Agricultura
El 'tram pilot' mostra a Penelles com seran els canals quan es desenvolupi el projecte seguint una via verda
El govern espanyol avançarà 500 MEUR dels fons Next Generation per a la modernització dels Canals d'Urgell. Així ho ha assegurat el president de la comunitat de regants, Amadeu Ros, després que se'ls comuniqués la setmana passada en reunions a la subdelegació a Lleida. Ros ho ha dit en la presentació del 'tram pilot' de 2 quilòmetres que s'ha desenvolupat a Penelles (Noguera) per mostrar com seran els Canals d'Urgell quan es desenvolupi la modernització seguint el traçat d'una via verda al seu entorn. Per l'any que ve, la comunitat confia començar obres a 11.200 hectàrees que estan en projecte executiu per valor de 110 MEUR i que el Govern ja ha comunicat a la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE).
Amadeu Ros ha qualificat "d'oportunitat" el moment que viu la Comunitat de Regants dels Canals d'Urgell pel fet que dues administracions, la catalana i l'espanyola, s'han compromès fermament a finançar el projecte de modernització de la infraestructura. Una fita que s'encararà doncs, amb unes "facilitats mai vistes" i que ha de servir per optimitzar la gestió de l'aigua que a més a més dels regants, se subministra a més de 380 industries, més de 2.000 granges i 120 poblacions de la plana d'Urgell.
La prova que s'ha fet a Penelles abasta un tram de dos quilòmetres de la Primera Sèquia Principal que ha servit de model per dissenyar com ha de ser la infraestructura verda que preveu el projecte de modernització. El projecte s'ha dut a terme en el marc del Pla d'Especialització i Competitivitat PECT AgroBioFood b. Ponent, coordinat per la Diputació de Lleida. Els treballs han comptat amb un pressupost de més d'un milió d'euros i es van iniciar la tardor de 2021. Han inclòs, a més de l'obra hidràulica, la restauració patrimonial i la integració paisatgística. Així mateix, han permès avaluar els beneficis socials, ambientals i culturals que suposarà la creació d'aquest model d'infraestructura verda per al territori.
En aquest 'tram pilot' s'hi han tingut en compte sistemes de rutes verdes i saludables per afavorir la mobilitat de les persones; la potenciació del patrimoni amb la restauració de ponts, cartells informatius, salts hidràulics i la restauració de casilles; la connectivitat ecològica que dona continuïtat als passos més usuals de fauna i la plantació d'arbres seguint la banqueta per promoure les zones d'esbarjo. També s'han previst actuacions de protecció de la fauna, amb la instal·lació de rampes salva fauna en cada tram perquè els animals que caiguin puguin sortir del canal i s'ha plantat arbres a les banquetes per garantir la connectivitat ecològica. Així mateix, s'ha reorganitzat el trànsit rodat que a la banda esquerra és peatonal i per a bicicletes i a la banda dreta és per a vehicles.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha destacat que aquest "petit projecte" desenvolupat a Penelles demostra que s'està caminant per trobar el millor model que demostri la transformació dels Canals d'Urgell. L'objectiu final, ha afegit, és evitar la desaparició de la pagesia. Talarn també ha remarcat que el projecte rebrà inversió de l'Estat per garantir la seva viabilitat.
La modernització dels Canals d'Urgell
La modernització de la infraestructura implicarà poder introduir nous cultius, crear noves indústries agroalimentàries, fet que, d'altra banda, permetrà fixar la gent al territori i fomentar-ne el repoblament. La modernització d'aquesta infraestructura permetria garantir la reserva hídrica del país i evitar episodis de manca d'aigua.
L'import previst d'inversió en la modernització del Canal d'Urgell, incloent el reg en parcel·la, se situa al voltant dels 1.420 MEUR, i tot i que el calendari definitiu no està tancat, la previsió és que es porti a terme en set anys. El Departament d'Acció Climàtica té redactats els primers quatre projectes que permetran iniciar les obres en 11.600 hectàrees, amb una inversió de 110 milions d'euros de cara al 2023.
El govern espanyol avançarà 500 MEUR dels fons Next Generation per a la modernització dels Canals d'Urgell. Així ho ha assegurat el president de la comunitat de regants, Amadeu Ros, després que se'ls comuniqués la setmana passada en reunions a la subdelegació a Lleida. Ros ho ha dit en la presentació del 'tram pilot' de 2 quilòmetres que s'ha desenvolupat a Penelles (Noguera) per mostrar com seran els Canals d'Urgell quan es desenvolupi la modernització seguint el traçat d'una via verda al seu entorn. Per l'any que ve, la comunitat confia començar obres a 11.200 hectàrees que estan en projecte executiu per valor de 110 MEUR i que el Govern ja ha comunicat a la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE).
Amadeu Ros ha qualificat "d'oportunitat" el moment que viu la Comunitat de Regants dels Canals d'Urgell pel fet que dues administracions, la catalana i l'espanyola, s'han compromès fermament a finançar el projecte de modernització de la infraestructura. Una fita que s'encararà doncs, amb unes "facilitats mai vistes" i que ha de servir per optimitzar la gestió de l'aigua que a més a més dels regants, se subministra a més de 380 industries, més de 2.000 granges i 120 poblacions de la plana d'Urgell.
La prova que s'ha fet a Penelles abasta un tram de dos quilòmetres de la Primera Sèquia Principal que ha servit de model per dissenyar com ha de ser la infraestructura verda que preveu el projecte de modernització. El projecte s'ha dut a terme en el marc del Pla d'Especialització i Competitivitat PECT AgroBioFood b. Ponent, coordinat per la Diputació de Lleida. Els treballs han comptat amb un pressupost de més d'un milió d'euros i es van iniciar la tardor de 2021. Han inclòs, a més de l'obra hidràulica, la restauració patrimonial i la integració paisatgística. Així mateix, han permès avaluar els beneficis socials, ambientals i culturals que suposarà la creació d'aquest model d'infraestructura verda per al territori.
En aquest 'tram pilot' s'hi han tingut en compte sistemes de rutes verdes i saludables per afavorir la mobilitat de les persones; la potenciació del patrimoni amb la restauració de ponts, cartells informatius, salts hidràulics i la restauració de casilles; la connectivitat ecològica que dona continuïtat als passos més usuals de fauna i la plantació d'arbres seguint la banqueta per promoure les zones d'esbarjo. També s'han previst actuacions de protecció de la fauna, amb la instal·lació de rampes salva fauna en cada tram perquè els animals que caiguin puguin sortir del canal i s'ha plantat arbres a les banquetes per garantir la connectivitat ecològica. Així mateix, s'ha reorganitzat el trànsit rodat que a la banda esquerra és peatonal i per a bicicletes i a la banda dreta és per a vehicles.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha destacat que aquest "petit projecte" desenvolupat a Penelles demostra que s'està caminant per trobar el millor model que demostri la transformació dels Canals d'Urgell. L'objectiu final, ha afegit, és evitar la desaparició de la pagesia. Talarn també ha remarcat que el projecte rebrà inversió de l'Estat per garantir la seva viabilitat.
La modernització dels Canals d'Urgell
La modernització de la infraestructura implicarà poder introduir nous cultius, crear noves indústries agroalimentàries, fet que, d'altra banda, permetrà fixar la gent al territori i fomentar-ne el repoblament. La modernització d'aquesta infraestructura permetria garantir la reserva hídrica del país i evitar episodis de manca d'aigua.
L'import previst d'inversió en la modernització del Canal d'Urgell, incloent el reg en parcel·la, se situa al voltant dels 1.420 MEUR, i tot i que el calendari definitiu no està tancat, la previsió és que es porti a terme en set anys. El Departament d'Acció Climàtica té redactats els primers quatre projectes que permetran iniciar les obres en 11.600 hectàrees, amb una inversió de 110 milions d'euros de cara al 2023.