El president de la Diputació, Joan Talarn, i la vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol, expressen la seva satisfacció per les tres dècades de vida del Patronat de Turisme
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida compleix demà dijous el 30è aniversari de la seva creació. El 18 de juliol de 1989 es va constituir a l’Estany Gento, llac emblemàtic del Pirineu de Lleida, el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.
Durant aquestes tres dècades de vida el Patronat de Turisme, sota el paraigua de la marca “Ara Lleida”, ha promocionat tant en l’àmbit estatal com internacional els principals atractius i productes del territori lleidatà, des dels més coneguts com l’esquí, el turisme actiu, el turisme de natura o el patrimoni cultural, per esmentar-ne alguns, fins a d’altres d’emergents vinculats al senderisme, el cicloturisme, el moturisme o, més recentment, el fruiturisme, entre d’altres.
El president de la Diputació, Joan Talarn, ha expressat la seva satisfacció pels 30 anys de vida del Patronat de Turisme i ha afirmat que, de cara al futur immediat, “cal seguir treballant amb esforç i en plena col·laboració amb els diferents agents implicats en la promoció turística del territori, tant a nivell públic com privat, per seguir donant a conèixer en tots els nivells la nostra realitat, els nostre paisatge, la nostra cultura, la nostra identitat i la nostra gent”. I ha afegit que el nostre model turístic s’ha de fonamentar en un model de qualitat, sostenible i responsable”.
Per la seva banda, Rosa Pujol, com a nova vicepresidenta del Patronat de Turisme, s’ha mostrat agraïda per aquesta nova responsabilitat al capdavant de l’àrea de Turisme de la Diputació de Lleida (aquesta és la primera vegada que la vicepresidència del Patronat recau en una dona) i alhora ha mostrat la seva satisfacció per haver assolit el 30è aniversari en un context de bons resultats del sector turístic a la demarcació de Lleida. Pujol ha afirmat que “en aquesta nova etapa el Patronat de Turisme continuarà treballant en la promoció del Pirineu i les Terres de Lleida, donant suport als nostres municipis i a les nostres comarques en l’àmbit turístic, com una eina cada cop més important de desenvolupament econòmic i social del nostre territori”.
“Ara Lleida”
La marca “Ara Lleida”, que va néixer com l’eslògan de la primera campanya promocional del Patronat l’any 1989 i sota la qual s’ha promocionat el conjunt de l’oferta turística del Pirineu i les Terres de Lleida tant en l’àmbit estatal com en l'internacional, s’ha convertit amb el pas dels anys en una de les marques turístiques estatals de referència.
La constitució del Patronat de Turisme en un indret singular, com ho va ser l’Estany Gento, ja fou tota una declaració d’intencions, carregada de simbolisme, sobre el que volia ser el Patronat de Turisme. La seva creació fora de la ciutat de Lleida, en un punt emblemàtic de la demarcació, palesava la voluntat del Patronat de donar servei a totes i cadascuna de les comarques. També el fet d’escollir un espai natural com l’Estany Gento evidenciava que la natura constituïa un dels actius més importants de les comarques lleidatanes que calia posar en valor i promocionar conjuntament amb la resta d’atractius turístics del Pirineu i les Terres de Lleida per tal de situar-los al mapa turístic internacional.
En paral·lel a la creació del Patronat de Turisme, la Diputació de Lleida va impulsar com una de les primeres accions promocionals del territori la convocatòria dels Premis “Pica d’Estats”. Actualment hi ha convocada la 31a edició del certamen, en la qual hi podran participar tots els treballs emesos o publicats entre el 19 d’octubre de 2018 i el 18 d’octubre de 2019. Fins avui el Premi “Pica d’Estats” ha registrat 4.697 treballs periodístics, corresponents a més de 450 mitjans de comunicació d’arreu, i ha premiat uns 250 periodistes diferents. Actualment s’ha convocat la 31a edició del Premi, que es decidirà l’any 2020.
Desenvolupament turístic del Pirineu fins a la Plana
D’altra banda, la creació del Patronat de Turisme ha propiciat que el sector turístic hagi tingut un desenvolupament transversal que ha abastat tot el territori (des del Pirineu fins a la Plana) i hagi posat en valor les particularitats de cada territori mitjançant un ampli ventall d’eines i accions de comunicació, màrqueting i suport logístic o econòmic i en col·laboració amb els diferents actors del sector públic i privat del territori i amb l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya.
La Diputació de Lleida, per mitjà del Patronat de Turisme, també ha tingut un paper molt actiu de suport a diferents actuacions que s'han fet durant tots aquests anys i que han servit per a la consolidació del turisme com un dels sectors de referència i com un dels motors econòmics de les comarques lleidatanes. Per mitjà de l’“Ara Lleida” s’han promocionat tant en l'àmbit estatal com internacional els principals atractius i productes del territori lleidatà, com també ha servit per donar a conèixer el patrimoni natural i cultural que ha estat reconegut per la UNESCO com a Patrimoni Mundial o amb d’altres segells internacionals, com ara el Geoparc de la Conca de Tremp-Montsec, la destinació i reserva Starlight del Montsec i el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, o la Reserva de la Biosphere de la Val d’Aran.
La gestió de l'oferta turística que promou la Diputació de Lleida està enfocada a posar en valor una oferta de qualitat basada en un turisme responsable i sostenible davant una demanada cada vegada més exigent que abasta tot el territori i tots els camps del sector: la neu i el turisme actiu en el sentit més ampli, el patrimoni natural i monumental, la gastronomia, la cultura i les activitats festives, com també l'oferta d'allotjaments. Les darreres campanyes del Patronat també van encaminades en aquest sentit amb el lema “Lleida: Autèntica, Diferent, Natural. ADN Lleida”, que ha volgut augmentar la percepció de Lleida com una destinació turística singular i diversa i amb una identitat pròpia.
Un sector estratègic
El sector turístic, considerat com un sector estratègic i cabdal per a l’economia i l’ocupació del conjunt de les comarques de Lleida, però especialment dels territoris de muntanya del Pirineu de Lleida, arriba a aquest 30è aniversari amb uns resultats força satisfactoris.
D’una banda, per a aquest estiu es preveu poder repetir els bons resultats de l’any 2018 i consolidar d’aquesta manera els increments d’ocupació que estan registrant les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida des de l’estiu de l’any 2013. De complir-se aquestes previsions, la demarcació de Lleida rebrà durant aquest estiu uns 615.000 turistes, que faran al voltant d’1.750.000 pernoctacions en els establiments de turisme reglat i no reglat, al marge de les segones residències, que no estan quantificades i que també gaudiran de bons nivells d’ocupació.
D’altra banda, les dades d’ocupació registrades l’any 2018 situen els establiments d’hoteleria, turisme rural, càmpings i apartaments turístics amb el millor resultat de la història quant al nombre de viatgers i de pernoctacions, segons les dades de l’INE. També la Memòria Econòmica de Catalunya 2018, presentada la setmana passada a Lleida, destaca que el sector turístic de les comarques de Lleida va ser el més positiu de les quatre demarcacions. Les xifres del 2018 també situen el turisme estranger amb el millor resultat de tots el temps. Tots aquests resultats del 2018 han superat el nombre de pernoctacions registrades l’any 2006, que fins ara ostentava el rècord.
També la darrera temporada d’esquí 2018-2019 va tancar amb uns bons resultats. El 22 d’abril de 2019 les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida van tancar la campanya 2018-2019 amb la venda d’1.327.587 forfets i amb un balanç satisfactori malgrat l’escassetat de precipitacions que s’ha registrat aquesta darrera temporada. Una xifra de forfets per a la campanya 2018-2019 que representa el segon millor registre dels darrers 10 anys, que només es va superar l’hivern 2017-2018, quan es van vendre 1.348.094 forfets. A més, ha estat la temporada més llarga de la història amb 173 dies d’esquí.
Finalment, la temporada de turisme actiu i esports d’aventura 2019 ha començat amb 228 empreses, distribuïdes pel conjunt de les 13 comarques lleidatanes, que ofereixen els seus serveis en activitats de terra, d’aire i d’aigua amb l’objectiu de superar per primera vegada la contractació dels 750.000 serveis, un 5% més que la campanya anterior. Si s’assoleix aquest objectiu, el nombre d’activitats se situaria en els millors percentatges obtinguts a la demarcació de Lleida, fins i tot millors que a l’inici de la crisi, però amb una major xifra d’empreses que operen en el conjunt del territori.La nova campanya presenta com una de les principals novetats la prolongació de la navegabilitat sense interrupcions per a les embarcacions de ràfting i caiac del riu Noguera Pallaresa, que passa dels 15 fins als 50 km.
Les comarques de Lleida disposen actualment de 72.600 places d’allotjament turístic, de les quals 47.800 corresponen a l’oferta de càmpings, turisme rural, apartaments turístics i hoteleria, i altres 24.800 places corresponen als allotjaments turístics en albergs, refugis, campaments, cases de colònies, apartaments d’ús turístic, etc.
Foto: Constitució del Patronat el 18 de juliol de 1989
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida compleix demà dijous el 30è aniversari de la seva creació. El 18 de juliol de 1989 es va constituir a l’Estany Gento, llac emblemàtic del Pirineu de Lleida, el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.
Durant aquestes tres dècades de vida el Patronat de Turisme, sota el paraigua de la marca “Ara Lleida”, ha promocionat tant en l’àmbit estatal com internacional els principals atractius i productes del territori lleidatà, des dels més coneguts com l’esquí, el turisme actiu, el turisme de natura o el patrimoni cultural, per esmentar-ne alguns, fins a d’altres d’emergents vinculats al senderisme, el cicloturisme, el moturisme o, més recentment, el fruiturisme, entre d’altres.
El president de la Diputació, Joan Talarn, ha expressat la seva satisfacció pels 30 anys de vida del Patronat de Turisme i ha afirmat que, de cara al futur immediat, “cal seguir treballant amb esforç i en plena col·laboració amb els diferents agents implicats en la promoció turística del territori, tant a nivell públic com privat, per seguir donant a conèixer en tots els nivells la nostra realitat, els nostre paisatge, la nostra cultura, la nostra identitat i la nostra gent”. I ha afegit que el nostre model turístic s’ha de fonamentar en un model de qualitat, sostenible i responsable”.
Per la seva banda, Rosa Pujol, com a nova vicepresidenta del Patronat de Turisme, s’ha mostrat agraïda per aquesta nova responsabilitat al capdavant de l’àrea de Turisme de la Diputació de Lleida (aquesta és la primera vegada que la vicepresidència del Patronat recau en una dona) i alhora ha mostrat la seva satisfacció per haver assolit el 30è aniversari en un context de bons resultats del sector turístic a la demarcació de Lleida. Pujol ha afirmat que “en aquesta nova etapa el Patronat de Turisme continuarà treballant en la promoció del Pirineu i les Terres de Lleida, donant suport als nostres municipis i a les nostres comarques en l’àmbit turístic, com una eina cada cop més important de desenvolupament econòmic i social del nostre territori”.
“Ara Lleida”
La marca “Ara Lleida”, que va néixer com l’eslògan de la primera campanya promocional del Patronat l’any 1989 i sota la qual s’ha promocionat el conjunt de l’oferta turística del Pirineu i les Terres de Lleida tant en l’àmbit estatal com en l'internacional, s’ha convertit amb el pas dels anys en una de les marques turístiques estatals de referència.
La constitució del Patronat de Turisme en un indret singular, com ho va ser l’Estany Gento, ja fou tota una declaració d’intencions, carregada de simbolisme, sobre el que volia ser el Patronat de Turisme. La seva creació fora de la ciutat de Lleida, en un punt emblemàtic de la demarcació, palesava la voluntat del Patronat de donar servei a totes i cadascuna de les comarques. També el fet d’escollir un espai natural com l’Estany Gento evidenciava que la natura constituïa un dels actius més importants de les comarques lleidatanes que calia posar en valor i promocionar conjuntament amb la resta d’atractius turístics del Pirineu i les Terres de Lleida per tal de situar-los al mapa turístic internacional.
En paral·lel a la creació del Patronat de Turisme, la Diputació de Lleida va impulsar com una de les primeres accions promocionals del territori la convocatòria dels Premis “Pica d’Estats”. Actualment hi ha convocada la 31a edició del certamen, en la qual hi podran participar tots els treballs emesos o publicats entre el 19 d’octubre de 2018 i el 18 d’octubre de 2019. Fins avui el Premi “Pica d’Estats” ha registrat 4.697 treballs periodístics, corresponents a més de 450 mitjans de comunicació d’arreu, i ha premiat uns 250 periodistes diferents. Actualment s’ha convocat la 31a edició del Premi, que es decidirà l’any 2020.
Desenvolupament turístic del Pirineu fins a la Plana
D’altra banda, la creació del Patronat de Turisme ha propiciat que el sector turístic hagi tingut un desenvolupament transversal que ha abastat tot el territori (des del Pirineu fins a la Plana) i hagi posat en valor les particularitats de cada territori mitjançant un ampli ventall d’eines i accions de comunicació, màrqueting i suport logístic o econòmic i en col·laboració amb els diferents actors del sector públic i privat del territori i amb l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya.
La Diputació de Lleida, per mitjà del Patronat de Turisme, també ha tingut un paper molt actiu de suport a diferents actuacions que s'han fet durant tots aquests anys i que han servit per a la consolidació del turisme com un dels sectors de referència i com un dels motors econòmics de les comarques lleidatanes. Per mitjà de l’“Ara Lleida” s’han promocionat tant en l'àmbit estatal com internacional els principals atractius i productes del territori lleidatà, com també ha servit per donar a conèixer el patrimoni natural i cultural que ha estat reconegut per la UNESCO com a Patrimoni Mundial o amb d’altres segells internacionals, com ara el Geoparc de la Conca de Tremp-Montsec, la destinació i reserva Starlight del Montsec i el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, o la Reserva de la Biosphere de la Val d’Aran.
La gestió de l'oferta turística que promou la Diputació de Lleida està enfocada a posar en valor una oferta de qualitat basada en un turisme responsable i sostenible davant una demanada cada vegada més exigent que abasta tot el territori i tots els camps del sector: la neu i el turisme actiu en el sentit més ampli, el patrimoni natural i monumental, la gastronomia, la cultura i les activitats festives, com també l'oferta d'allotjaments. Les darreres campanyes del Patronat també van encaminades en aquest sentit amb el lema “Lleida: Autèntica, Diferent, Natural. ADN Lleida”, que ha volgut augmentar la percepció de Lleida com una destinació turística singular i diversa i amb una identitat pròpia.
Un sector estratègic
El sector turístic, considerat com un sector estratègic i cabdal per a l’economia i l’ocupació del conjunt de les comarques de Lleida, però especialment dels territoris de muntanya del Pirineu de Lleida, arriba a aquest 30è aniversari amb uns resultats força satisfactoris.
D’una banda, per a aquest estiu es preveu poder repetir els bons resultats de l’any 2018 i consolidar d’aquesta manera els increments d’ocupació que estan registrant les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida des de l’estiu de l’any 2013. De complir-se aquestes previsions, la demarcació de Lleida rebrà durant aquest estiu uns 615.000 turistes, que faran al voltant d’1.750.000 pernoctacions en els establiments de turisme reglat i no reglat, al marge de les segones residències, que no estan quantificades i que també gaudiran de bons nivells d’ocupació.
D’altra banda, les dades d’ocupació registrades l’any 2018 situen els establiments d’hoteleria, turisme rural, càmpings i apartaments turístics amb el millor resultat de la història quant al nombre de viatgers i de pernoctacions, segons les dades de l’INE. També la Memòria Econòmica de Catalunya 2018, presentada la setmana passada a Lleida, destaca que el sector turístic de les comarques de Lleida va ser el més positiu de les quatre demarcacions. Les xifres del 2018 també situen el turisme estranger amb el millor resultat de tots el temps. Tots aquests resultats del 2018 han superat el nombre de pernoctacions registrades l’any 2006, que fins ara ostentava el rècord.
També la darrera temporada d’esquí 2018-2019 va tancar amb uns bons resultats. El 22 d’abril de 2019 les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida van tancar la campanya 2018-2019 amb la venda d’1.327.587 forfets i amb un balanç satisfactori malgrat l’escassetat de precipitacions que s’ha registrat aquesta darrera temporada. Una xifra de forfets per a la campanya 2018-2019 que representa el segon millor registre dels darrers 10 anys, que només es va superar l’hivern 2017-2018, quan es van vendre 1.348.094 forfets. A més, ha estat la temporada més llarga de la història amb 173 dies d’esquí.
Finalment, la temporada de turisme actiu i esports d’aventura 2019 ha començat amb 228 empreses, distribuïdes pel conjunt de les 13 comarques lleidatanes, que ofereixen els seus serveis en activitats de terra, d’aire i d’aigua amb l’objectiu de superar per primera vegada la contractació dels 750.000 serveis, un 5% més que la campanya anterior. Si s’assoleix aquest objectiu, el nombre d’activitats se situaria en els millors percentatges obtinguts a la demarcació de Lleida, fins i tot millors que a l’inici de la crisi, però amb una major xifra d’empreses que operen en el conjunt del territori.La nova campanya presenta com una de les principals novetats la prolongació de la navegabilitat sense interrupcions per a les embarcacions de ràfting i caiac del riu Noguera Pallaresa, que passa dels 15 fins als 50 km.
Les comarques de Lleida disposen actualment de 72.600 places d’allotjament turístic, de les quals 47.800 corresponen a l’oferta de càmpings, turisme rural, apartaments turístics i hoteleria, i altres 24.800 places corresponen als allotjaments turístics en albergs, refugis, campaments, cases de colònies, apartaments d’ús turístic, etc.
Foto: Constitució del Patronat el 18 de juliol de 1989