Cultura
La mostra, titulada ‘El retorn de la mirada’, dona visibilitat a l’obra de l’artista targarina resident a Barcelona, que va excel·lir en el gènere del retrat · Primera exposició de l’autora a la capital de l’Urgell, amb algunes obres mai exhibides anteriorment
El Museu Tàrrega Urgell exhibeix fins al 2 de març una antologia retrospectiva dedicada a la pintora Adelina Gaeta Camps (Tàrrega, 1934 – Barcelona, 2023). Es tracta d’un homenatge pòstum per fer valdre i fer més visible l’obra de l’artista targarina, que va morir l’any passat a l’edat de 89 anys. Gaeta va desenvolupar una trajectòria rellevant dins del camp del dibuix i la pintura, excel·lint en la temàtica del retrat.
Paradoxalment, és la primera vegada que s’exposa obra de l’autora a Tàrrega. A més, és la primera exposició que s’organitza arreu d’ençà la mort de l’Adelina. Titulada ‘El retorn de la mirada’, la col·lecció aplega una setantena de peces, en la seva majoria retrats si bé el públic també podrà descobrir la visió de la pintora envers la naturalesa, especialment, les flors, i els seus avenços cap a formes més abstractes. “L’Adelina evoluciona des de l’academicisme realista fins a la més elegant i fina abstracció. Tota la seva obra és elegància, destresa i saviesa”, resa el catàleg de la mostra, que ha comissariat Miquel Sauret.
En el decurs de l’acte inaugural celebrat avui, l’alcaldessa Alba Pijuan Vallverdú ha destacat la importància d’acostar per primera vegada a la seva ciutat natal l’obra de l’Adelina. “Aquesta exposició suposa tot un honor per a Tàrrega i a la vegada esdevé una reivindicació de les dones en el món de l’art”, ha manifestat tot recordant que “és la primera exposició que inauguro al Museu amb obres d’una dona artista”.
A l’acte han assistit nombrosos familiars de la pintora, encapçalats pels seus dos fills, Adelina i Eugeni Egea Gaeta. En aquest sentit, Eugeni Egea ha explicat que “aquesta exposició plasma l’evolució de la mare com a pintora en les seves diverses èpoques i fases creatives. Ha estat un treball important de recopilació i investigació, i hem localitzat fins i tot pintures inèdites mai exhibides al públic”, ha dit.
Si bé va fer els primers estudis a Tàrrega, Adelina Gaeta Camps es va traslladar aviat a Barcelona amb la família. Cada any, però, tornava a la seva ciutat natal, a Cal Camps de Tàrrega, per passar-hi els mesos d'estiu. En fixar la seva residència a la Ciutat Comtal, va tenir oportunitat de plasmar al llenç destacades personalitats de la cultura i la societat barcelonina. En aquest gènere va excel·lir copsant el tarannà de la persona retratada.
De fet, des de l’any 1969 va exposar en diferents sales de Barcelona els seus retrats a carbó i a l’oli. Un dels seus mestres va ser el pintor retratista Víctor Moya. I de deixeble va esdevenir després professora, ja que l’any 1974 va inaugurar el seu propi estudi, on es va dedicar 35 anys a l’ensenyament de les belles arts. Prèviament, del 1961 al 1966, es va traslladar a Madrid, on va estudiar disseny, ceràmica i decoració, ampliant coneixements sobre la història de l’art.
A l’acte d’avui també han participat Oriol Saula, director tècnic del Museu Tàrrega Urgell, i Miquel Sauret, comissari de la mostra.
El Museu Tàrrega Urgell exhibeix fins al 2 de març una antologia retrospectiva dedicada a la pintora Adelina Gaeta Camps (Tàrrega, 1934 – Barcelona, 2023). Es tracta d’un homenatge pòstum per fer valdre i fer més visible l’obra de l’artista targarina, que va morir l’any passat a l’edat de 89 anys. Gaeta va desenvolupar una trajectòria rellevant dins del camp del dibuix i la pintura, excel·lint en la temàtica del retrat.
Paradoxalment, és la primera vegada que s’exposa obra de l’autora a Tàrrega. A més, és la primera exposició que s’organitza arreu d’ençà la mort de l’Adelina. Titulada ‘El retorn de la mirada’, la col·lecció aplega una setantena de peces, en la seva majoria retrats si bé el públic també podrà descobrir la visió de la pintora envers la naturalesa, especialment, les flors, i els seus avenços cap a formes més abstractes. “L’Adelina evoluciona des de l’academicisme realista fins a la més elegant i fina abstracció. Tota la seva obra és elegància, destresa i saviesa”, resa el catàleg de la mostra, que ha comissariat Miquel Sauret.
En el decurs de l’acte inaugural celebrat avui, l’alcaldessa Alba Pijuan Vallverdú ha destacat la importància d’acostar per primera vegada a la seva ciutat natal l’obra de l’Adelina. “Aquesta exposició suposa tot un honor per a Tàrrega i a la vegada esdevé una reivindicació de les dones en el món de l’art”, ha manifestat tot recordant que “és la primera exposició que inauguro al Museu amb obres d’una dona artista”.
A l’acte han assistit nombrosos familiars de la pintora, encapçalats pels seus dos fills, Adelina i Eugeni Egea Gaeta. En aquest sentit, Eugeni Egea ha explicat que “aquesta exposició plasma l’evolució de la mare com a pintora en les seves diverses èpoques i fases creatives. Ha estat un treball important de recopilació i investigació, i hem localitzat fins i tot pintures inèdites mai exhibides al públic”, ha dit.
Si bé va fer els primers estudis a Tàrrega, Adelina Gaeta Camps es va traslladar aviat a Barcelona amb la família. Cada any, però, tornava a la seva ciutat natal, a Cal Camps de Tàrrega, per passar-hi els mesos d'estiu. En fixar la seva residència a la Ciutat Comtal, va tenir oportunitat de plasmar al llenç destacades personalitats de la cultura i la societat barcelonina. En aquest gènere va excel·lir copsant el tarannà de la persona retratada.
De fet, des de l’any 1969 va exposar en diferents sales de Barcelona els seus retrats a carbó i a l’oli. Un dels seus mestres va ser el pintor retratista Víctor Moya. I de deixeble va esdevenir després professora, ja que l’any 1974 va inaugurar el seu propi estudi, on es va dedicar 35 anys a l’ensenyament de les belles arts. Prèviament, del 1961 al 1966, es va traslladar a Madrid, on va estudiar disseny, ceràmica i decoració, ampliant coneixements sobre la història de l’art.
A l’acte d’avui també han participat Oriol Saula, director tècnic del Museu Tàrrega Urgell, i Miquel Sauret, comissari de la mostra.