada any els actes commemoratius de la Diada Nacional de Catalunya, l’Onze de Setembre.
Al llarg de la seva trajectòria, Subirachs va realitzar més d'un centenar d'escultures públiques arreu del món, més de setanta de les quals a Barcelona, com el monument a Francesc Macià a la plaça de Catalunya, el monument a Narcís Monturiol, el fris “Barcelona” a l'Ajuntament de Barcelona, i la porta de la capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat. A més, se’l considera un renovador de l’art sacre, amb les escultures que va realitzar per al santuari de la Virgen del Camino, a Lleó.
