Actualitat
La vegueria genera 98.730 trucades, un 8% més, sobretot per temes de seguretat, assistències sanitàries i trànsit
El telèfon d'emergències 112 va rebre 98.730 trucades operatives des de la vegueria de Lleida el 2025, un 8,42% més que l'any anterior. Les incidències relacionades amb la seguretat, l'assistència sanitària i el trànsit van acaparar la majoria de trucades, seguides dels incendis, que van augmentar un 37,42%, fins a les 7.668. L'episodi més rellevant de l'any quant a volum de trucades a la vegueria va ser el greu incendi de Torrefeta i Florejacs de principis de juliol, que va generar 646 trucades al 112, fins i tot més que durant la revetlla de Sant Joan. El subdirector del CAT 112, Andreu Alfonso, ha constatat que el canvi climàtic es tradueix en més incidències meteorològiques a les quals els serveis d'emergències s'hauran d'adaptar.
El balanç del 2025 confirma l'increment sostingut de les trucades que impliquen la mobilització de recursos dels cossos d'emergències i seguretat i, per tant, són considerades trucades d'emergències. A tot Catalunya se'n van gestionar 2,55 milions (+7,82%) i al conjunt de la demarcació de Lleida en van ser 119.383 (+8,51%), la majoria de les quals a la vegueria de Lleida, amb 98.730.
A la vegueria de Lleida, el 33% van estar relacionades amb la seguretat (32.750 trucades), el 25% amb les assistències sanitàries (24.343) i el 20% amb el trànsit (20.169). L'increment més destacat, però, va tenir a veure amb els incendis, amb 7.668 trucades operatives, un 37,42% més.
Els incendis impulsen l'augment de trucades
Això es deu principalment a episodis com el del greu incendi de Torrefeta i Florejacs, declarat l'1 de juliol. Precisament, aquell dia va ser el que més trucades va gestionar el 112 per emergències a la vegueria de Lleida, arribant a les 1.011 trucades operatives. D'aquestes trucades, 646 van ser per incidents relacionats amb incendis, i la majoria pel de Torrefeta.
Els incendis van protagonitzar altres jornades rellevants per l'elevat nombre de trucades. Per exemple, el segon dia amb més trucades per incendis va ser el 29 de juliol, en què es van gestionar 504 trucades operatives, 215 de les quals van ser per incendis, produïdes en bona part pel que es va declarar a Fulleda, a les Garrigues.
Com cada any, un dels episodis que va generar més trucades va ser la celebració de la revetlla de Sant Joan, amb 226 trucades operatives els dies 23 i 24 de juny. Per Cap d'Any el 112 va rebre 244 trucades, sobretot per temes de seguretat i assistència sanitària. Altres episodis rellevants es van produir el 22 de juny, amb situacions d'Inuncat i incendis, i el 10 d'agost, per un incendi industrial al polígon del Camí dels Frares de Lleida.
Un servei cada cop més conegut i utilitzat
El subdirector del CAT 112, Andreu Alfonso, ha destacat que cada cop hi ha més coneixement per part de la ciutadania del telèfon 112, pensat únicament per a atendre emergències. En paral·lel, Alfonso ha advertit un increment dels episodis relacionats amb la meteorologia adversa --vent, pluges o incendis-- i que afecten un gran nombre de persones.
Per la seva banda, la delegada del Govern a Lleida, Núria Gil, ha subratllat "que la ciutadania confiï en el 112, que garanteix una resposta immediata i coordinada davant emergències les 24 hores del dia els 365 dies de l'any, facilita la gestió eficient de les situacions de risc i contribueix a incrementar la nostra seguretat individual i col·lectiva".

