Cultura
L’autor és un dels pocs artistes arreu del món i pràcticament l’únic a Catalunya que manté vives les tècniques de la pintura mural al fresc i de l’‘strappo’
Avui a les 19 h, el pintor de frescos Josep Minguell Cardenyes farà entrega de la seva obra Resurrecció al Museu Diocesà de Tarragona. Es tracta de la primera obra d’aquest artista especialitzat en pintura mural al fresc amb la que comptarà el museu i s’integrarà en una nova secció que el centre dedica a l’art contemporani sacre de l’arxidiòcesi de Tarragona. Amb aquesta entrega, Minguell estreny lligams amb les comarques de Tarragona, on compta amb pintures a les esglésies i ermites de Sant Joan de Reus, Sant Miquel de Mont-roig del Camp, Santa Coloma de Queralt, la Bovera de Guimerà i Solivella.
Minguell ha creat Resurrecció expressament per al Museu Diocesà de Tarragona. “La pintura al fresc té una difícil representació en els museus. Aquest fresc arrencat vol ser un testimoni del patrimoni de pintura mural dispers”, assenyala l’artista. La pintura consta de dues parts. A la part superior hi ha un paisatge primaveral, que és la natura que reneix, amb una porta oberta. A la part inferior, la resurrecció es troba en forma de sepulcre buit, que representa, de manera simbòlica, la resurrecció. “Els pigments minerals evoquen la natura que es desvetlla en temps de Pasqua i la porta de llum simbolitza la transcendència de la vida després de la mort”, explica l’autor.
La presentació tindrà lloc a l’Espai Muralla del Centre Tarraconense El Seminari. L’acte comptarà amb la presència de l’artista, d’Andreu Muñoz com a director del Museu i del Mn. Enric Mateu Usach, especialista en l’obra de Minguell.
Pintura al fresc arrencada amb un strappo
Resurrecció (170 x 80 cm) ha estat pintada amb el procediment de la pintura mural al fresc, una tècnica pictòrica mil·lenària utilitzada històricament en les grans decoracions arquitectòniques. En aquest cas concret, Minguell ha emprat pigments minerals sobre un mur de morter de calç i sorra de marbre de Carrara. Un cop finalitzada l’obra, l’autor l’ha arrancat de la paret on l’havia pintada, utilitzant la tècnica de l’strappo, i l’ha traspassat a una tela.
Josep Minguell Cardenyes és un dels pocs artistes arreu del món i pràcticament l’únic a Catalunya que manté vives les tècniques de la pintura mural al fresc i de l’strappo, sent la seva especialitat. El conjunt de pintures realitzades per Miquel Àngel a la Capella Sixtina (El Vaticà) és l’exemple més significatiu de pintura mural al fresc, mentre que l’strappo és especialment conegut pels arrencaments de pintures en les esglésies romàniques del Pirineu, que avui en dia es troben al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), com és el cas del pantocràtor de Sant Climent de Taüll. L’autor utilitza l’strappo com a pretext artístic gràcies al qual “els frescos es converteixen en peces fragmentades autònomes que assoleixen una aparença arqueològica que ens remet a altres temps i altres espais”.
Josep Minguell Cardenyes
Fill i net de pintors al fresc, Josep Minguell Cardenyes (Tàrrega, 1959) és doctor en belles arts i pintor muralista. Està especialitzat en pintura mural al fresc, especialment grans conjunts arquitectònics, sent un dels pocs artistes arreu del món especialitzat en aquesta tècnica pictòrica mil·lenària. El 2022 va ser distingit amb la Creu de Sant Jordi, un dels màxims reconeixements que pot rebre una persona o entitat per part de la Generalitat de Catalunya, i el 2024 ha ingressat com a membre numerari a la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi.
Al llarg de la seva trajectòria, Minguell ha combinat la pràctica artística amb la recerca. Ha pintat un total de 46 conjunts arquitectònics. Destaquen Santa Maria de l’Alba de Tàrrega (amb 1.000 m2 de frescos), el Palau de la Diputació de Lleida, la facultat de medicina de la Universitat de Lleida, l’església de l’Espluga Calba, el Carme de Sant Joan Despí, Sant Joan de Reus i la Mare de Déu del port de Barcelona.
En l’àmbit acadèmic ha col·laborat amb diverses universitats: la Hawaii Manoa University, l’Accademia di belle arti di Firenze, l’Accademia di belle arti di Carrara, la Universitat de Barcelona, la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat de Lleida, la Universitat Politècnica de València i la Waseda University deTokio.
És autor de diversos articles i del llibre Pintura mural al fresco, estrategias de los pintores (Publicacions de la Universitat de Lleida, 2014) i Crònica d’un pintor de frescos. Tàrrega-Florència (Publicacions de la Universitat de Lleida, 2019).
Avui a les 19 h, el pintor de frescos Josep Minguell Cardenyes farà entrega de la seva obra Resurrecció al Museu Diocesà de Tarragona. Es tracta de la primera obra d’aquest artista especialitzat en pintura mural al fresc amb la que comptarà el museu i s’integrarà en una nova secció que el centre dedica a l’art contemporani sacre de l’arxidiòcesi de Tarragona. Amb aquesta entrega, Minguell estreny lligams amb les comarques de Tarragona, on compta amb pintures a les esglésies i ermites de Sant Joan de Reus, Sant Miquel de Mont-roig del Camp, Santa Coloma de Queralt, la Bovera de Guimerà i Solivella.
Minguell ha creat Resurrecció expressament per al Museu Diocesà de Tarragona. “La pintura al fresc té una difícil representació en els museus. Aquest fresc arrencat vol ser un testimoni del patrimoni de pintura mural dispers”, assenyala l’artista. La pintura consta de dues parts. A la part superior hi ha un paisatge primaveral, que és la natura que reneix, amb una porta oberta. A la part inferior, la resurrecció es troba en forma de sepulcre buit, que representa, de manera simbòlica, la resurrecció. “Els pigments minerals evoquen la natura que es desvetlla en temps de Pasqua i la porta de llum simbolitza la transcendència de la vida després de la mort”, explica l’autor.
La presentació tindrà lloc a l’Espai Muralla del Centre Tarraconense El Seminari. L’acte comptarà amb la presència de l’artista, d’Andreu Muñoz com a director del Museu i del Mn. Enric Mateu Usach, especialista en l’obra de Minguell.
Pintura al fresc arrencada amb un strappo
Resurrecció (170 x 80 cm) ha estat pintada amb el procediment de la pintura mural al fresc, una tècnica pictòrica mil·lenària utilitzada històricament en les grans decoracions arquitectòniques. En aquest cas concret, Minguell ha emprat pigments minerals sobre un mur de morter de calç i sorra de marbre de Carrara. Un cop finalitzada l’obra, l’autor l’ha arrancat de la paret on l’havia pintada, utilitzant la tècnica de l’strappo, i l’ha traspassat a una tela.
Josep Minguell Cardenyes és un dels pocs artistes arreu del món i pràcticament l’únic a Catalunya que manté vives les tècniques de la pintura mural al fresc i de l’strappo, sent la seva especialitat. El conjunt de pintures realitzades per Miquel Àngel a la Capella Sixtina (El Vaticà) és l’exemple més significatiu de pintura mural al fresc, mentre que l’strappo és especialment conegut pels arrencaments de pintures en les esglésies romàniques del Pirineu, que avui en dia es troben al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), com és el cas del pantocràtor de Sant Climent de Taüll. L’autor utilitza l’strappo com a pretext artístic gràcies al qual “els frescos es converteixen en peces fragmentades autònomes que assoleixen una aparença arqueològica que ens remet a altres temps i altres espais”.
Josep Minguell Cardenyes
Fill i net de pintors al fresc, Josep Minguell Cardenyes (Tàrrega, 1959) és doctor en belles arts i pintor muralista. Està especialitzat en pintura mural al fresc, especialment grans conjunts arquitectònics, sent un dels pocs artistes arreu del món especialitzat en aquesta tècnica pictòrica mil·lenària. El 2022 va ser distingit amb la Creu de Sant Jordi, un dels màxims reconeixements que pot rebre una persona o entitat per part de la Generalitat de Catalunya, i el 2024 ha ingressat com a membre numerari a la Reial Acadèmia Catalana de les Belles Arts de Sant Jordi.
Al llarg de la seva trajectòria, Minguell ha combinat la pràctica artística amb la recerca. Ha pintat un total de 46 conjunts arquitectònics. Destaquen Santa Maria de l’Alba de Tàrrega (amb 1.000 m2 de frescos), el Palau de la Diputació de Lleida, la facultat de medicina de la Universitat de Lleida, l’església de l’Espluga Calba, el Carme de Sant Joan Despí, Sant Joan de Reus i la Mare de Déu del port de Barcelona.
En l’àmbit acadèmic ha col·laborat amb diverses universitats: la Hawaii Manoa University, l’Accademia di belle arti di Firenze, l’Accademia di belle arti di Carrara, la Universitat de Barcelona, la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat de Lleida, la Universitat Politècnica de València i la Waseda University deTokio.
És autor de diversos articles i del llibre Pintura mural al fresco, estrategias de los pintores (Publicacions de la Universitat de Lleida, 2014) i Crònica d’un pintor de frescos. Tàrrega-Florència (Publicacions de la Universitat de Lleida, 2019).