Actualitat
La Generalitat acusa Renfe de "manca d'interès" per invertir a Catalunya i de mantenir "encallada" la situació
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, considera "vergonyós" que Renfe condicioni la millora de rodalies a la signatura del contracte programa, "quan els diners hi són i els trens també". Sanglas acusa Renfe de "manca d'interès per invertir a Catalunya i de tenir la situació "encallada", la qual cosa considera "indignant" en un context de canvi climàtic en què cal apostar pel transport públic. El secretari també lamenta incompliments de l'Estat que no traspassa els diners que li correspon a la Generalitat com sí que ho fa en altres territoris. Reconeix que no s'ha abonat a Renfe part dels diners que reclama perquè l'operadora "incompleix els estàndards de qualitat", amb retards i incidències constants.
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat ha fet aquestes declaracions després de la reunió de la comissió de seguiment del Pla Rodalies de Lleida que s'ha fet aquest divendres a la Diputació de Lleida. A més de Sanglas, hi ha assistit Joan Talarn, president de la Diputació; Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat; Antoni Segarra, president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya; Montse Bergés, delegada del Govern de la Generalitat a Lleida, José Crespín, subdelegat del govern espanyol a Lleida; i Miquel Pueyo, alcalde de Lleida; juntament amb representants del món municipal, sindicats i Cambra de Comerç.
Pueyo ha reclamat a Renfe que millori el servei de la línia Lleida-Manresa perquè és "inacceptable", ha dit, que la durada del trajecte "sigui la mateixa que al segle XIX". També ha recordat que a la xarxa de Rodalies, de 1.033 trens que circulen cada dia a Catalunya només hi ha 22 que ho facin dins la demarcació i que això té un impacte negatiu sobre la competitivitat empresarial del territori. "Cal trobar solucions ja perquè fa massa anys que Lleida pateix aquesta situació d'immobilitat", ha afegit.
En aquest mateix sentit, Talarn, destaca que cal que la línia Lleida-Manresa és "necessari" funcioni "el millor possible" i reconeix que estan "decebuts" perquè la situació segueix encallada i que no hi ha cap resposta per part de l'Estat. El president de la Diputació ha fet referència també a d'altres mancances que cal abordar com la línia de Montblanc o la que va cap a Montsó. "És difícil d'entendre que no es faci res", ha lamentat.
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, ha lamentat la falta d'acord per doblar les freqüències del servei de rodalies actual i reconeix que tal com està la situació serà difícil fer-ho fins que el servei no l'operi ferrocarrils, a partir del 2025.
Sanglas ha insistit que la Generalitat té els diners per augmentar el serveu i que s'ha demanat diverses vegades a Renfe i al Ministeri de Transports però lamenta que "a finals d'abril a través d'una carta se'ns respon que mentre no hi hagi solució en el contracte programa i no se'ls hi paguin els 150 milions d'euros que reclamen no estan disposats a asseure's a la taula". Hi ha una part dels diners que reconeixem i tenim consignats a punt per pagar quan es compleixin les demandes del Govern però n'hi ha d'altres corresponents a l'operació del servei que "no estem disposats a pagar perquè no se'ns està oferint aquest servei", explica.
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, considera "vergonyós" que Renfe condicioni la millora de rodalies a la signatura del contracte programa, "quan els diners hi són i els trens també". Sanglas acusa Renfe de "manca d'interès per invertir a Catalunya i de tenir la situació "encallada", la qual cosa considera "indignant" en un context de canvi climàtic en què cal apostar pel transport públic. El secretari també lamenta incompliments de l'Estat que no traspassa els diners que li correspon a la Generalitat com sí que ho fa en altres territoris. Reconeix que no s'ha abonat a Renfe part dels diners que reclama perquè l'operadora "incompleix els estàndards de qualitat", amb retards i incidències constants.
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat ha fet aquestes declaracions després de la reunió de la comissió de seguiment del Pla Rodalies de Lleida que s'ha fet aquest divendres a la Diputació de Lleida. A més de Sanglas, hi ha assistit Joan Talarn, president de la Diputació; Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat; Antoni Segarra, president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya; Montse Bergés, delegada del Govern de la Generalitat a Lleida, José Crespín, subdelegat del govern espanyol a Lleida; i Miquel Pueyo, alcalde de Lleida; juntament amb representants del món municipal, sindicats i Cambra de Comerç.
Pueyo ha reclamat a Renfe que millori el servei de la línia Lleida-Manresa perquè és "inacceptable", ha dit, que la durada del trajecte "sigui la mateixa que al segle XIX". També ha recordat que a la xarxa de Rodalies, de 1.033 trens que circulen cada dia a Catalunya només hi ha 22 que ho facin dins la demarcació i que això té un impacte negatiu sobre la competitivitat empresarial del territori. "Cal trobar solucions ja perquè fa massa anys que Lleida pateix aquesta situació d'immobilitat", ha afegit.
En aquest mateix sentit, Talarn, destaca que cal que la línia Lleida-Manresa és "necessari" funcioni "el millor possible" i reconeix que estan "decebuts" perquè la situació segueix encallada i que no hi ha cap resposta per part de l'Estat. El president de la Diputació ha fet referència també a d'altres mancances que cal abordar com la línia de Montblanc o la que va cap a Montsó. "És difícil d'entendre que no es faci res", ha lamentat.
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Marc Sanglas, ha lamentat la falta d'acord per doblar les freqüències del servei de rodalies actual i reconeix que tal com està la situació serà difícil fer-ho fins que el servei no l'operi ferrocarrils, a partir del 2025.
Sanglas ha insistit que la Generalitat té els diners per augmentar el serveu i que s'ha demanat diverses vegades a Renfe i al Ministeri de Transports però lamenta que "a finals d'abril a través d'una carta se'ns respon que mentre no hi hagi solució en el contracte programa i no se'ls hi paguin els 150 milions d'euros que reclamen no estan disposats a asseure's a la taula". Hi ha una part dels diners que reconeixem i tenim consignats a punt per pagar quan es compleixin les demandes del Govern però n'hi ha d'altres corresponents a l'operació del servei que "no estem disposats a pagar perquè no se'ns està oferint aquest servei", explica.