Es tracta d'una tecnologia pionera a l'Estat que aportarà un millor control de pacients i materials i oferirà informació en temps real als familiars
ACN Lleida .- L'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) de Lleida ha inaugurat aquest dilluns un sistema pioner d'optimització de processos al bloc quirúrgic que permet visualitzar de forma integral tota l'activitat relacionada amb aquest servei amb l'objectiu de millorar-ne l'eficiència. El projecte està basat en un sistema de geolocalització de pacients a través d'una polsera que permet fer un seguiment en temps real de tot el procés quirúrgic, des de la precirurgia a la reanimació. De la mateixa manera, el sistema permet fer un control dels temps i dels materials utilitzats, de manera que ajudarà a millorar la programació i la planificació del bloc quirúrgic. L'objectiu és oferir un millor servei als pacients i als familiars, que rebran informació permanentment actualitzada, gestionar de forma més eficient el bloc quirúrgic i reduir les llistes d'espera. El projecte és fruit d'un conveni de col·laboració de l'HUAV amb la multinacional de tecnologia mèdica Medtronic i l'empresa tecnològica Ikusi.
L'àrea quirúrgica de l'Arnau de Vilanova atén anualment una mitjana de 12.000 pacients, comptant operacions programades, urgències i Cirurgia Major Ambulatòria (CMA). Hi treballen seixanta cirurgians i un centenar de professionals d'infermeria, auxiliars, zeladors i personal administratiu. Actualment, compta amb catorze quiròfans, que s'ampliaran a divuit quan es construeixi el nou bloc quirúrgic a partir del 2019. Tot i que el projecte presentat es troba implementat en una primera fase als 6 quiròfans de la tercera planta, s'ampliarà progressivament fins a cobrir la totalitat del servei, afegint-s'hi també els cinc quiròfans de l'Hospital Universitari Santa Maria, amb un total de 23 quiròfans.
El cap de servei de l'Àrea Quirúrgica de l'HUAV, Jorge Olsina, ha explicat que el nou sistema de gestió permet fer un seguiment del pacient en temps real, amb una total traçabilitat en la pre, intra i post operació. A més, agilitza els processos d'assignació de quiròfans a través de pantalles que indicaran quan estan disponibles, elimina les esperes innecessàries i automatitza la comanda de materials.
"El sistema millora l'experiència del pacient, mantenint-lo informat a ell i als seus familiars abans, durant i després de la intervenció, cosa que redueix l'ansietat que genera una intervenció quirúrgica", segons ha afirmat Maria José San Martín, adjunta d'infermeria de l'Àrea Quirúrgica”.
La informació arriba als familiars a la sala d'espera a través d'una pantalla que indica en quin moment del procés es troba el pacient. En una segona fase, els familiars podran rebre aquesta informació al seu telèfon mòbil a través de l'app de l'hospital, fent innecessària la seva presència a la sala d'espera.
Per la seva banda, Maria José Abadías, directora de gestió de pacients i cap d'Urgències, ha subratllat el caràcter pioner d'aquesta tecnologia en tot l'estat espanyol, "un sistema intel·ligent que aprèn de la informació que rep per optimitzar els fluxos i minimitzar les accions que no aporten valor". Tot això "permetrà controlar els temps del procés quirúrgic per millorar l'eficiència del servei i, en última instància, reduir les llistes d'espera2, ha destacat.
Pel que fa a l'eficiència econòmica, Antonieta Torres, directora de l'àrea econòmica i financera de l'HUAV, ha explicat que amb el nou sistema hi haurà una desburocratització de tasques i s'automatitzaran les comandes als proveïdors. "Això farà possible optimitzar els costos de la compra de materials gràcies al a programació i la planificació", ha explicat.
El director d'estratègia de Medtronic, Francisco de Paula, ha afirmat que l'acord de col·laboració amb l'Arnau de Vilanova forma part de l'estratègia de Medtronic "de treballar en la creació de valor en salut als serveis sanitaris, contribuint així a millorar l'eficiència dels processos i l'experiència dels pacients i els seus familiars als quiròfans".
Aquest nou model organitzatiu impactarà de forma positiva en la manera de treballar, en la relació entre professionals, pacients i familiars i situa l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida com a centre pioner en innovació tecnològica en l'àrea de gestió.
L'àrea quirúrgica de l'Arnau de Vilanova atén anualment una mitjana de 12.000 pacients, comptant operacions programades, urgències i Cirurgia Major Ambulatòria (CMA). Hi treballen seixanta cirurgians i un centenar de professionals d'infermeria, auxiliars, zeladors i personal administratiu. Actualment, compta amb catorze quiròfans, que s'ampliaran a divuit quan es construeixi el nou bloc quirúrgic a partir del 2019. Tot i que el projecte presentat es troba implementat en una primera fase als 6 quiròfans de la tercera planta, s'ampliarà progressivament fins a cobrir la totalitat del servei, afegint-s'hi també els cinc quiròfans de l'Hospital Universitari Santa Maria, amb un total de 23 quiròfans.
El cap de servei de l'Àrea Quirúrgica de l'HUAV, Jorge Olsina, ha explicat que el nou sistema de gestió permet fer un seguiment del pacient en temps real, amb una total traçabilitat en la pre, intra i post operació. A més, agilitza els processos d'assignació de quiròfans a través de pantalles que indicaran quan estan disponibles, elimina les esperes innecessàries i automatitza la comanda de materials.
"El sistema millora l'experiència del pacient, mantenint-lo informat a ell i als seus familiars abans, durant i després de la intervenció, cosa que redueix l'ansietat que genera una intervenció quirúrgica", segons ha afirmat Maria José San Martín, adjunta d'infermeria de l'Àrea Quirúrgica”.
La informació arriba als familiars a la sala d'espera a través d'una pantalla que indica en quin moment del procés es troba el pacient. En una segona fase, els familiars podran rebre aquesta informació al seu telèfon mòbil a través de l'app de l'hospital, fent innecessària la seva presència a la sala d'espera.
Per la seva banda, Maria José Abadías, directora de gestió de pacients i cap d'Urgències, ha subratllat el caràcter pioner d'aquesta tecnologia en tot l'estat espanyol, "un sistema intel·ligent que aprèn de la informació que rep per optimitzar els fluxos i minimitzar les accions que no aporten valor". Tot això "permetrà controlar els temps del procés quirúrgic per millorar l'eficiència del servei i, en última instància, reduir les llistes d'espera2, ha destacat.
Pel que fa a l'eficiència econòmica, Antonieta Torres, directora de l'àrea econòmica i financera de l'HUAV, ha explicat que amb el nou sistema hi haurà una desburocratització de tasques i s'automatitzaran les comandes als proveïdors. "Això farà possible optimitzar els costos de la compra de materials gràcies al a programació i la planificació", ha explicat.
El director d'estratègia de Medtronic, Francisco de Paula, ha afirmat que l'acord de col·laboració amb l'Arnau de Vilanova forma part de l'estratègia de Medtronic "de treballar en la creació de valor en salut als serveis sanitaris, contribuint així a millorar l'eficiència dels processos i l'experiència dels pacients i els seus familiars als quiròfans".
Aquest nou model organitzatiu impactarà de forma positiva en la manera de treballar, en la relació entre professionals, pacients i familiars i situa l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida com a centre pioner en innovació tecnològica en l'àrea de gestió.