Actualitat
- La jornada va servir per dotar els equips del migdia d’eines pràctiques i reforçar el projecte educatiu de la cooperativa.
- La trobada va incloure càpsules pràctiques sobre salut mental, lideratge i acompanyament a la diversitat, reafirmant el compromís de l’entitat amb la formació contínua dels seus equips.
La cooperativa d’iniciativa social Quàlia va celebrar la setmana passada la seva trobada anual de formació adreçada als equips educatius de l’espai migdia. L’esdeveniment, celebrat a l’Escola Maria Mercè Marçal de Tàrrega, va reunir més de 130 educadores i educadors amb l’objectiu de continuar impulsant la formació contínua dels equips i consolidar un model alimentari, pedagògic i cooperatiu propi, amb l’infant al centre.
La jornada va començar amb un espai de benvinguda a càrrec del director de la cooperativa, Lluís Nadal, qui va presentar els pilars del projecte i va compartir una visió global de la cooperativa, posant en valor les seves diferents àrees d’actuació —lleure, formació, alimentació sostenible i intercooperació— per tal donar a conèixer el projecte, més enllà de l’espai migdia.
Durant aquest primer espai també es van compartir novetats rellevants vinculades a l’espai migdia, així com la presentació d’un nou projecte per treballar la salut mental que s'implementarà pròximament. La sessió va permetre, a més, donar conèixer diversos serveis i recursos que impulsa l’àrea de salut mental, no només per a infants i joves, sinó també com a eina de suport i cura per a les pròpies treballadores de Quàlia.
Com a mostra del compromís de l’entitat amb entorns educatius segurs i inclusius, també es va fer un repàs al protocol de prevenció i abordatge de les violències i discriminacions LGTBIQA+, una eina clau per garantir espais lliures de violències, compromesos amb la igualtat i diversitat.
Un dels punts centrals de la trobada va ser la realització de diverses càpsules formatives simultànies, pensades per adaptar-se als diferents perfils i interessos professionals dels equips.
D’una banda, es va oferir una formació inicial adreçada a les noves incorporacions, amb l’objectiu de presentar el funcionament global de l’espai migdia de Quàlia, tant pel que fa a l’àmbit pedagògic com alimentari. Altres càpsules es van centrar en el lideratge i l’acompanyament emocional dels equips, especialment dirigida a coordinadores; i en l’atenció educativa a infants amb necessitats educatives especials, aportant recursos i eines pel dia a dia dels vetlladors/es.
També es va dur a terme una formació sobre salut mental als menjadors escolars, així com una càpsula centrada en la programació i els projectes pedagògics propis de l’espai migdia. Aquestes formacions van oferir un espai d’aprenentatge col·lectiu i d’intercanvi d’experiències, tot aportant eines útils i aplicables al dia a dia, amb l’objectiu de continuar millorant la qualitat educativa i reforçant la mirada transformadora.
Amb aquest espai formatiu, Quàlia reafirma la seva aposta per un espai migdia educatiu i amb vocació transformadora, que situa el benestar dels infants i la tasca dels equips educatius al centre del seu projecte.

