Tàrrega ultima els preparatius per celebrar el divendres 15 i el dissabte 16 de juliol la 19a edició del Paupaterres - Festival Musical d’Estiu de les Terres de Lleida. Al cartell sobresurt el grup jamaicà The Skatalites en la seva única actuació a Catalunya. A més de la veterana agrupació, llegenda viva de l’ska, el Paupaterres 2016 concentrarà també exponents de rock, pop, fusió i sons tradicionals fins a sumar un total de 13 concerts. Serà un ampli ventall sonor en què confluiran altres formacions consolidades com Blaumut, quintet que conjuga pop i folk; o Sabor de Gràcia, abanderats de la rumba. També es donarà veu a artistes revelació com El Son de la Chama o The New Catalan Ensemble; la nova proposta de Joan Garriga al costat de Madjid Fahem (guitarra de Manu Chao); l’energia de l’alemany Dr. Ring Ding; i músics del territori com La Terrasseta de Preixens o Carlitos Miñarro. El Paupaterres continua erigint-se així com el principal festival musical a la demarcació de Lleida en època estival.
La cita, que repeteix al Càmping Municipal, és organitzada per l’Associació Paupaterres i l’Ajuntament de Tàrrega amb la col·laboració de la Diputació de Lleida i la Generalitat de Catalunya. Val a dir que l’aportació econòmica del consistori augmenta un 15% fins assolir els 19.000 euros. Es tracta d’una aposta estratègica per part de la Regidoria de Cultura, que considera el Paupaterres “com un projecte referent a Tàrrega” segons ha manifestat el regidor de l’àrea, Raül Palacios. L’oferta del Paupaterres inclou també sopars a la fresca i parades d’artesania. El recinte romandrà obert des de les 9 de la nit amb accés gratuït. A partir de les 11 de la nit, el preu de l’entrada serà de 5 euros.
El festival, a més, continua creixent incorporant més atractius arrodonint el migdia de dissabte. En aquest sentit, el 16 de juliol a la 1 del migdia també s’oferirà al Local de la Societat Ateneu l’actuació del grup Big OK!. Es tracta d’un trio integrat pel conegut cantautor Paul Fuster, que ara suma esforços amb la violinista Sara Fontan (de Manos de Topo) i Edi Pou (membre dels Za!). El recital, emmarcat dins el folk experimental, tindrà taquilla inversa, o sigui, el públic pagarà el que consideri just després de veure l’espectacle. D’altra banda, el dissabte 16 arribarà a partir de les 6 de la tarda la quarta edició del PaupaKids, dedicat al públic familiar. Els menuts de casa, acompanyats dels pares i mares, gaudiran al Càmping Municipal de tallers, atraccions, inflables, jocs d’aigua i la presència del Pau, personatge del Club Super 3.
Actuacions del divendres 15 de juliol
22:00 h CARLITOS MIÑARRO Després de liderar durant dotze anys la banda rumbera Naraina, el músic targarí Carlitos Miñarro emprèn carrera en solitari. Ha confiat la producció a Joan Pons, el Petit de Cal Eril, donant peu al disc La vida crida, on la rumba cedeix pas a la cançó d’autor, el folk, la psicodèlia i el rock. Les lletres traspuen neguit de recerca poètica, pinzellades de nuesa interior. Paral·lelament, Miñarro també ha editat un segon treball dedicat al públic familiar, Super Baby.
23:15 h XALUQ En àrab és un vent que bufa a la Mediterrània. Per al Paupaterres és una fusió musical entre orient i occident, entre nord i sud. El quartet Xaluq desgranarà el contingut d’Empelt, el seu primer disc, on recullen cants tradicionals de València i altres composicions pròpies.
00:45 h SABOR DE GRÀCIA Amb dues dècades de trajectòria a les espatlles, Sabor de Gràcia s'ha convertit en el grup de referència de la rumba catalana actual. Enguany estrenen nou disc, Gitanos Catalans: 20 anys de Sabor de Gràcia, enregistrat íntegrament en català i combinant l'essència rumbera amb pop i ska. L'àlbum repassa la carrera del grup si bé compta amb 10 cançons inèdites.
02:15 h LA TERRASSETA DE PREIXENS Formada per músics de Tàrrega i Igualada, La Terrasseta de Preixens ja han publicat tres àlbums, l’últim dels quals du per nom Candidatura. La seva cançó Final feliç fou la més escoltada a Spotify el juliol del 2015 per part d’una agrupació lleidatana. Els seus concerts són un esclat lluminós rumba.
03:45 h EL SON DE LA CHAMA La banda estrenarà a Tàrrega el seu segon disc d'estudi, Som, en què repassa paisatges emocionals i socials des d'un punt de vista inconformista. El seu so ha madurat, amb incorporació de sintetitzadors i una acurada sonoritat. Per aconseguir-ho han enregistrat a RPM Estudis de València, on han aconseguit esprémer l'essència de cada un dels temes.
04:30 h PONENT ROOT SELECTORS La nit s'allargarà amb les maletes carregades de vinils i black sounds de la mà de Ponent Roots Selectors.
Actuacions del dissabte 16 de juliol
13:00 h BIG OK! (Local Societat Ateneu) Big Ok! comença amb la necessitat del cantautor Paul Fuster de crear en comunitat associant-se amb la violinista Sara Fontan (del grup Manos de Topo) i Edi Pou (membre dels Za!). Taquilla inversa. Gratuït socis Ateneu i Tr3sc.
21:30 h THE NEW CATALAN ENSEMBLE Partint de la fusió com a vehicle d’expressió artística, la formació conjuga el so dels instruments tradicionals catalans amb altres àmbits, investigant les arrels ètniques musicals. Tot vertebrat gràcies a la calidesa de la cantant menorquina Anna Ferrer.
23:00 JOAN GARRIGA & MADJID FAHEM El binomi Joan Garriga (La Troba Kung-Fú) i Madjid Fahem (guitarra de Manu Chao) proposa un vitamínic cocktail sonor gestat a les tavernes de Barcelona durant els últims tres anys. En aquest 2016, després de moltes escapades en dies lliures enmig de les seves gires, presenten un cicló enèrgic i ballable, un torrent de ritmes irresistibles.
00:30 h BLAUMUT En poc més de quatre anys, el quintet ha forjat un univers musical propi embolcallant de textura folk irresistibles cançons melòdiques. Els seus dos treballs, El turista i El primer arbre del bosc, són plens d’himnes que no es pot evitar de taral·lejar. Ara arriba el moment de portar fins a Tàrrega un dels directes més encisadors de l’escena pop catalana.
02:15 h THE SKATALITES Veterana banda jamaicana, una llegenda viva de la música que fou clau en la popularització de l'ska i el reggae. Els seus èxits es remunten als anys 60 i han col·laborat amb artistes tan significatius com Prince Buster. Amb alguns components renovats, el grup va rebre dos Grammy els anys 1996 i 1997. Tàrrega serà una de les escales de la seva actual gira internacional i l’única actuació a Catalunya.
03:45 h DR. RING DING & FREEDOM STREET Richard Alexander Jung, conegut com a Dr. Ring Ding, és un artista alemany de reggae, ska i dancehall. A les seves espatlles, col·laboracions de renom amb The Skatalites i The Toasters. Secundat ara pels barcelonins Freedom Street, el cantant actualitza clàssics de l’ska posant de relleu que du a la sang la força de la música jamaicana.
04:30 h GHETTO YOUTH Tàndem de DJs targarins que uneixen electrònica i reggae.