En marxa de l’EDhack Tàrrega, un innovador projecte de participació ciutadana que aplega una quarantena d’assistents

Coordinat per la Regidoria de Ciutadania, Educació i Treball, l’esdeveniment se celebra aquest divendres i dissabte amb l’objectiu de potenciar la transformació de l’espai públic · Una vintena de mentors i facilitadors acompanyen els participants en aquest laboratori social, educatiu i comunitari

L’Ajuntament de Tàrrega, la Fundació Bofill i el Pla Educatiu d’Entorn impulsen l’EDhack Tàrrega, un innovador projecte de participació ciutadana que es duu a terme avui divendres 15 i demà dissabte 16 d’octubre (la cita es fixà inicialment per al passat mes de novembre si bé s’ajornà a causa de la pandèmia). La iniciativa aplega una seixantena de persones, comptant els membres de l’equip impulsor de la iniciativa, mentors i facilitadors que vetllen pel seu correcte desenvolupament i una quarantena de participants que debaten sobre com dinamitzar l’espai públic. Ho fan dividits en quatre grups de treball per resoldre els reptes que se’ls plantejaran mitjançant diverses dinàmiques. Entre les persones inscrites a l’acte central de l’EDhack Tàrrega (anomenat “hackató”), amb edats que van des dels 16 als 52 anys, hi ha estudiants de Batxillerat i cicles formatius i professionals de diferents perfils i procedències. Els seus interessos se centren en els àmbits de la cultura, l’educació i la tecnologia, entre altres; i s’han apuntat a la trobada d’aquest cap de setmana amb la intenció de conèixer noves formes de col·laborar, repensar els espais públics i conèixer gent nova.

 

La capital de l’Urgell esdevé així el primer municipi de la demarcació de Lleida a acollir un EDhack, iniciativa que té l’objectiu de dissenyar projectes beneficiosos per a la comunitat abordant reptes com la convivència, el civisme, la sostenibilitat, l’educació, la cultura, la igualtat de gènere i altres aspectes en l’espai públic. Es tracta d’un concepte pioner que la Fundació Jaume Bofill ja ha celebrat amb èxit a Girona i al barri del Raval de Barcelona.

El regidor de Ciutadania, Educació i Treball, Xavier Rossell-Aparicio, explica que les persones participants a la “hackató” provenen de Tàrrega i l’Urgell però també d’altres ciutats, com són Lleida o Reus. “Totes estan molt il·lusionades i tenen moltes ganes de participar en aquest procés enfocat a la col·laboració participativa per trobar solucions amb impacte de millora a la societat”, segons Rossell.

Per la seva banda, Pep Marés, membre de la Fundació Bofill i impulsor de l’EDhack Tàrrega, recorda que la finalitat de la “hackató” és treballar propostes per dinamitzar els espais públics de la ciutat. “Els “EDhackers” han de pensar amb les mans aquest cap de setmana i crear un projecte que doni resposta als reptes que plantegem”, explica Marés.

Una trobada de 16 hores que tindrà un projecte guanyador

L’EDhack Tàrrega es duu a terme a l’Oficina Jove de l’Urgell. La “hackató” ha començat aquesta tarda amb l’intercanvi d’idees, creació dels equips i definició del focus. Continuarà demà dissabte al matí amb el procés de creació de prototips mentre que a la tarda els grups presentaran les seves propostes de solució. La trobada culminarà dissabte al vespre amb la tria del projecte més ben valorat, que l’Ajuntament de Tàrrega premiarà amb una dotació de 2.500 euros per ajudar a fer-lo realitat.

Durant la “hackató” un equip de deu mentors/res i set facilitadors/res orienta els “EDhackers” en el procés de creació de les solucions. Segons les necessitats de cada equip, es determinen aquelles persones que més hi encaixen per la seva experiència, coneixements o recursos. Per valorar les solucions proposades, hi haurà una primera tria dels prototips més prometedors. Els equips seleccionats accediran a la presentació final de la “hackató”. Les propostes dels equips que passin a les presentacions finals seran valorades per un jurat format per l'alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan Vallverdú; la directora del Grup Alba, Maite Trepat; el catedràtic d'antropologia social, Carles Freixa; i dos representants de la Fundació Bofill, Edu Ortiz i Hèctor Gardó. Tindran en compte criteris de rellevància, viabilitat, originalitat, xarxa, transferència, desenvolupament i comunicació.
 

ESCOLTA L'INFORMATIU

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis i raons tècniques, per a millorar la teva experiència de navegació, per a emmagatzemar les teves preferències i, opcionalment, per a mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació. Hem inclòs algunes opcions de configuració que et permeten dir-nos exactament les cookies que prefereixes i les que no. Prem ACCEPTAR per a consentir totes les cookies. Prem CONFIGURACIÓ per a decidir les opcions que prefereixes. Per a obtenir més informació sobre les nostres cookies accedeix a la nostra Política de cookies aquí: Més informació
Configuració