L’exposició ‘A tota màquina! La planificació de la xarxa de ferrocarrils secundaris a Catalunya. El cas del tren de Tàrrega a Balaguer (1907-1931)’, que explica al gran públic el cas paradigmàtic de planificació de ferrocarril secundaria a les comarques de ponent, es prorroga fins al 24 de febrer a l’Arxiu Comarcal de l’Urgell.
Més de 600 persones ja han fet fins ara el viatge en ferrocarril de Tàrrega a Balaguer en aquesta magnífica exposició que recrea el viatge virtual. La implantació del ferrocarril a Catalunya a partir de l’any 1848 va ser un factor clau de modernització i d’impuls econòmic del país. La construcció d’una xarxa bàsica de ferrocarril va connectar les principals poblacions, però va deixar apartades moltes zones potencialment dinàmiques del país. Aquesta omissió es va voler resoldre amb el disseny d’una xarxa de ferrocarrils que complementés la bàsica: els ferrocarrils secundaris.
Aquest es va concebre per a desenvolupar la indústria i el comerç de la regió tot donant sortida a la producció agrícola d’aquestes comarques.
Aquest projecte va entrar en via morta, sense que finalment vegues la llum, com a conseqüència de les lentituds governamentals sumades a l’adopció per part de les administracions de l’automòbil com a model de transport dominant.