La senadora republicana assegura també que ‘cal molt més que restablir el servei ferroviari previ a la situació d’abans de la pandèmia; cal anar més enllà’
La portaveu adjunta al Senat pel grup d’Esquerra Republicana de Catalunya – EH Bildu, Sara Bailac reivindicava, ahir, en la seva intervenció al plenari de la cambra alta legislativa on es debatia una moció per al restabliment dels serveis ferroviaris anteriors a la pandèmia del Covid, el transport públic com ‘l’eina garant del dret a la mobilitat de la ciutadania’ i el ferrocarril com el ‘puntal de la mobilitat sostenible, segura i vertebradora del territori, tant pel que fa al transport de passatgers com de mercaderies’.
Bailac ha centrat la seva intervenció, en el cas de Rodalies a Catalunya no és suficient amb recuperar els serveis d’abans de la pandèmia, ‘perquè el problema és endèmic’. També s’ha referit al servei de rodalies de Lleida en aquests termes: ‘no és suficient amb tornar a les freqüències prèvies a la COVID19 perquè ja eren insuficients llavors; necessitem molt més que restablir el servei ferroviari previ a la situació d’abans de la pandèmia; necessitem anar més enllà’.
De la mateixa manera ha afirmat que cal garantir que ‘el tren multiplica les oportunitats formatives i laborals a tota Catalunya. Necessitem assegurar que el tren facilita l’accés als serveis públics, combinat amb una xarxa d’autobusos amb prou freqüències i horaris coordinats’.
Pel que fa a la situació de l’alta velocitat i mitja distància Bailac ha assegurat que el 2019 ja prestaven servei a Catalunya un nombre reduït de serveis que en l’actualitat encara no s’han reposat en la seva totalitat però que eren i són clarament insuficients per a les necessitats de mobilitat de la població. ‘Ja entenem que la demanda es va recuperant progressivament amb noves circumstàncies com el teletreball o com la irrupció d’alternatives com l’allibertament dels peatges de les autopistes, que ara abarateixen el transport en cotxe. L’alta velocitat sabrà adaptar-se a aquest escenari amb nous horaris i preus més avantatjosos?’, ha afegit.
Per la targarina, al 2019 la quantitat de trens i de places ofertades eren molt millorables i amb preus elevats, ‘ja que el servei AVANT rep la subvenció més petita de tots els serveis declarats d’Obligació de Servei Públic. Per tant, per encarar el repte de la mobilitat sostenible hem d’anar més enllà i superar l’escenari del 2019’.
‘Cal fer passes decidides per recuperar l’oferta perquè el tren, el transport públic, sigui una veritable alternativa al vehicle privat i sigui una veritable opció de mobilitat al territori. I això, amb poques freqüències, amb horaris que no sempre coincideixen amb les necessitats de la gent, amb llargs temps d’espera, fa molt difícil que la demanda es recuperi’, ha conclòs la portaveu adjunta dels republicans.
La portaveu adjunta al Senat pel grup d’Esquerra Republicana de Catalunya – EH Bildu, Sara Bailac reivindicava, ahir, en la seva intervenció al plenari de la cambra alta legislativa on es debatia una moció per al restabliment dels serveis ferroviaris anteriors a la pandèmia del Covid, el transport públic com ‘l’eina garant del dret a la mobilitat de la ciutadania’ i el ferrocarril com el ‘puntal de la mobilitat sostenible, segura i vertebradora del territori, tant pel que fa al transport de passatgers com de mercaderies’.
Bailac ha centrat la seva intervenció, en el cas de Rodalies a Catalunya no és suficient amb recuperar els serveis d’abans de la pandèmia, ‘perquè el problema és endèmic’. També s’ha referit al servei de rodalies de Lleida en aquests termes: ‘no és suficient amb tornar a les freqüències prèvies a la COVID19 perquè ja eren insuficients llavors; necessitem molt més que restablir el servei ferroviari previ a la situació d’abans de la pandèmia; necessitem anar més enllà’.
De la mateixa manera ha afirmat que cal garantir que ‘el tren multiplica les oportunitats formatives i laborals a tota Catalunya. Necessitem assegurar que el tren facilita l’accés als serveis públics, combinat amb una xarxa d’autobusos amb prou freqüències i horaris coordinats’.
Pel que fa a la situació de l’alta velocitat i mitja distància Bailac ha assegurat que el 2019 ja prestaven servei a Catalunya un nombre reduït de serveis que en l’actualitat encara no s’han reposat en la seva totalitat però que eren i són clarament insuficients per a les necessitats de mobilitat de la població. ‘Ja entenem que la demanda es va recuperant progressivament amb noves circumstàncies com el teletreball o com la irrupció d’alternatives com l’allibertament dels peatges de les autopistes, que ara abarateixen el transport en cotxe. L’alta velocitat sabrà adaptar-se a aquest escenari amb nous horaris i preus més avantatjosos?’, ha afegit.
Per la targarina, al 2019 la quantitat de trens i de places ofertades eren molt millorables i amb preus elevats, ‘ja que el servei AVANT rep la subvenció més petita de tots els serveis declarats d’Obligació de Servei Públic. Per tant, per encarar el repte de la mobilitat sostenible hem d’anar més enllà i superar l’escenari del 2019’.
‘Cal fer passes decidides per recuperar l’oferta perquè el tren, el transport públic, sigui una veritable alternativa al vehicle privat i sigui una veritable opció de mobilitat al territori. I això, amb poques freqüències, amb horaris que no sempre coincideixen amb les necessitats de la gent, amb llargs temps d’espera, fa molt difícil que la demanda es recuperi’, ha conclòs la portaveu adjunta dels republicans.