Agricultura
Entre altres, el Departament estudia actuar en carreteres afectades de l'Urgell
El Departament d'Acció Climàtica ha iniciat aquesta setmana l'aplicació de fosfur d'alumini en infraestructures de Ponent amb l'objectiu de controlar la superpoblació de conills que provoca danys en talussos i terraplens. La primera zona d'actuació és la carretera LV-7041 de Soses a Massalcoreig, al Segrià, on els operaris ja han aplicat aquest biocida i tapat uns 300 caus en un tram de 10 quilòmetres. El director dels serveis territorials del Departament a Lleida, Ferran de Noguera, ha explicat que s'han posat en contacte amb titulars d'altres infraestructures per poder actuar en més carreteres, canals d'aigua i vies de tren. També han demanat al govern espanyol que autoritzi un pla pilot per poder aplicar aquest biocida en sòl agrícola.
Els treballs d'aplicació de fosfur d'alumini a la carretera entre Massalcoreig i Soses van començar dimecres i els realitza l'empresa especialitzada Miarnau Agritecno SL. En concret, els tècnics introdueixen entre 2 i 4 pastilles d'aquest biocida a l'interior dels caus actius de conills i, a continuació, els tapen amb paper i terra.
Passades unes 2 o 3 hores des de l'aplicació, el producte fitosanitari comença a despendre fosfamina, un gas que afecta els sistema respiratori del conill i que fa que aquest mori per asfíxia. El fosfur d'alumini té una efectivitat del 80%, ha explicat Jordi Miarnau, de l'empresa encarregada de duu a terme els treballs, que també ha destacat que aquest biocida no deixa "cap efecte residual" als possibles depredadors dels conills com àligues o guineus.
Aquesta primera actuació s'ha dut a terme a l'LV-7041 entre Soses i Massalcoreig, via propietat de la Generalitat. Tot i això, el director dels serveis territorials d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a Lleida, Ferran de Noguera, ja ha explicat que s'han posat en contacte amb propietaris d'altres serveis i carreteres, com ara comunitats de regants, govern espanyol, Diputació de Lleida o Adif, per tal de localitzar aquelles infraestructures on cal actuar per tal de "salvaguardar-ne la seva seguretat". Entre altres, el Departament estudia actuar en carreteres afectades de l'Urgell i també s'ha posat en contacte amb Adif per aplicar el biocida a l'entorn de les vies de l'AVE al seu pas per les Garrigues.
Prova pilot per aplicar fosfur d'alumini en sòl agrari
Ferran de Noguera també ha explicat que han presentat al govern espanyol un pla pilot per poder aplicar fosfur d'alumini en sòl agrari, una reivindicació que el sector de la pagesia fa temps que demana per combatre la sobrepoblació de conills. "Esperem que la resposta sigui afirmativa per poder actuar", ha indicat de Noguera, que espera que aquesta resposta arribi com a màxim passat Setmana Santa.
En concret, esperen que el govern espanyol declari la plaga d'aquest animals en diverses zones agrícoles perquè autoritzi l'ús d'aquest biocida, tal com ha fet en altres plagues.
El Departament d'Acció Climàtica ha iniciat aquesta setmana l'aplicació de fosfur d'alumini en infraestructures de Ponent amb l'objectiu de controlar la superpoblació de conills que provoca danys en talussos i terraplens. La primera zona d'actuació és la carretera LV-7041 de Soses a Massalcoreig, al Segrià, on els operaris ja han aplicat aquest biocida i tapat uns 300 caus en un tram de 10 quilòmetres. El director dels serveis territorials del Departament a Lleida, Ferran de Noguera, ha explicat que s'han posat en contacte amb titulars d'altres infraestructures per poder actuar en més carreteres, canals d'aigua i vies de tren. També han demanat al govern espanyol que autoritzi un pla pilot per poder aplicar aquest biocida en sòl agrícola.
Els treballs d'aplicació de fosfur d'alumini a la carretera entre Massalcoreig i Soses van començar dimecres i els realitza l'empresa especialitzada Miarnau Agritecno SL. En concret, els tècnics introdueixen entre 2 i 4 pastilles d'aquest biocida a l'interior dels caus actius de conills i, a continuació, els tapen amb paper i terra.
Passades unes 2 o 3 hores des de l'aplicació, el producte fitosanitari comença a despendre fosfamina, un gas que afecta els sistema respiratori del conill i que fa que aquest mori per asfíxia. El fosfur d'alumini té una efectivitat del 80%, ha explicat Jordi Miarnau, de l'empresa encarregada de duu a terme els treballs, que també ha destacat que aquest biocida no deixa "cap efecte residual" als possibles depredadors dels conills com àligues o guineus.
Aquesta primera actuació s'ha dut a terme a l'LV-7041 entre Soses i Massalcoreig, via propietat de la Generalitat. Tot i això, el director dels serveis territorials d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural a Lleida, Ferran de Noguera, ja ha explicat que s'han posat en contacte amb propietaris d'altres serveis i carreteres, com ara comunitats de regants, govern espanyol, Diputació de Lleida o Adif, per tal de localitzar aquelles infraestructures on cal actuar per tal de "salvaguardar-ne la seva seguretat". Entre altres, el Departament estudia actuar en carreteres afectades de l'Urgell i també s'ha posat en contacte amb Adif per aplicar el biocida a l'entorn de les vies de l'AVE al seu pas per les Garrigues.
Prova pilot per aplicar fosfur d'alumini en sòl agrari
Ferran de Noguera també ha explicat que han presentat al govern espanyol un pla pilot per poder aplicar fosfur d'alumini en sòl agrari, una reivindicació que el sector de la pagesia fa temps que demana per combatre la sobrepoblació de conills. "Esperem que la resposta sigui afirmativa per poder actuar", ha indicat de Noguera, que espera que aquesta resposta arribi com a màxim passat Setmana Santa.
En concret, esperen que el govern espanyol declari la plaga d'aquest animals en diverses zones agrícoles perquè autoritzi l'ús d'aquest biocida, tal com ha fet en altres plagues.