Actualitat
Decorats amb temàtica prehistòrica per l’il·lustrador Matías Tolsà, busquen complementar l’oferta d’activitats de l’equipament per a públic infantil · La companyia de Bellpuig també crea una col·lecció de 20 instal·lacions per al festival de Saint Patrick de Dublin
La companyia d’arts de carrer Tombs Creatius ha portat aquest dimarts a Barcelona els jocs de fusta que ha creat per al Museu d’Arqueologia de Catalunya. En concret, l'encàrrec consta de 4 instal·lacions decorades específicament amb temàtica prehistòrica per l’il·lustrador lleidatà Matías Tolsà Montedoro, que complementaran l’activitat per a públic infantil de l’equipament cultural de Montjuïc. La col·lecció es pot muntar i desmuntar fàcilment segons les necessitats del museu i l’objectiu dels jocs basats en les instal·lacions de Tombs Creatius Colors de Monstre i Xics del Xurrac és atraure públic menor de 9 anys amb una oferta més lúdica.
En els últims dos mesos, la companyia de Bellpuig ha estat treballant juntament amb responsables del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) triant els jocs adients per a instal·lar-los a una de les sales d’exposició de l’equipament, tenint en compte la jugabilitat, el públic al qual van adreçats, la facilitat de muntatge i desmuntatge, la resistència i també la relació amb la temàtica buscada, la prehistòria. Un cop escollides les estructures, l’artista Matías Tolsà va visitar el MAC buscant inspiració en elements temàtics i plàstics que donessin sentit estètic a la col·lecció. D’aquesta manera, conformen la proposta artística la ceràmica campaniforme i la seva decoració, les pintures rupestres, els menhirs, la importància dels astres i l’evolució humana des del Paleolític amb l’homo erectus fins a l’edat del ferro amb l’homo sapiens -tenint en compte també la revisió de gènere que s’està donant en els estudis històrics.
Doble encàrrec: 20 jocs per a un festival de Dublin
El del Museu d’Arqueologia de Catalunya no és l’únic encàrrec d’aquestes característiques que Tombs Creatius assumeix. Aquesta primavera també portarà al Festival de Saint Patrick de Dublin un total de 20 jocs ambientats en llegendes irlandeses. El mateix equip de la companyia, amb Joan Domingo en la fusteria i Matías Tolsà en el disseny artístic, tots dos sota la direcció de Toni Tomàs, està adaptant els jocs de fusta amb l’estil característic de Tombs Creatius per a que el festival ofereixi al seu públic instal·lacions participatives d’autor amb una temàtica específicament relacionada amb les tradicions irlandeses. Així, cavallers, gegants, animals mitològics i éssers màgics són els protagonistes de la vintena de jocs que viatjaran a mitjans de març cap a Dublin.
Una experiència creativa que posa en valor la feina feta
Per a Matías Tolsà, l’experiència d’adaptar els jocs a la temàtica prehistòrica per a que complementin la visita al museu a través d’una experiència lúdica ha estat tot un repte, igual que buscar com adaptar la jugabilitat a les icones llegendàries irlandeses. «És molt interessant l’exercici creatiu que suposa la feina de traslladar conceptes històrics i mitològics als jocs i aconseguir que s’identifiqui una estètica relacionada amb el museu o amb el festival de Saint Patrick amb la jugabilitat. I també m’ha permés deixar de banda el disseny digital i recuperar la pràctica de combinar colors manualment i pintar amb el pinzell», assegura Tolsà.
«Aquesta experiència dóna un valor afegit a la nostra feina i és una línia interessant a seguir. És un orgull que les nostres creacions puguin servir per complementar els recursos d’un museu, contribuir a ampliar-ne el públic i fer que l’experiència de la visita sigui més lúdica», explica Toni Tomàs, director de Tombs Creatius. “És una gran satisfacció veure com es valora el que proposem i com es confian en què podem anar més enllà”, conclou.
Aquests no són els primers encàrrecs d’aquest tipus que afronta Tombs Creatius, tot i que són els més ambiciosos ja que a més de la creació dels jocs també ha calgut assumir l’adaptació artística per decorar-los específicament segons les temàtiques. Els precedents són la col·lecció encarregada pel museu a l’aire lliure Hadeland Folkemuseum de Jaren (Noruega) al 2019; un any abans, la companyia va participar en el programa d’activitats de Valletta – Capital cultural europea 2018, prenent part en un projecte conjunt amb el centre científic interactiu local Esplora. El primer cop que la companyia lleidatana va participar en una creació permanent per a una entitat cultural va ser al 2008 a Costa Rica. Després de la seva participació al Festival Internacional de las Artes (FIA), el certamen va encarregar una col·lecció basada en la primera creació de Tombs Creatius, El traginer de jocs.
Més de dues dècades explorant nous llenguatges
Tombs Creatius és una companyia d'arts de carrer amb 25 anys de trajectòria. En aquest temps, ha creat vuit propostes que giren al voltant de la generació d'experiències col·lectives al carrer. Després de l’estrena del seu últim espectacle vivencial, Secrets, en l’actualitat treballa en una nova proposta d’instal·lació participativa juntament amb l’il·lustrador Carles Porta, que s’estrenarà al juliol.
En els últims dos mesos, la companyia de Bellpuig ha estat treballant juntament amb responsables del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) triant els jocs adients per a instal·lar-los a una de les sales d’exposició de l’equipament, tenint en compte la jugabilitat, el públic al qual van adreçats, la facilitat de muntatge i desmuntatge, la resistència i també la relació amb la temàtica buscada, la prehistòria. Un cop escollides les estructures, l’artista Matías Tolsà va visitar el MAC buscant inspiració en elements temàtics i plàstics que donessin sentit estètic a la col·lecció. D’aquesta manera, conformen la proposta artística la ceràmica campaniforme i la seva decoració, les pintures rupestres, els menhirs, la importància dels astres i l’evolució humana des del Paleolític amb l’homo erectus fins a l’edat del ferro amb l’homo sapiens -tenint en compte també la revisió de gènere que s’està donant en els estudis històrics.
Doble encàrrec: 20 jocs per a un festival de Dublin
El del Museu d’Arqueologia de Catalunya no és l’únic encàrrec d’aquestes característiques que Tombs Creatius assumeix. Aquesta primavera també portarà al Festival de Saint Patrick de Dublin un total de 20 jocs ambientats en llegendes irlandeses. El mateix equip de la companyia, amb Joan Domingo en la fusteria i Matías Tolsà en el disseny artístic, tots dos sota la direcció de Toni Tomàs, està adaptant els jocs de fusta amb l’estil característic de Tombs Creatius per a que el festival ofereixi al seu públic instal·lacions participatives d’autor amb una temàtica específicament relacionada amb les tradicions irlandeses. Així, cavallers, gegants, animals mitològics i éssers màgics són els protagonistes de la vintena de jocs que viatjaran a mitjans de març cap a Dublin.
Una experiència creativa que posa en valor la feina feta
Per a Matías Tolsà, l’experiència d’adaptar els jocs a la temàtica prehistòrica per a que complementin la visita al museu a través d’una experiència lúdica ha estat tot un repte, igual que buscar com adaptar la jugabilitat a les icones llegendàries irlandeses. «És molt interessant l’exercici creatiu que suposa la feina de traslladar conceptes històrics i mitològics als jocs i aconseguir que s’identifiqui una estètica relacionada amb el museu o amb el festival de Saint Patrick amb la jugabilitat. I també m’ha permés deixar de banda el disseny digital i recuperar la pràctica de combinar colors manualment i pintar amb el pinzell», assegura Tolsà.
«Aquesta experiència dóna un valor afegit a la nostra feina i és una línia interessant a seguir. És un orgull que les nostres creacions puguin servir per complementar els recursos d’un museu, contribuir a ampliar-ne el públic i fer que l’experiència de la visita sigui més lúdica», explica Toni Tomàs, director de Tombs Creatius. “És una gran satisfacció veure com es valora el que proposem i com es confian en què podem anar més enllà”, conclou.
Aquests no són els primers encàrrecs d’aquest tipus que afronta Tombs Creatius, tot i que són els més ambiciosos ja que a més de la creació dels jocs també ha calgut assumir l’adaptació artística per decorar-los específicament segons les temàtiques. Els precedents són la col·lecció encarregada pel museu a l’aire lliure Hadeland Folkemuseum de Jaren (Noruega) al 2019; un any abans, la companyia va participar en el programa d’activitats de Valletta – Capital cultural europea 2018, prenent part en un projecte conjunt amb el centre científic interactiu local Esplora. El primer cop que la companyia lleidatana va participar en una creació permanent per a una entitat cultural va ser al 2008 a Costa Rica. Després de la seva participació al Festival Internacional de las Artes (FIA), el certamen va encarregar una col·lecció basada en la primera creació de Tombs Creatius, El traginer de jocs.
Més de dues dècades explorant nous llenguatges
Tombs Creatius és una companyia d'arts de carrer amb 25 anys de trajectòria. En aquest temps, ha creat vuit propostes que giren al voltant de la generació d'experiències col·lectives al carrer. Després de l’estrena del seu últim espectacle vivencial, Secrets, en l’actualitat treballa en una nova proposta d’instal·lació participativa juntament amb l’il·lustrador Carles Porta, que s’estrenarà al juliol.