Urbanisme
La Cambra de Comerç de Lleida ha acollit avui la presentació dels primers resultats del FERRMED Study of Traffic and Modal Shift Optimizations in the EU, un informe que va iniciar-se el juliol del 2019 i es preveu tenir resultats aquest proper mes de setembre. L’objectiu bàsic d’aquest document és optimitzar el sistema de transport terrestre de mercaderies de la Unió Europea, cercant la millor combinació carretera-ferrocarril.
Segons aquest estudi, que ha estat presentat pel president de FERRMED, Joan Amorós, el ferrocarril es troba en una situació estancada del 18% en la seva participació en el conjunt del trànsit terrestre de mercaderies, tot i que la Comissió Europea ha fixat l’objectiu d’un 30% de participació del ferrocarril en distàncies superiors als 300 quilòmetres.
És per això que FERRMED, amb l’objectiu de millorar aquestes dades, proposa invertir en els trams de la xarxa principal trans-europea (Core Network 70.000 km), que concentra el 65% del trànsit, així com desenvolupar un nou sistema integrat de coordinació del transport terrestre de mercaderies.
En el cas de Lleida, les principals accions requerides per pal·liar aquesta situació són: posar en funcionament la terminal de Torreblanca, amb una connexió directa amb la línia Lleida-Manresa-Barcelona; crear una nova terminal a Bellpuig i una altra a les Borges Blanques; canviar a l’ample internacional de via de la línia Tarragona-Lleida-Tardienta-Saragossa; i un canvi a l’ample internacional de la línia Lleida-Pobla de Segura, i la futura perllongació de Lleida fins a Tortosa. Així mateix, l’estudi també requereix una via addicional, d’ample Internacional (UIC), a la línia Lleida-Manresa-Barcelona fins a Cervera; i des de Cervera, una nova línia d’ample internacional, cap a Igualada i Martorell, fins a enllaçar amb el by-pass Castellbisbal-Mollet.
En una segona fase, l’estudi també planteja que caldria afegir una via més a la línia Tarragona-Lleida-Saragossa i l’opció de canviar l’ample de tota la línia Lleida-Manresa-Barcelona. En paral·lel també, caldria desenvolupar el canvi d’ample a totes les línies ferroviàries de Catalunya.
Segons aquest estudi, que ha estat presentat pel president de FERRMED, Joan Amorós, el ferrocarril es troba en una situació estancada del 18% en la seva participació en el conjunt del trànsit terrestre de mercaderies, tot i que la Comissió Europea ha fixat l’objectiu d’un 30% de participació del ferrocarril en distàncies superiors als 300 quilòmetres.
És per això que FERRMED, amb l’objectiu de millorar aquestes dades, proposa invertir en els trams de la xarxa principal trans-europea (Core Network 70.000 km), que concentra el 65% del trànsit, així com desenvolupar un nou sistema integrat de coordinació del transport terrestre de mercaderies.
En el cas de Lleida, les principals accions requerides per pal·liar aquesta situació són: posar en funcionament la terminal de Torreblanca, amb una connexió directa amb la línia Lleida-Manresa-Barcelona; crear una nova terminal a Bellpuig i una altra a les Borges Blanques; canviar a l’ample internacional de via de la línia Tarragona-Lleida-Tardienta-Saragossa; i un canvi a l’ample internacional de la línia Lleida-Pobla de Segura, i la futura perllongació de Lleida fins a Tortosa. Així mateix, l’estudi també requereix una via addicional, d’ample Internacional (UIC), a la línia Lleida-Manresa-Barcelona fins a Cervera; i des de Cervera, una nova línia d’ample internacional, cap a Igualada i Martorell, fins a enllaçar amb el by-pass Castellbisbal-Mollet.
En una segona fase, l’estudi també planteja que caldria afegir una via més a la línia Tarragona-Lleida-Saragossa i l’opció de canviar l’ample de tota la línia Lleida-Manresa-Barcelona. En paral·lel també, caldria desenvolupar el canvi d’ample a totes les línies ferroviàries de Catalunya.