Sota el títol de ‘Gravats’, la mostra inclou fins a 78 obres de l’artista targarí realitzades en estil figuratiu i abstracte
Tàrrega repassa la faceta com a mestre gravador d’un dels seus pintors més apreciats, Francesc Rufes (1946). El Museu Tàrrega Urgell exhibeix fins al 27 de febrer una exposició integrada per 78 obres que recorre la dilatada trajectòria de Rufes usant la tècnica del gravat. La col·lecció aplega treballs realitzats des de finals de la dècada dels 60 i fins a l’actualitat. Algunes peces, les més actuals, són inèdites ja que s’exhibeixen per primera vegada al públic. El gravat és una tècnica que consisteix a dibuixar un motiu damunt d’una planxa (feta de linòleum, coure, zinc, metacrilat...) que es va perfilant amb burins, gúbies o àcids, i que posteriorment es tinta de diferents colors per a fer les estampacions oportunes color a color. Així ho ha explicat avui Francesc Rufes en el decurs de l’acte inaugural de la mostra, titulada ‘Gravats’.
Rufes ha explicat que s’inspira tant en paisatges de les rodalies de Tàrrega com en situacions quotidianes, imatges que plasma en estils figuratiu i abstracte. “Parteixo del realisme per transitar cap a l’abstracció, reinterpretant així el que veig al meu entorn”, ha assenyalat l’artista targarí. Per la seva part, l’alcaldessa Alba Pijuan Vallverdú ha qualificat l’obra de Rufes com “d’incontestable qualitat” i ha destacat l’aposta ferma de l’àrea de Cultura pels artistes locals. De fet, Tàrrega presenta actualment exposicions d’autors targarins en tots els seus espais expositius (a la de Francesc Rufes s’han de sumar les mostres de Josep Minguell a les Sales Nobles i de Domènec Serra i Josep Castellana a la Sala Marsà). “Tot plegat constitueix un atractiu itinerari cultural de Nadal que es completa també del 4 al 6 de desembre amb la Fira d’Artistes i Activitats Tradicionals”, ha apuntat l’alcaldessa.
Mai presoner d’una sola tècnica o temàtica, però sempre captivat per l’ofici, Francesc Rufes va rebre formació especialitzada en gravat a l’escola Massana de Barcelona, fet li permet jugar amb la tècnica artística i portar-la fins als límits. Fou deixeble del mestre gravador Joan Albiol, amb qui alhora col·laborà professionalment a la mateixa Massana durant els tres anys de formació, a mitjans dels anys seixanta. Llavors Rufes s’especialitzaria en la tècnica del gravat al burí damunt d’acer i altres tipus de metalls, que esdevingué el seu camp d’experimentació, sempre curosa i atenta al treball manual: jugant amb les fronteres entre tintes vibrants que es volen trepitjar, la paciència de l’estampació múltiple, el risc i la nostàlgia de la planxa perduda.
En acabar els estudis de gravat damunt metall, va alternar aquest procediment amb la pintura i el gravat calcogràfic i d’impressió. Aquesta multiplicitat de tècniques és patent en aquesta mostra, que permet recórrer per primera vegada la seva llarga trajectòria com a gravador. Hi podem veure des d’obres figuratives de formació, com les vistes emboirades de Tàrrega, a semiabstraccions de formes orgàniques dels darrers anys de la sèrie ‘Configuracions’ (que justament és la darrera mostra que el Museu Tàrrega Urgell va dedicar a Rufes l’any 2019). Aquest conjunt de més de seixanta obres comparteix la devoció per l’ofici del gravat expressada a través d’un llenguatge molt personal que ha anat evolucionant cap a la simplificació i cap a l’expressió de l’essència dels objectes i paisatges... sempre íntim, sensual, ple d’humor i amb una esgarrapada de provocació.
Fotografia: L’artista Francesc Rufes amb l’alcaldessa Alba Pijuan Vallverdú i el director tècnic del Museu Tàrrega Urgell, Oriol Saula
Tàrrega repassa la faceta com a mestre gravador d’un dels seus pintors més apreciats, Francesc Rufes (1946). El Museu Tàrrega Urgell exhibeix fins al 27 de febrer una exposició integrada per 78 obres que recorre la dilatada trajectòria de Rufes usant la tècnica del gravat. La col·lecció aplega treballs realitzats des de finals de la dècada dels 60 i fins a l’actualitat. Algunes peces, les més actuals, són inèdites ja que s’exhibeixen per primera vegada al públic. El gravat és una tècnica que consisteix a dibuixar un motiu damunt d’una planxa (feta de linòleum, coure, zinc, metacrilat...) que es va perfilant amb burins, gúbies o àcids, i que posteriorment es tinta de diferents colors per a fer les estampacions oportunes color a color. Així ho ha explicat avui Francesc Rufes en el decurs de l’acte inaugural de la mostra, titulada ‘Gravats’.
Rufes ha explicat que s’inspira tant en paisatges de les rodalies de Tàrrega com en situacions quotidianes, imatges que plasma en estils figuratiu i abstracte. “Parteixo del realisme per transitar cap a l’abstracció, reinterpretant així el que veig al meu entorn”, ha assenyalat l’artista targarí. Per la seva part, l’alcaldessa Alba Pijuan Vallverdú ha qualificat l’obra de Rufes com “d’incontestable qualitat” i ha destacat l’aposta ferma de l’àrea de Cultura pels artistes locals. De fet, Tàrrega presenta actualment exposicions d’autors targarins en tots els seus espais expositius (a la de Francesc Rufes s’han de sumar les mostres de Josep Minguell a les Sales Nobles i de Domènec Serra i Josep Castellana a la Sala Marsà). “Tot plegat constitueix un atractiu itinerari cultural de Nadal que es completa també del 4 al 6 de desembre amb la Fira d’Artistes i Activitats Tradicionals”, ha apuntat l’alcaldessa.
Mai presoner d’una sola tècnica o temàtica, però sempre captivat per l’ofici, Francesc Rufes va rebre formació especialitzada en gravat a l’escola Massana de Barcelona, fet li permet jugar amb la tècnica artística i portar-la fins als límits. Fou deixeble del mestre gravador Joan Albiol, amb qui alhora col·laborà professionalment a la mateixa Massana durant els tres anys de formació, a mitjans dels anys seixanta. Llavors Rufes s’especialitzaria en la tècnica del gravat al burí damunt d’acer i altres tipus de metalls, que esdevingué el seu camp d’experimentació, sempre curosa i atenta al treball manual: jugant amb les fronteres entre tintes vibrants que es volen trepitjar, la paciència de l’estampació múltiple, el risc i la nostàlgia de la planxa perduda.
En acabar els estudis de gravat damunt metall, va alternar aquest procediment amb la pintura i el gravat calcogràfic i d’impressió. Aquesta multiplicitat de tècniques és patent en aquesta mostra, que permet recórrer per primera vegada la seva llarga trajectòria com a gravador. Hi podem veure des d’obres figuratives de formació, com les vistes emboirades de Tàrrega, a semiabstraccions de formes orgàniques dels darrers anys de la sèrie ‘Configuracions’ (que justament és la darrera mostra que el Museu Tàrrega Urgell va dedicar a Rufes l’any 2019). Aquest conjunt de més de seixanta obres comparteix la devoció per l’ofici del gravat expressada a través d’un llenguatge molt personal que ha anat evolucionant cap a la simplificació i cap a l’expressió de l’essència dels objectes i paisatges... sempre íntim, sensual, ple d’humor i amb una esgarrapada de provocació.
Fotografia: L’artista Francesc Rufes amb l’alcaldessa Alba Pijuan Vallverdú i el director tècnic del Museu Tàrrega Urgell, Oriol Saula