Cultura

Els tres concerts han exhaurit entrades i han ofert experiències musicals singulars en diàleg amb el patrimoni del Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona · El director artístic, Jordi Domènech, celebra la consolidació del festival i apunta cap a una futura ampliació d’activitats
El cicle La Pedra Parla ha tancat aquest diumenge la seva desena edició amb un concert matinal del Cor Cererols que ha fet ressonar per primera vegada la trompeta barroca a l’església del monestir. El programa, dirigit per Marc Díaz i amb la participació del trompetista Sergi Marquillas, ha inclòs obres policorals de Cererols, Valls i Scarlatti, així com un moment especialment esperat: la reestrena de la Salve de Miquel López (1669–1723), una composició per a deu veus i trompeta que no s’havia interpretat des del segle XVIII.
Amb aquest concert, el festival ha culminat una edició especialment ambiciosa i celebrada pel públic. Els tres recitals han exhaurit totes les entrades disponibles i han evidenciat la fidelitat d’un públic que ha crescut amb el festival i que entén La Pedra Parla com una experiència que va més enllà de l’audició musical: una vivència arrelada al silenci, al lloc i a la comunitat que encara habita el Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona.
Música inèdita i silenci habitable
La programació d’enguany ha destacat per la seva originalitat i la connexió íntima amb l’espai. Recopilem: d’una banda, el claustre acollia ahir a la tarda un concert inèdit amb veu, guitarra i clarinet protagonitzat per Helena Ressurreiçao,
Bernardo Rambeaud i Anna Lledó que va combinar cançó francesa, anglesa i portuguesa amb una selecció final de fados; de l’altra, l’església esdevenia a la nit escenari de l’estrena a Espanya de l’oratori La conversió de Maria Magdalena (1701) de Giovanni Bononcini, interpretat pel conjunt barroc Polifem Consort i un elenc vocal d’alt nivell sota la direcció del mateix Jordi Domènech.
El director artístic del cicle, Jordi Domènech, s’ha mostrat d’allò més satisfet per l’acollida d’aquesta desena edició: “Tots els concerts han estat plens, i això ens dona esperança per al futur. Hem anat creant un públic fidel, que no només ve als concerts, sinó que ve a estar aquí, en aquest lloc, amb la comunitat, amb aquest monument viu que és el monestir”. De fet, segons Domènech, “arribar a deu edicions en un lloc tan petit com Vallbona és un èxit. I ho hem aconseguit creant tant un cicle de concerts com una comunitat al voltant d’una proposta molt cuidada i pensada per sorprendre, per emocionar.”
Domènech també ha destacat la dimensió innovadora de l’edició 2025, que ha combinat per primera vegada a La Pedra Parla repertoris i sonoritats mai escoltades en aquest context: “Hem sentit fados al claustre, un oratori barroc desconegut a l’església i una obra que feia 350 anys que no s’interpretava”. Per això, aquesta és la línia que l’organització pretén seguir explorant, “i també començar a pensar en possibles ampliacions o noves activitats que enriqueixin encara més l’experiència”, rebla el director artístic de La Pedra Parla.
Una dècada donant veu a la pedra
Organitzat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural en col·laboració amb la comunitat cistercenca i l’Ajuntament de Vallbona de les Monges, La Pedra Parla ha assolit enguany un nou grau de maduresa. Des del seu inici el festival ha volgut unir música i patrimoni en una proposta única al país, i en aquesta desena edició ho ha tornat a fer amb més força que mai: posant la música al servei del lloc, i el lloc al servei de l’escolta.
I és que al llarg de deu anys aquest festival ha portat al monestir algunes de les formacions més destacades del panorama musical català i internacional com Vespres d’Arnadí, el Cor Infantil dels Amics de la Unió, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, el Cor Cererols, l’Ensemble O Vos Omnes, l’Alart Quartet, el Quartet Teixidor, l’Ensemble Contratemps o La Galanía i artistes solistes com Enrike Solinís, Dani Espasa, Juan de la Rubia, Lixsania Fernández, Alba Ventura, Lina Tur, Josep Colom, Emili Brugalla, Diana Baker o Albert Guinovart. També hi han actuat veus com les de Raquel Andueza, Maria Hinojosa, Aurora Peña, Mireia Pintó, Airam Hernández o Marta Mathéu, així com les actrius Anna Moliner i Mercè Pons i l’actor Lluís Homar, entre molts d’altres.
Així doncs, amb el silenci encara ressonant entre les pedres i la calidesa del públic com a empremta, La Pedra Parla clou deu anys de trajectòria mirant endavant i amb la determinació de continuar fent parlar la pedra —i tot el que l’habita— a través de la música.
El cicle La Pedra Parla ha tancat aquest diumenge la seva desena edició amb un concert matinal del Cor Cererols que ha fet ressonar per primera vegada la trompeta barroca a l’església del monestir. El programa, dirigit per Marc Díaz i amb la participació del trompetista Sergi Marquillas, ha inclòs obres policorals de Cererols, Valls i Scarlatti, així com un moment especialment esperat: la reestrena de la Salve de Miquel López (1669–1723), una composició per a deu veus i trompeta que no s’havia interpretat des del segle XVIII.
Amb aquest concert, el festival ha culminat una edició especialment ambiciosa i celebrada pel públic. Els tres recitals han exhaurit totes les entrades disponibles i han evidenciat la fidelitat d’un públic que ha crescut amb el festival i que entén La Pedra Parla com una experiència que va més enllà de l’audició musical: una vivència arrelada al silenci, al lloc i a la comunitat que encara habita el Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona.
Música inèdita i silenci habitable
La programació d’enguany ha destacat per la seva originalitat i la connexió íntima amb l’espai. Recopilem: d’una banda, el claustre acollia ahir a la tarda un concert inèdit amb veu, guitarra i clarinet protagonitzat per Helena Ressurreiçao,
Bernardo Rambeaud i Anna Lledó que va combinar cançó francesa, anglesa i portuguesa amb una selecció final de fados; de l’altra, l’església esdevenia a la nit escenari de l’estrena a Espanya de l’oratori La conversió de Maria Magdalena (1701) de Giovanni Bononcini, interpretat pel conjunt barroc Polifem Consort i un elenc vocal d’alt nivell sota la direcció del mateix Jordi Domènech.
El director artístic del cicle, Jordi Domènech, s’ha mostrat d’allò més satisfet per l’acollida d’aquesta desena edició: “Tots els concerts han estat plens, i això ens dona esperança per al futur. Hem anat creant un públic fidel, que no només ve als concerts, sinó que ve a estar aquí, en aquest lloc, amb la comunitat, amb aquest monument viu que és el monestir”. De fet, segons Domènech, “arribar a deu edicions en un lloc tan petit com Vallbona és un èxit. I ho hem aconseguit creant tant un cicle de concerts com una comunitat al voltant d’una proposta molt cuidada i pensada per sorprendre, per emocionar.”
Domènech també ha destacat la dimensió innovadora de l’edició 2025, que ha combinat per primera vegada a La Pedra Parla repertoris i sonoritats mai escoltades en aquest context: “Hem sentit fados al claustre, un oratori barroc desconegut a l’església i una obra que feia 350 anys que no s’interpretava”. Per això, aquesta és la línia que l’organització pretén seguir explorant, “i també començar a pensar en possibles ampliacions o noves activitats que enriqueixin encara més l’experiència”, rebla el director artístic de La Pedra Parla.
Una dècada donant veu a la pedra
Organitzat per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural en col·laboració amb la comunitat cistercenca i l’Ajuntament de Vallbona de les Monges, La Pedra Parla ha assolit enguany un nou grau de maduresa. Des del seu inici el festival ha volgut unir música i patrimoni en una proposta única al país, i en aquesta desena edició ho ha tornat a fer amb més força que mai: posant la música al servei del lloc, i el lloc al servei de l’escolta.
I és que al llarg de deu anys aquest festival ha portat al monestir algunes de les formacions més destacades del panorama musical català i internacional com Vespres d’Arnadí, el Cor Infantil dels Amics de la Unió, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, el Cor Cererols, l’Ensemble O Vos Omnes, l’Alart Quartet, el Quartet Teixidor, l’Ensemble Contratemps o La Galanía i artistes solistes com Enrike Solinís, Dani Espasa, Juan de la Rubia, Lixsania Fernández, Alba Ventura, Lina Tur, Josep Colom, Emili Brugalla, Diana Baker o Albert Guinovart. També hi han actuat veus com les de Raquel Andueza, Maria Hinojosa, Aurora Peña, Mireia Pintó, Airam Hernández o Marta Mathéu, així com les actrius Anna Moliner i Mercè Pons i l’actor Lluís Homar, entre molts d’altres.
Així doncs, amb el silenci encara ressonant entre les pedres i la calidesa del públic com a empremta, La Pedra Parla clou deu anys de trajectòria mirant endavant i amb la determinació de continuar fent parlar la pedra —i tot el que l’habita— a través de la música.