Actualitat

La proposta es desenvolupa als col·legis Jacint Verdaguer i Maria-Mercè Marçal i compta amb la participació d’una dotzena de voluntaris · Les dinou interessades volen aprendre la llengua que parlen els seus fills i trobar maneres de poder-se integrar en la societat
Dues de les escoles públiques de Tàrrega han engegat aquest curs una iniciativa que ofereix espais de trobada per practicar el català a familiars dels alumnes dels centres educatius. En concret, la proposta té lloc a les escoles Jacint Verdaguer i Maria-Mercè Marçal, que ja compten amb dotze voluntaris que ajuden a millorar l’idioma a un total de dinou participants que s’han interessat en el tema, totes elles mares nouvingudes d’alumnes.
En el cas de l’escola Jacint Verdaguer ja hi ha dotze mares que volen aprendre català i dotze voluntaris que s’ofereixen a ensenyar la llengua. La proposta va sorgir quan el centre va obrir un formulari dirigit als familiars dels alumnes per buscar voluntaris que oferissin activitats al centre i es van trobar amb una alta demanda de classes de català. Posteriorment, es van adherir al programa de voluntariat per la llengua (VxL) impulsat pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) i aquest mes de febrer han començat les primeres trobades.
Cada dia de la setmana es reuneix un grup diferent, de 9 a 10 del matí, just després d’haver deixat els infants al centre. Les trobades es realitzen al menjador de l’escola, on els participants poden gaudir d’unes pastes i te o cafè per amenitzar la xerrada, i repassen lèxic popular i construccions de frases en català que els hi puguin servir per al dia a dia.
Els primers resultats són molt positius i el director de l’Escola Jacint Verdaguer, Manel Rodríguez, explica que “hi ha moltes ganes d’aprendre el català. Ve gent que gairebé no coneix l’idioma i d’altres que volen millorar la seva base. La idea és que trenquin el gel i puguin utilitzar-lo en situacions pràctiques a l’escola o a la vida quotidiana com, per exemple, per anar al mercat. La majoria dels voluntaris són mares o pares d’alumnes, però també hi ha un avi i un exestudiant del centre que s’hi ha volgut sumar.” Està previst que les sessions durin deu setmanes del segon trimestre i, posteriorment, es valorarà si es repeteix la iniciativa en funció de la demanda.
A l’Escola Maria-Mercè Marçal, l’Associació de Famílies d'Alumnes (AFA) organitza una trobada lingüística a la setmana amb un o dos grups, segons l’assistència i el nivell de coneixement de l’idioma. En el seu cas, el projecte va començar a principis de curs amb l’objectiu de facilitar l’adaptació a famílies nouvingudes i millorar la fluïdesa de la parla catalana als familiars interessats.
Actualment, compten amb sis dones participants i un grup de sis voluntàries amb tres mares i tres padrines de nens i nenes de l'escola. Paula Pallarès, membre de l’AFA de l’escola, explica que les mares que formen part de les trobades “volen aprendre la llengua que parlen els seus fills i trobar maneres de poder-se integrar en la societat. La idea va sorgir d’una proposta que vam rebre el curs passat d’Òmnium Cultural per oferir espais d'intercanvi en català. En aquell moment ho vam veure difícil, però va ser la llavor que ens ha permès activar-ho aquest any i estem molt satisfetes. La idea és que sigui una activitat de continuïtat i que es pugui oferir aquest espai a les persones que ho necessitin.”
Dues de les escoles públiques de Tàrrega han engegat aquest curs una iniciativa que ofereix espais de trobada per practicar el català a familiars dels alumnes dels centres educatius. En concret, la proposta té lloc a les escoles Jacint Verdaguer i Maria-Mercè Marçal, que ja compten amb dotze voluntaris que ajuden a millorar l’idioma a un total de dinou participants que s’han interessat en el tema, totes elles mares nouvingudes d’alumnes.
En el cas de l’escola Jacint Verdaguer ja hi ha dotze mares que volen aprendre català i dotze voluntaris que s’ofereixen a ensenyar la llengua. La proposta va sorgir quan el centre va obrir un formulari dirigit als familiars dels alumnes per buscar voluntaris que oferissin activitats al centre i es van trobar amb una alta demanda de classes de català. Posteriorment, es van adherir al programa de voluntariat per la llengua (VxL) impulsat pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) i aquest mes de febrer han començat les primeres trobades.
Cada dia de la setmana es reuneix un grup diferent, de 9 a 10 del matí, just després d’haver deixat els infants al centre. Les trobades es realitzen al menjador de l’escola, on els participants poden gaudir d’unes pastes i te o cafè per amenitzar la xerrada, i repassen lèxic popular i construccions de frases en català que els hi puguin servir per al dia a dia.
Els primers resultats són molt positius i el director de l’Escola Jacint Verdaguer, Manel Rodríguez, explica que “hi ha moltes ganes d’aprendre el català. Ve gent que gairebé no coneix l’idioma i d’altres que volen millorar la seva base. La idea és que trenquin el gel i puguin utilitzar-lo en situacions pràctiques a l’escola o a la vida quotidiana com, per exemple, per anar al mercat. La majoria dels voluntaris són mares o pares d’alumnes, però també hi ha un avi i un exestudiant del centre que s’hi ha volgut sumar.” Està previst que les sessions durin deu setmanes del segon trimestre i, posteriorment, es valorarà si es repeteix la iniciativa en funció de la demanda.
A l’Escola Maria-Mercè Marçal, l’Associació de Famílies d'Alumnes (AFA) organitza una trobada lingüística a la setmana amb un o dos grups, segons l’assistència i el nivell de coneixement de l’idioma. En el seu cas, el projecte va començar a principis de curs amb l’objectiu de facilitar l’adaptació a famílies nouvingudes i millorar la fluïdesa de la parla catalana als familiars interessats.
Actualment, compten amb sis dones participants i un grup de sis voluntàries amb tres mares i tres padrines de nens i nenes de l'escola. Paula Pallarès, membre de l’AFA de l’escola, explica que les mares que formen part de les trobades “volen aprendre la llengua que parlen els seus fills i trobar maneres de poder-se integrar en la societat. La idea va sorgir d’una proposta que vam rebre el curs passat d’Òmnium Cultural per oferir espais d'intercanvi en català. En aquell moment ho vam veure difícil, però va ser la llavor que ens ha permès activar-ho aquest any i estem molt satisfetes. La idea és que sigui una activitat de continuïtat i que es pugui oferir aquest espai a les persones que ho necessitin.”