Adif i Adif Alta Velocitat posen en marxa el procés per a la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics en estacions
A l'Urgell se'n preveuen tres. A Tàrrega, Bellpuig i Anglesola

Adif i Adif Alta Velocitat (Adif AV) han completat la definició de el model de desenvolupament per a la promoció de punts de recàrrega elèctrica (PRE) ràpida de vehicles en estacions, que s'articularà en dues fases: sol•licitud d'anàlisi de viabilitat tècnica i licitació de l' arrendament d'espais. Els interessats ja poden consultar a les webs d'Adif i Adif AV el procediment de sol•licitud d'anàlisi de viabilitat tècnica per a la instal•lació de punts de recàrrega elèctrica i la documentació annexa.

Des de fa anys, Adif ha vingut estudiant la manera d'aprofitar la infraestructura elèctrica de la seva xarxa. Fruit dels diferents projectes de R + D + I que es desenvolupen va ser el registre d'una patent sobre el Procediment de control de sistema i càrrega de bateries des del sistema elèctric ferroviari.
La novetat d'aquest sistema és que permet la captació d'energia elèctrica en alta tensió (AT) de el sistema elèctric ferroviari i la seva transformació a baixa tensió (BT), sense afectació al trànsit ferroviari, per a la creació de punts de recàrrega elèctrica oberts a el públic que seran utilitzats pels vehicles elèctrics. A aquesta solució de connexió se li uneix la qual es pot fer des de les subestacions elèctriques de tracció de la xarxa ferroviària, permetent crear igualment punts de recàrrega elèctrica. El desplegament de tots ells, amb un o altre sistema, es realitzarà sota la marca Ferrolinera, registrada per Adif.


Model de desenvolupament comercial

Adif oferirà a potencials promotors d'aquest tipus de dispositius la possibilitat d'instal•lar-los, prèvia anàlisi de viabilitat tècnica, en 400 estacions de tren de vies electrificades i principalment de recorreguts interurbans distribuïdes al llarg de tot el territori de país.
Els promotors interessats hauran d'instal•lar a l'estació corresponent com a mínim un PRE de càrrega ràpida amb dos connectors, a l'objecte que es pugui efectuar una recàrrega ràpida simultània de dos vehicles elèctrics.

El model dissenyat per Adif i Adif AV per al desplegament d'aquests dispositius és obert i continu en el temps i s'articula en dues fases:
En una primera fase s'obre un procés de sol•licitud d'interès dels potencials promotors a col•locar carregadors a les estacions que així ho considerin. Posteriorment, l'administrador d'infraestructures realitza un estudi de viabilitat tècnica sobre les sol•licituds rebudes per a cada emplaçament. Un cop conclogui aquesta anàlisi es licita, en segona fase, l'arrendament d'espais sobre els quals efectuar el desplegament i la comercialització de punts de recàrrega elèctrica.

La durada de l'explotació dels PRE tindrà un termini d'onze anys a comptar de la data de la signatura del contracte, tenint en compte que es preveu un període del voltant d'un any per a escometre les obres d'adequació d'espais i instal•lacions. No obstant, podrà prorrogar-se per un termini no superior a la meitat de l'inicialment contractat (5,5 anys), prèvia sol•licitud.
L'adjudicatari assumirà els costos d'adaptació de les instal•lacions i infraestructures necessàries per aconseguir el subministrament de l'energia elèctrica amb la potència acordada, que pot oscil•lar entre un mínim de 100 kw i un màxim de 500 kw, en funció de les circumstàncies tècniques analitzades en cada estació. Aquesta potència permetrà als promotors dels punts de recàrrega oferir un mix comercial per tipus de recàrrega (ràpida o super-ràpida).
Addicionalment, si l'estació de viatgers no comptés amb un gestor d'aparcament específic, el promotor també podria instal•lar punts de càrrega lenta o semi-ràpida ampliant, d'aquesta manera, la seva oferta comercial.


Paper d'Adif

El paper d'Adif a aquest model és la posada a disposició dels seus mitjans i espais disponibles perquè els promotors dels PRE puguin realitzar aquest desplegament, el que implica ser:
- Proveïdor de l'anàlisi de viabilitat tècnica.
- Proveïdor d'espais a l'estació de viatgers.
- Proveïdor de el punt de connexió en alta tensió, bé a través d'una subestació elèctrica o de la línia aèria de contacte (catenària).
- Proveïdor de la patent per a ús en el cas de la connexió es faci a través de la catenària.
D'aquesta manera, Adif i Adif AV tracten d'aportar valor a la mancança detectada en el desenvolupament de l'electromobilitat a casa nostra. D'acord amb els informes de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC), Espanya, amb uns 5.200 punts de recàrrega (2018), té una penetració inferior a la mitjana de la UE (4,9 enfront de 28,3 punts de recàrrega ràpida per cada 100 km de carretera), i el 40% es concentren en quatre províncies.

A més, tot just el 5% dels punts de recàrrega pública existents al nostre país permet una càrrega de, al menys, 40 kW (càrrega ràpida) i només el 35% de la infraestructura de recàrrega d'Espanya és interurbana.
Amb aquesta iniciativa, Adif i Adif AV busquen contribuir a pal•liar un dels grans problemes a què s'enfronta la càrrega de vehicle elèctric -la dificultat de la seva aplicació a la mobilitat interurbana- en una xarxa de més de 9.700 quilòmetres de línies electrificades i la pròpia xarxa d'estacions de viatgers. D'aquesta manera, el radi d'acció de el vehicle elèctric es pot estendre fora de les àrees metropolitanes, i, a més, els ciutadans d'altres àrees podran accedir a el sistema.

A Catalunya, aquestes instal•lacions podran implantar-se en 79 estacions, 42 a la província de Tarragona, 17 a la de Girona, 13 a la de Lleida i 7 a la de Barcelona. Concretament, de les previstes a la demarcació de Lleida, es preveuen 3 a la comarca de l’Urgell. Una s’implantaria a Tàrrega, una altre a Anglesola, i una tercera a Bellpuig. També es preveuen entre d’altres a Cervera, Sant Guim de Freixenet, Mollerussa i Golmés.


Impuls a la mobilitat sostenible

La implantació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics s'emmarca en el Pla de Lluita contra el Canvi Climàtic d'Adif i Adif AV 2018-2030, que preveu el foment de la mobilitat sostenible i l'electromobilitat com a eina per complir amb els objectius de descarbonització de l'activitat econòmica.
Així mateix, es circumscriu en l'estratègia de les companyies tendent a enfortir la seva marca i situar-la en altres mercats, per, optimitzant l'aprofitament dels seus recursos, obtenir nous ingressos, incrementar la rendibilitat de les seves diferents àrees de negoci i fomentar la coordinació i les sinergies entre elles.
Aquesta iniciativa contribueix a la consecució de diferents Objectius de Desenvolupament Sostenible: ODS 11 (garantir l'accés a una energia assequible, fiable, sostenible i moderna per a tots) i ODS 13 (adoptar mesures urgents per combatre el canvi climàtic i els seus efectes), que té entre els seus objectius incorporar mesures relatives al canvi climàtic en les polítiques, estratègies i plans nacionals.

 
ESCOLTA L'INFORMATIU

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis i raons tècniques, per a millorar la teva experiència de navegació, per a emmagatzemar les teves preferències i, opcionalment, per a mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació. Hem inclòs algunes opcions de configuració que et permeten dir-nos exactament les cookies que prefereixes i les que no. Prem ACCEPTAR per a consentir totes les cookies. Prem CONFIGURACIÓ per a decidir les opcions que prefereixes. Per a obtenir més informació sobre les nostres cookies accedeix a la nostra Política de cookies aquí: Més informació
Configuració