Ràdio Tàrrega en directe
Generalitat i ‘Plataforma per a la millora de la línia de tren Lleida-Manresa’ fan un front comú per defensar la modernització i el traspàs complet de la R12
Aquest ha estat el compromís que ha pres el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que s’ha reunit aquest divendres amb la Plataforma a la sala polivalent de la Diputació de Lleida, on s’ha presentat la primera fase de l’informe d’anàlisi i viabilitat elaborat per l’Institut Cerdà
Ara s’obre un període per complementar l’informe, encarregat per la Plataforma, per poder presentar-lo de forma comuna a Madrid passat l’estiu

La ‘Plataforma per a la millora de la línia de tren Lleida-Manresa’, encapçalada per la presidenta de la Diputació Rosa Maria Perelló, s’ha reunit aquest divendres amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i eI secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, a la sala polivalent de la Diputació. La Plataforma també està formada pels alcaldes dels deu municipis amb parada en aquesta línia (Lleida, Bell-lloc d’Urgell, Mollerussa, Golmés, Castellnou de Seana, Bellpuig, Anglesola, Tàrrega, Cervera i Sant Guim de Freixenet); els presidents dels Consells Comarcals de municipis amb parada d’aquesta línia; els portaveus dels grups polítics de la Diputació; els representants de les Cambres de Comerç de Lleida i Tàrrega, i els representants dels sindicats. A la reunió també han participat el delegat del Govern de la Generalitat, Ramon Farré; la directora dels Serveis Territorials de Territori i Sostenibilitat a Lleida, Dolors Tella; i membres de l’Institut Cerdà.

Prèviament, el conseller Calvet ha estat rebut a la Diputació per la presidenta de la Diputació, els vicepresidents i els portaveus dels grups polítics de la Diputació, i ha signat el Llibre d’Honor a la Sala Viladrich.

Durant la reunió –en la qual Calvet ha volgut donar un suport explícit del Govern de la Generalitat a les demandes de la Plataforma– s’ha presentat l’informe tècnic elaborat per l’Institut Cerdà en el qual es destaca que la línia Lleida-Manresa (R12) ofereix només 3 trens per sentit (un total de sis), que els dèficits de la línia són d’inversió i d’explotació, que la manca d’inversió en el manteniment i renovació de la R12 ha comportat nombrosos retards, aturades, greus accidents i altres incidències importants; o que el temps de trajecte del tren és superior al del cotxe, especialment a les poblacions més allunyades de la capital.
                                                                                             
Calvet s’ha conjurat amb la Plataforma “a portar una posició clara catalana a la taula del ministeri”, amb exigències de millora i manteniment de la línia, i fins i tot del traspàs complert. S’ha referit que la línia afecta el 70% de la població de la demarcació però només un 1,8% l’utilitza per la seva poca inversió i modernització. 

El conseller també ha explicat que, malgrat que la Generalitat té la titularitat de la línia, aquesta no ha rebut la inversió necessària de part del govern de l’Estat espanyol, i això es veu reflectit en el fet que, des del 2015, amb una partida per infraestructures de 4.000 M€ només se n’han invertit un 14%, i una part d’aquestes haurien d’haver estat per la R12, fins a l’actualitat només se n’ha destinat un 14%. Ha afegit també que les inversions han de ser en vies, catenàries i talussos.

Per la seva banda, Perelló ha explicat que des del primer moment la Generalitat havia mostrat la seva predisposició a treballar de forma conjunta i que el propi conseller, en reunions prèvies, ja havia mostrat la voluntat de reunir-se amb la Plataforma per trobar solucions “a una línia que és més pròpia del segle XIX”, entre altres coses, perquè fa unes mitjanes de velocitat de 55 km/h, molt lluny del que és desitjable, i més considerant que es tracta del parc de trens més antics que hi ha en funcionament. 

Tenint en compte que Lleida és l’única capital de província catalana sense un sistema de rodalies, també s’ha valorat el fet que la demarcació disposa d’una àmplia xarxa ferroviària de trens regionals, però  infrautilitzada i sense cobrir les necessitats de mobilitat de la població.

L’informe també fa una valoració de la distribució de viatgers en el sentit que mostra la funcionalitat del servei en un àmbit metropolità de Lleida; i, en aquest sentit, s’evidencia la potencialitat del servei per estructurar una xarxa de nodes urbans. Per tot plegat, l’informe conclou que el territori de Lleida requereix un servei ferroviari que estigui a l’alçada de la seva dimensió demogràfica i econòmica.
                                                                                             
La recuperada ‘Plataforma per a la millora de la R12’ va fer els primers passos el passat mes de febrer, després de l’accident mortal que es va produir el 9 de febrer a l’altura de l’antic baixador de Castellgalí, entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet, quan dos trens van xocar frontalment.

 
 

 
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp


L'ÚLTIM INFORMATIU

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a millorar els nostres serveis i raons tècniques, per a millorar la teva experiència de navegació, per a emmagatzemar les teves preferències i, opcionalment, per a mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències mitjançant l'anàlisi dels teus hàbits de navegació. Hem inclòs algunes opcions de configuració que et permeten dir-nos exactament les cookies que prefereixes i les que no. Prem ACCEPTAR per a consentir totes les cookies. Prem CONFIGURACIÓ per a decidir les opcions que prefereixes. Per a obtenir més informació sobre les nostres cookies accedeix a la nostra Política de cookies aquí: Més informació
Acceptar Rebutjar Configuració