Les Garrigues Altes demanen que Diputació o Generalitat assumeixin i executin millores al tram Castelldans-Torrebesses
ACN Granyena de les Garrigues .- La comunitat de municipis de les Garrigues Altes, així com la del Segrià Sec, porten temps denunciant el mal estat de la carretera que va de Castelldans (Garrigues) a Torrebesses (Segrià). Reclamen que la Diputació de Lleida o la Generalitat n'assumeixin la titularitat, que ara és municipal, i hi executin obres de millora. Aquest tram forma part de l'Eix Transversal de Ponent recollit al Pla Territorial Parcial de Ponent del 2007. Per això, el delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, considera "essencial i estratègic" la configuració d'aquest eix viari que connectaria l'A-2, a Bellpuig, amb l'Eix de l'Ebre (C-12), a Torrebesses, i vertebraria les comunicacions nord-sud a les Garrigues i diu que s'estudiarà amb vista a pròxims pressupostos.
El Pla Territorial Parcial de Ponent aprovat pel Govern el 2007 defineix l'Eix Transversal de Ponent. Aquesta via connectaria la plana d'Urgell amb les Terres de l'Ebre, des de l'A-2 a Bellpuig, seguint el traçat de la C-233 passant per les Borges Blanques i continuant des de Castelldans per una carretera local fins a Torrebesses i després per la C-12 fins a Maials, enllaçant així amb l'Eix de l'Ebre (C-12). A més, a les Borges Blanques també connectaria amb l'N-240 i l'AP-2. L'Eix Transversal de Ponent també milloraria la mobilitat per l'interior de les Garrigues i vertebraria les comunicacions viàries nord-sud en aquesta comarca.
Tant el tram de la C-233 entre Bellpuig i Castelldans com el de la C-12 entre Torrebesses i Maials són titularitat de la Generalitat. En canvi, el tram d'uns 15 quilòmetres que discorre entre Castelldans i Torrebesses, passant pel Cogul i Granyena de la Garrigues, i que permetria configurar l'Eix Transversal de Ponent és una pista asfaltada i la titularitat és municipal.
Les comunitats de municipis de les Garrigues Altes i del Segrià Sec fa anys que denuncien el mal estat d'aquest tram de carretera local, sobretot entre el Cogul i Granyena, i assenyalen que amb els pressupostos de què disposen els consistoris per on passa no poden fer front a les millores que requereix la via. I, és que el Cogul, Granyena i Torrebesses són micropobles. "Fins i tot hi ha veïns que per anar al Cogul o Torrebesses opten per passar pels camins de la concentració parcel·laria del Segarra-Garrigues", assenyala Francesc Esquerda, alcalde de Granyena de les Garrigues.
El deteriorament de la carretera local entre Castelldans i Torrebesses, que el Pla Territorial Parcial de Ponent del 2007 defineix com a via estructurant primària, s'agreuja encara més durant l'hivern, coincidint amb la campanya de recollida de l'oliva, ja que hi transiten molts camions carregats d'olives, oli o oliasses. A més, enguany s'hi afegeix el pas de la maquinària pesant de les obres del Segarra-Garrigues.
Les poblacions afectades demanen que ja sigui la Diputació de Lleida o bé la Generalitat assumeixin la titularitat del tram entre Castelldans i Torrebesses i hi executin les obres necessàries. "Aquestes dues administracions s'han de posar d'acord, primer la Diputació incloent aquesta via al Pla Zonal de carreteres de la demarcació i, després, la Generalitat assumint-lo i creant així l'Eix Transversal de Ponent, una via important que uniria el Segrià i les Garrigues, i fins i tot les demarcacions de Lleida i Tarragona", afirma Esquerda.
El Govern considera "essencial i estratègic" l'Eix Transversal de Ponent però requereix una inversió "molt important"
El delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, reconeix el mal estat que presenta aquest tram de carretera de titularitat municipal i, més enllà de la problemàtica que suposa als veïns dels pobles que l'utilitzen, posa de relleu que forma part de l'Eix Transversal de Ponent. Solé considera aquest eix viari "essencial i estratègic" per al Govern ja que connectaria la plana d'Urgell amb l'Eix de l'Ebre i, a la vegada, contribuiria a dinamitzar les comarques per on discorre, especialment les Garrigues.
El delegat del Govern explica que "des de la Diputació de Lleida s'està fent un esforç important per impulsar el Pla Zonal per resoldre la problemàtica de vies que són de titularitat municipal", com seria el cas de la que va de Castelldans a Torrebesses. De totes maneres, remarca que l'Eix Transversal de Ponent "requereix una inversió molt important". "El primer pas és fer una diagnosi de la importància estratègica d'aquest eix i ja està fet perquè apareix al Pla Territorial Parcial de Ponent", explica. En aquest sentit, assegura que "serà una de les inversions que caldrà tenir en compte en els pròxims exercicis pressupostaris" de la Generalitat.
El Pla Territorial Parcial de Ponent aprovat pel Govern el 2007 defineix l'Eix Transversal de Ponent. Aquesta via connectaria la plana d'Urgell amb les Terres de l'Ebre, des de l'A-2 a Bellpuig, seguint el traçat de la C-233 passant per les Borges Blanques i continuant des de Castelldans per una carretera local fins a Torrebesses i després per la C-12 fins a Maials, enllaçant així amb l'Eix de l'Ebre (C-12). A més, a les Borges Blanques també connectaria amb l'N-240 i l'AP-2. L'Eix Transversal de Ponent també milloraria la mobilitat per l'interior de les Garrigues i vertebraria les comunicacions viàries nord-sud en aquesta comarca.
Tant el tram de la C-233 entre Bellpuig i Castelldans com el de la C-12 entre Torrebesses i Maials són titularitat de la Generalitat. En canvi, el tram d'uns 15 quilòmetres que discorre entre Castelldans i Torrebesses, passant pel Cogul i Granyena de la Garrigues, i que permetria configurar l'Eix Transversal de Ponent és una pista asfaltada i la titularitat és municipal.
Les comunitats de municipis de les Garrigues Altes i del Segrià Sec fa anys que denuncien el mal estat d'aquest tram de carretera local, sobretot entre el Cogul i Granyena, i assenyalen que amb els pressupostos de què disposen els consistoris per on passa no poden fer front a les millores que requereix la via. I, és que el Cogul, Granyena i Torrebesses són micropobles. "Fins i tot hi ha veïns que per anar al Cogul o Torrebesses opten per passar pels camins de la concentració parcel·laria del Segarra-Garrigues", assenyala Francesc Esquerda, alcalde de Granyena de les Garrigues.
El deteriorament de la carretera local entre Castelldans i Torrebesses, que el Pla Territorial Parcial de Ponent del 2007 defineix com a via estructurant primària, s'agreuja encara més durant l'hivern, coincidint amb la campanya de recollida de l'oliva, ja que hi transiten molts camions carregats d'olives, oli o oliasses. A més, enguany s'hi afegeix el pas de la maquinària pesant de les obres del Segarra-Garrigues.
Les poblacions afectades demanen que ja sigui la Diputació de Lleida o bé la Generalitat assumeixin la titularitat del tram entre Castelldans i Torrebesses i hi executin les obres necessàries. "Aquestes dues administracions s'han de posar d'acord, primer la Diputació incloent aquesta via al Pla Zonal de carreteres de la demarcació i, després, la Generalitat assumint-lo i creant així l'Eix Transversal de Ponent, una via important que uniria el Segrià i les Garrigues, i fins i tot les demarcacions de Lleida i Tarragona", afirma Esquerda.
El Govern considera "essencial i estratègic" l'Eix Transversal de Ponent però requereix una inversió "molt important"
El delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, reconeix el mal estat que presenta aquest tram de carretera de titularitat municipal i, més enllà de la problemàtica que suposa als veïns dels pobles que l'utilitzen, posa de relleu que forma part de l'Eix Transversal de Ponent. Solé considera aquest eix viari "essencial i estratègic" per al Govern ja que connectaria la plana d'Urgell amb l'Eix de l'Ebre i, a la vegada, contribuiria a dinamitzar les comarques per on discorre, especialment les Garrigues.
El delegat del Govern explica que "des de la Diputació de Lleida s'està fent un esforç important per impulsar el Pla Zonal per resoldre la problemàtica de vies que són de titularitat municipal", com seria el cas de la que va de Castelldans a Torrebesses. De totes maneres, remarca que l'Eix Transversal de Ponent "requereix una inversió molt important". "El primer pas és fer una diagnosi de la importància estratègica d'aquest eix i ja està fet perquè apareix al Pla Territorial Parcial de Ponent", explica. En aquest sentit, assegura que "serà una de les inversions que caldrà tenir en compte en els pròxims exercicis pressupostaris" de la Generalitat.