FiraTàrrega presenta el seu programa Suport a la Creació 2018, que enguany arriba a la seva vuitena edició. La Fira rebrà 12 companyies nacionals i internacionals (Mèxic i Regne Unit), que realitzaran residències artístiques a Tàrrega per preparar els seus projectes escènics i que posteriorment es presentaran a FiraTàrrega 2018, del 6 al 9 de setembre.
A través d’aquest programa Suport a la Creació, FiraTàrrega vol dinamitzar i acompanyar els processos de creació artística que tinguin un ingredient clar de recerca i d’innovació en l’àmbit de les arts de carrer.
Durant els mesos de primavera i estiu, Tàrrega acull diversos creadors que donen forma i recorregut als seus espectacles i que culmina amb un programa d’assajos oberts.
La vocació internacionalitzadora de FiraTàrrega comporta que algunes d’aquestes propostes de creació vagin en la línia d’incentivar coproduccions transnacionals d’arts de carrer.
Un dels trets distintius del programa Suport a la Creació és precisament la voluntat d’apropar a la ciutadania de Tàrrega els processos de creació de les companyies seleccionades. El projecte ha esdevingut un programa d’activitats complementari a l’oferta cultural del municipi. Aquest any s’han programat un total de 10 assajos oberts, on les companyies tenen l’oportunitat d’interactuar amb el públic i de crear un diàleg amb el paisatge humà i físic de la població.
LES COMPANYIES DEL PROGRAMA SUPORT A LA CREACIÓ 2018
Les 12 produccions d’enguany conformen un avançament del que serà la programació d’aquest 2018. Són una aposta per la novetat, la riquesa d’estils i categories escèniques i, sobretot, per les ganes d’innovar en les arts de carrer, un àmbit que aquest 2018 ens hem proposat rellegir, l’espai públic contemporani, el lloc on vivim avui, ara, vist des de les circumstàncies sociopolítiques actuals.
Enguany tres dels projectes seleccionats tenen una vinculació molt estreta amb el Màster i Postgrau de Creació en Arts de Carrer de FiraTàrrega, com és el cas l’opera prima de Claudia González (de la companyia D’Jade) exalumna del Màster, que presentarà Ohtli, un homenatge a l’existència i a la saviesa ancestral i un recordatori de la nostra condició efímera, en forma de ritual col·lectiu. Un espectacle amb una poètica visual i sonora orientada cap al realisme màgic. El col·lectiu d’artistes Emilia Gargot nascut al seu pas pel Postgrau presentaran ZH o 36 milions d’anys a 120 km/h, una mirada, a partir de l’obra La terra de molts noms de l’artista txec Josef ?apek, sobre la individualitat que, paradoxalment, ens ha deixat la globalització. Finalment, Proyecto X de la companyia Silere formada per Maria Capell i Andrea Paz, ambdues exalumnes del Màster, és una reflexió lúdica al voltant de la configuració i els usos de l’espai públic, entès com el medi que condiciona la llibertat de moviments dels ciutadans i la construcció de la vida col·lectiva. Sobre com els límits externs dialoguen i coarten els nostres límits interns.
La individualitat i la seva posició en la societat i els seus límits serà un dels principals temes que es tocaran aquest any. Ho veurem a Flou papagayo de Mumusic Circus, un espectacle fruit de la primera coproducció conjunta entre la Mostra d’Igualada i FiraTàrrega i que s’estrenarà dins la Mostra d’Igualada el divendres 12 d’abril. A Flou papagayo tres cossos, tres veus, s’uneixen en un circ en què cada individu és imprescindible per a l’existència de l’altre.
Seguint amb la introspecció de l’individu i la seva identitat trobem Tza zpar de Hui Basa (Lali Álvarez i Pau Matas). Un espectacle sobre la gestió individual i col·lectiva de la por i la resistència a la violència. I també Painball, el primer espectacle de carrer de Les Impuxibles, que parla de la llibertat com a individus i societat, i de com ens modifiquem i ens definim. Les germanes Peya s’endinsen en un viatge a través d’un joc a quatre, tres intèrprets i un piano de cua amb música en directe.
Els límits de la societat i de l’individu marquen també el treball de Diana Coca a Corporeïtats al límit, on la destrucció i la reconstrucció de la realitat s’han convertit en els eixos principals del seu treball. Partint del seu cos, l’artista estudia la seva relació amb el medi, fora d’espais artístics. Una reflexió que la porta a observar l’espai urbà en termes d’alliberament i d’intercanvi per poder transformar-lo i democratitzar-lo de manera radical. Diana Coca treballarà la seva visió de l’art, de la societat i de l’espai públic a l’àmbit de les arts de carrer durant la seva residència a Tàrrega.
Enguany FiraTàrrega enceta una nova col·laboració amb l’Espai Guinovart d’Agramunt impulsant el projecte Arc Residual de Joan Rieradevall, enginyer químic, professor i investigador de la Universitat Autònoma de Barcelona, vinculat a la recerca ambiental, i l’artista visual Albert Gusi. El seu projecte és un gran arc que convida a reflexionar sobre el sentit de l’art i sobre la nostra capacitat per intervenir o interferir en el medi i en el paisatge.
L’art és també el vehicle que utilitza John Fisherman en el seu projecte #moneyforfree. Amb ell la Fira enceta així una nova fórmula de suport a un projecte de carrer amb un alt contingut de R+D de laboratori artístic compromès amb la realitat social dels nostres dies. Un projecte d’investigació al voltant de la manipulació, la postveritat i el reclam de l’activisme enfront de la passivitat.
FiraTàrrega segueix apostant per les companyies consolidades que aposten pel risc. És el cas de Joan Català i la seva proposta 5.102 m/s. Aquest serà un treball escènic en procés que té el ferro com a matèria principal. La seva investigació parteix de la seva tradició familiar i aprofundeix en les possibilitats musicals dels materials. Els cossos en acció tenen en comú la dansa, el gest, el circ, la curiositat. El moviment és l’espai de trobada que fa brollar el present en un moment únic que no tornarà a succeir.
Pel que fa a les produccions internacionals, el programa Suport a la Creació aquest any aposta per dues peces, un projecte d’escriptura dramàtica d’Antonio Zúñiga i Melina Pereyra, un encàrrec específic de FiraTàrrega que vol fer una mirada externa i objectiva a la recerca i recuperació de la memòria històrica coincidint amb el desplegament del Pla de fosses de la Generalitat de Catalunya a Tàrrega. I Hunting for the unicorn de Becki Parker & Vero Cendoya fruit de la col·laboració entre FiraTàrrega i Stockton Internacional Riverside Festival (UK) que treballarà al voltant del tema de l’autisme. Parker explorant el seu viatge com a persona amb autisme i Cendoya oferirà la seva visió externa.
Finalment el dijous 3 de maig, tindrà lloc la presentació del resultat del treball de ciència ciutadana vinculat a l’espectacle urGent estimar d’Ada Vilaró i Josep Perelló que va inaugurar FiraTàrrega 2017.