L’Ajuntament premia amb 2.500 euros la iniciativa vencedora per ajudar a fer-la realitat · Coordinat per la Regidoria de Ciutadania, Educació i Treball, l’esdeveniment ha aplegat una quarantena de persones que han debatut sobre com transformar l’espai públic
Un joc de reptes en format escape room per tot Tàrrega a fi de donar a conèixer la ciutat ha estat el projecte més ben valorat pel jurat de l’EDhack Tàrrega, una innovadora iniciativa de participació ciutadana que s’ha dut a terme aquest divendres i dissabte a la capital de l’Urgell. La idea guanyadora d’aquest laboratori social, educatiu i comunitari impulsat per l’Ajuntament de Tàrrega, la Fundació Bofill i el Pla Educatiu d’Entorn proposa redescobrir la ciutat mitjançant la superació de proves ubicades en edificis o equipaments emblemàtics del nucli urbà. El consistori ha premiat amb una dotació de 2.500 euros el projecte, idea d’Adrià Rubio, Ariadna López, Michael Dulcenate i Lluís Agea, per ajudar a fer-lo realitat.
Els membres del jurat han valorat la transversalitat de la proposta, així com la seva viabilitat. Segons ha explicat l’alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan Vallverdú, “es tracta d’una iniciativa adreçada a tot tipus de públic, factible de dur a terme i que planteja el treball en xarxa amb la comunitat”. A banda de la primera edil, han format part de l’equip qualificador la directora del Grup Alba, Maite Trepat; el catedràtic d'antropologia social, Carles Freixa; i dos representants de la Fundació Bofill, Edu Ortiz i Hèctor Gardó. Tots ells han destacat la qualitat de les iniciatives sorgides en el marc de l’EDhack. “Totes les solucions tenen punts positius i la deliberació ha estat difícil”, ha afirmat Alba Pijuan.
Per la seva banda, Pep Marés, coordinador i impulsor del projecte EDhack de la Fundació Bofill, ha conclòs que “hem assolit els objectius que ens havíem marcat, atès que tots els projectes que s’han posat sobre la taula van adreçats al públic jove”. De la mateixa manera, ha destacat que durant l’acte central de l’EDhack Tàrrega (anomenat “hackató”) s’han teixit noves aliances i els participants han descobert una nova metodologia de treball que poden aplicar en el seu dia a dia.
La “hackató” ha aplegat una seixantena de persones, comptant els membres de l’equip impulsor de la iniciativa, mentors i facilitadors que han vetllat pel seu correcte desenvolupament i una quarantena de participants provinents de Tàrrega i l’Urgell però també d’altres ciutats com Lleida o Reus, que al llarg de 16 hores han debatut sobre com dinamitzar l’espai públic. Ho han fet a partir de quatre reptes i organitzats en nou grups de treball, cadascun dels quals ha desenvolupat una idea. Entre les persones que han participat en aquesta trobada, amb edats que van des dels 16 als 52 anys, hi ha estudiants de Batxillerat i cicles formatius i professionals de diferents perfils i procedències. Els seus interessos se centren en els àmbits de la cultura, l’educació i la tecnologia, entre altres; i s’hi ha apuntat amb la intenció de conèixer noves formes de col·laborar, repensar els espais públics i conèixer gent nova.
Iniciativa pionera a Lleida
La capital de l’Urgell ha esdevingut així el primer municipi de la demarcació de Lleida a acollir un EDhack, iniciativa que té l’objectiu de dissenyar projectes beneficiosos per a la comunitat abordant reptes com la convivència, el civisme, la sostenibilitat, l’educació, la cultura, la igualtat de gènere i altres aspectes en l’espai públic. Es tracta d’un concepte pioner que la Fundació Jaume Bofill ja havia celebrat amb èxit a Girona i al barri del Raval de Barcelona, i que ben aviat se celebrarà també a Reus.
L’EDhack Tàrrega s’ha dut a terme a l’Oficina Jove de l’Urgell. La “hackató” va començar divendres a la tarda amb l’intercanvi d’idees, creació dels equips i definició del focus. Va continuar dissabte al matí amb el procés de creació de prototips, mentre que a la tarda els grups van presentar les seves propostes de solució. La trobada va culminar dissabte al vespre amb la tria del projecte més ben valorat. Durant la “hackató” un equip d’onze mentors/res i una dotzena de facilitadors/res ha orientat els “EDhackers” en el procés de creació de les solucions.