Actualitat

El subdelegat del Govern a Lleida, José Crespín, ha visitat avui l’empresa Talkual de Bellpuig, pionera a España en la comercialització de fruita i verdura de temporada considerada imperfecta que l’any passat va assolir una facturació de 4,8 milions, serveix 5.000 caixes setmanals de fruita i verdura i arranca el present exercici amb projectes nous com un supermercat online, una nova línia d’envasat i la recerca de nous mercats.
Marc Ibós i Oriol Aldomà, impulsors i fundadors de Talkual, han explicat al subdelegat aquest projecte contra el malbaratament alimentari que va néixer a principis de l’any 2020 amb l’objectiu de donar una segona oportunitat a les fruites i verdures que creixen imperfectes i no són admeses als lineals tradicionals de venda però que conserven les seves propietats nutritives i gustatives.
Aquesta jove empresa compta actualment amb una xifra de 9.000 subscriptors actius, el 90% particulars i el 10% restant empreses, que reben a casa seva o a l’oficina una caixa de fruita i verdura amb productes de temporada del conjunt de proveïdors, tant de proximitat com de la resta del país, per poder oferir una varietat més àmplia de productes als seus clients.
En aquest sentit, el subdelegat José Crespín ha valorat molt positivament la iniciativa emprenedora de Talkual en la lluita contra el malbaratament d’aliments i “el seu compromís per reduir el volum de menjar que acaba a les escombraries”. Crespín ha recordat que la Llei de Prevenció de Pèrdues i Malbaratament Alimentari que ha tirat endavant el Govern d’Espanya i que va entrar en vigor aquest passat 2 de gener, “vol contribuir a una gestió més eficient dels recursos alimentaris i a una conscienciació ciutadana sobre l’enorme volum d’aliments que es malbaraten”.
Segons dades de l’Informe sobre Malbaratament Alimentari a Espanya que elabora el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, es calcula que al 2023 es van llançar al nostre país 1.214,7 milions de quilos/litres d’aliments, tant dins com fora de les llars, una pràctica que afecta, en més o menys mesura, a tota la cadena alimentària. L’informe apunta també que el nombre de llars que no va malbaratar aliments va augmentar un 4,4%, una dada que, segons Crespín, confirma “la tendència positiva cap a un consum més responsable per part de la ciutadania”.
Talkual, amb una quarantena de treballadors, es planteja aquest exercici posar en marxa un supermercat online ampliant l’oferta de productes que oferia als clients, així com ampliar la capacitat de l’empresa amb una nova línia d’envasat i obrir nous mercats a Europa.