Actualitat

L’Escola d’Art Ondara i la Unitat d'Escolarització Compartida (UEC) uneixen esforços per convertir els espais d'aquest centre en més acollidors i inspiradors · Amb el suport de la Regidoria d'Educació, que veu en la millora dels espais una oportunitat per afavorir el benestar de l’alumnat
L’Escola d’Art Ondara i la Unitat d'Escolarització Compartida (UEC) Fundació Formació i Valors Antonio Jiménez de Tàrrega, amb el suport de l'Ajuntament de la ciutat, han impulsat un projecte d’intervenció mural per transformar i dignificar els espais de la UEC mitjançant l’art. Aquesta iniciativa sorgeix arran d'una necessitat detectada per la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Tàrrega, que va identificar la millora dels espais com una oportunitat per afavorir el benestar de l’alumnat i reforçar el seu sentiment de pertinença. La UEC de Tàrrega, ubicada al carrer de la Pau, ofereix programes d’atenció educativa per alumnes de 3r i 4t d’ESO que presenten dificultats d’adaptació escolar i que necessiten ajuda per a poder superar-los i/o continuar estudiant.
El projecte ha estat desenvolupat per 11 alumnes de segon curs del Cicle de Grau Mitjà d'Art Urbà de l’Escola d’Art Ondara, que durant un mes i mig han treballat en la fase de disseny, un procés que s’ha basat en el diàleg amb els joves de la UEC per recollir i integrar les seves inquietuds i necessitats en la proposta final. Posteriorment, l'equip d'estudiants de segon curs d'Art Urbà de l'Ondara ha plasmat la intervenció mural a les aules teòriques i a l’aula-taller de la UEC, convertint els espais en entorns més acollidors i inspiradors. Aquesta segona fase, l’execució pictòrica, ha durat gairebé tres setmanes més.
Les temàtiques del mural tracten matèries que es desenvolupen al centre com història, matemàtiques, ciències naturals, fusteria o cinema. Iván Egea, professor del CFGM de Revestiments murals i Art Urbà de l'Escola d'Art Ondara, ha explicat que l’actuació és “un win-win per als dos alumnats. Els nostres alumnes poden realitzar unes pràctiques professionals i els de la UEC tenen un redisseny molt interessant de les seves instal·lacions.”
El projecte ha estat possible gràcies a la col·laboració activa entre la UEC Antonio Jiménez i l'Escola d'Art Ondara, amb el suport de l'Ajuntament de Tàrrega, que ha donat impuls a aquesta iniciativa per millorar els espais educatius de la ciutat. La regidora d’Educació, Alba Castellana, ha reconegut que “el resultat ha estat espectacular, feia temps que no hi havia cap intervenció en aquests espais i s’ha pogut realitzar gràcies a la col·laboració dels dos centres.” La implicació municipal reforça el compromís amb l’educació i la cohesió social, demostrant com l’art pot esdevenir una eina de transformació i integració.
Una actuació de respecte de l'entorn
A més de la millora estètica dels espais, la intervenció ha afavorit valors com la cooperació, la creativitat i el respecte per l’entorn. Més enllà de l’impacte visual, el projecte ha estat una experiència educativa enriquidora per a tots els participants, posant en pràctica metodologies de treball col·laboratiu i d’aprenentatge significatiu. Els estudiants han experimentat de primera mà com l’art pot tenir un impacte directe en la comunitat, mentre que l’alumnat de la UEC ha pogut veure reflectida la seva veu en els murals, afavorint així un sentiment de pertinença i reconeixement dins el seu propi espai educatiu.
El projecte s’inspira en la teoria de les finestres trencades, que defensa que un espai en bones condicions genera més compromís dels ciutadans, mentre que un espai abandonat fomenta l’incivisme. L’experiència reafirma el paper de l’art com a motor de canvi social i posa de manifest la importància de projectes que vinculin la formació artística amb iniciatives comunitàries de valor social.
L’Escola d’Art Ondara i la Unitat d'Escolarització Compartida (UEC) Fundació Formació i Valors Antonio Jiménez de Tàrrega, amb el suport de l'Ajuntament de la ciutat, han impulsat un projecte d’intervenció mural per transformar i dignificar els espais de la UEC mitjançant l’art. Aquesta iniciativa sorgeix arran d'una necessitat detectada per la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Tàrrega, que va identificar la millora dels espais com una oportunitat per afavorir el benestar de l’alumnat i reforçar el seu sentiment de pertinença. La UEC de Tàrrega, ubicada al carrer de la Pau, ofereix programes d’atenció educativa per alumnes de 3r i 4t d’ESO que presenten dificultats d’adaptació escolar i que necessiten ajuda per a poder superar-los i/o continuar estudiant.
El projecte ha estat desenvolupat per 11 alumnes de segon curs del Cicle de Grau Mitjà d'Art Urbà de l’Escola d’Art Ondara, que durant un mes i mig han treballat en la fase de disseny, un procés que s’ha basat en el diàleg amb els joves de la UEC per recollir i integrar les seves inquietuds i necessitats en la proposta final. Posteriorment, l'equip d'estudiants de segon curs d'Art Urbà de l'Ondara ha plasmat la intervenció mural a les aules teòriques i a l’aula-taller de la UEC, convertint els espais en entorns més acollidors i inspiradors. Aquesta segona fase, l’execució pictòrica, ha durat gairebé tres setmanes més.
Les temàtiques del mural tracten matèries que es desenvolupen al centre com història, matemàtiques, ciències naturals, fusteria o cinema. Iván Egea, professor del CFGM de Revestiments murals i Art Urbà de l'Escola d'Art Ondara, ha explicat que l’actuació és “un win-win per als dos alumnats. Els nostres alumnes poden realitzar unes pràctiques professionals i els de la UEC tenen un redisseny molt interessant de les seves instal·lacions.”
El projecte ha estat possible gràcies a la col·laboració activa entre la UEC Antonio Jiménez i l'Escola d'Art Ondara, amb el suport de l'Ajuntament de Tàrrega, que ha donat impuls a aquesta iniciativa per millorar els espais educatius de la ciutat. La regidora d’Educació, Alba Castellana, ha reconegut que “el resultat ha estat espectacular, feia temps que no hi havia cap intervenció en aquests espais i s’ha pogut realitzar gràcies a la col·laboració dels dos centres.” La implicació municipal reforça el compromís amb l’educació i la cohesió social, demostrant com l’art pot esdevenir una eina de transformació i integració.
Una actuació de respecte de l'entorn
A més de la millora estètica dels espais, la intervenció ha afavorit valors com la cooperació, la creativitat i el respecte per l’entorn. Més enllà de l’impacte visual, el projecte ha estat una experiència educativa enriquidora per a tots els participants, posant en pràctica metodologies de treball col·laboratiu i d’aprenentatge significatiu. Els estudiants han experimentat de primera mà com l’art pot tenir un impacte directe en la comunitat, mentre que l’alumnat de la UEC ha pogut veure reflectida la seva veu en els murals, afavorint així un sentiment de pertinença i reconeixement dins el seu propi espai educatiu.
El projecte s’inspira en la teoria de les finestres trencades, que defensa que un espai en bones condicions genera més compromís dels ciutadans, mentre que un espai abandonat fomenta l’incivisme. L’experiència reafirma el paper de l’art com a motor de canvi social i posa de manifest la importància de projectes que vinculin la formació artística amb iniciatives comunitàries de valor social.