El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha presentat acompanyat del delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré, les actuacions que està desplegant la Generalitat per a configurar una xarxa de vies cicloturístiques i que, a la demarcació de Lleida, es concreten en la via InterCatalunya (Lleida – Girona) i en la Ruta dels Llacs. A l’acte, hi han participat també representants dels consells comarcals del Pla d’Urgell i de l’Urgell, de l’Ajuntament de Lleida, i d’entitats del món de la bicicleta.
El cicloturisme és el ciclisme de llargues distàncies; una activitat recreativa, esportiva i no competitiva que combina l'activitat física i el turisme. Consisteix a viatjar amb bicicleta i també visitar els llocs que es troben al llarg del recorregut. Així, esdevé un motor econòmic amb un gran potencial a Catalunya. En aquest sentit, Gavín ha remarcar que “Lleida té un potencialitat cicloturístic que encara no hem explotat; tenim unes possibilitats molt importants que comencem a descobrir i hem de crear unes condicions perquè les puguem aprofitar”. Per fer-ho, Isidre Gavín ha posat de relleu la conveniència de teixir una aliança entre la Generalitat, els ens locals, els organismes de promoció turística i les associacions de la bicicleta.
Oportunitat de connectar amb mercats europeus
En aquest sentit, el secretari ha posat com a exemple el cas de França, que té més de 15.000 km de rutes, i on una sola ruta, La Loire a Vélo, per exemple, genera un impacte econòmic anual d’uns 30 MEUR per al territori. Es calcula que en aquesta ruta, la despesa dels cicloturistes és de 80 euros per persona i dia i l’impacte econòmic per quilòmetre de ruta, de 30.200 euros a l’any. Per aquest motiu, i amb una perspectiva més global, Gavín ha remarcat l’oportunitat que representen les vies cicloturístiques projectades a Catalunya de “connectar amb les grans rutes europees i, per exemple, connectar amb mercats com el francès, tan madur i que tenim tan a prop”.
Recentment, Territori i Sostenibilitat ha posat en funcionament el primer tram de la via cicloturística InterCatalunya (Lleida – Girona), que tindrà 300 quilòmetres de longitud. El tram on s’ha actuat ara discorre entre Lleida i Cervera, té una longitud de 67,7 quilòmetres i abasta aquests municipis: Lleida, Alcoletge, Bell-lloc d’Urgell, Palau d’Anglesola, Vila-sana, Castellnou de Seana, Anglesola, Tàrrega i Cervera. Connecta, amb camins existents, amb Mollerussa, Bellpuig i l’Estany d’Ivars.
El traçat entre Lleida i Cervera està subdividit en tres trams. El primer, de Lleida a les Roquetes (Alcoletge), és una alternativa al camí de Sant Jaume. El segon, de les Roquetes a Tàrrega, coincideix amb el camí de Sant Jaume, amb la introducció de dues variants: una per l’oferta de recursos turístics del territori al Pla d’Urgell i l’altra per seguretat viària a l’Urgell. El tercer tram, de Tàrrega a Cervera, també es correspon amb el camí de Sant Jaume a excepció del nucli urbà de Cervera, el traçat del qual s’ha millorat evitant la carretera L-214 i graduant el desnivell a superar per accedir al centre urbà.
L’actuació ha consistit a implantar una senyalització adequada que garanteixi la correcta utilització de la ruta, l’orientació i la seguretat per als ciclistes, amb una especial atenció a la senyalització en cruïlles i trams compartits en carreteres. També ha inclòs les actuacions específiques necessàries per resoldre les discontinuïtats del recorregut i oferir un traçat segur i còmode. Aquests treballs han comptat amb un pressupost de 75.000 euros.
L’obra ha inclòs la intervenció en dos punts de l’itinerari: a la rotonda de la C-13, d’accés a Alcoletge, i en l’encreuament amb l’L-214 a Cervera. En el primer cas, s’han executat dos trams de via ciclista, per a creuar la C-13 sense passar per la rotonda i circular amb condicions de seguretat en aquest entorn, tot aprofitant un pas de vianants existent. A l’encreuament amb L-214 a Cervera, a l’altura de les ruïnes de Santa Magdalena, s’ha format un tram de nou camí de tres metres d’amplada paral·lel a la carretera.
Durant aquest any, el Departament impulsarà la redacció dels projectes corresponents a la resta de trams de la via InterCatalunya.
El cicloturisme és el ciclisme de llargues distàncies; una activitat recreativa, esportiva i no competitiva que combina l'activitat física i el turisme. Consisteix a viatjar amb bicicleta i també visitar els llocs que es troben al llarg del recorregut. Així, esdevé un motor econòmic amb un gran potencial a Catalunya. En aquest sentit, Gavín ha remarcar que “Lleida té un potencialitat cicloturístic que encara no hem explotat; tenim unes possibilitats molt importants que comencem a descobrir i hem de crear unes condicions perquè les puguem aprofitar”. Per fer-ho, Isidre Gavín ha posat de relleu la conveniència de teixir una aliança entre la Generalitat, els ens locals, els organismes de promoció turística i les associacions de la bicicleta.
Oportunitat de connectar amb mercats europeus
En aquest sentit, el secretari ha posat com a exemple el cas de França, que té més de 15.000 km de rutes, i on una sola ruta, La Loire a Vélo, per exemple, genera un impacte econòmic anual d’uns 30 MEUR per al territori. Es calcula que en aquesta ruta, la despesa dels cicloturistes és de 80 euros per persona i dia i l’impacte econòmic per quilòmetre de ruta, de 30.200 euros a l’any. Per aquest motiu, i amb una perspectiva més global, Gavín ha remarcat l’oportunitat que representen les vies cicloturístiques projectades a Catalunya de “connectar amb les grans rutes europees i, per exemple, connectar amb mercats com el francès, tan madur i que tenim tan a prop”.
Recentment, Territori i Sostenibilitat ha posat en funcionament el primer tram de la via cicloturística InterCatalunya (Lleida – Girona), que tindrà 300 quilòmetres de longitud. El tram on s’ha actuat ara discorre entre Lleida i Cervera, té una longitud de 67,7 quilòmetres i abasta aquests municipis: Lleida, Alcoletge, Bell-lloc d’Urgell, Palau d’Anglesola, Vila-sana, Castellnou de Seana, Anglesola, Tàrrega i Cervera. Connecta, amb camins existents, amb Mollerussa, Bellpuig i l’Estany d’Ivars.
El traçat entre Lleida i Cervera està subdividit en tres trams. El primer, de Lleida a les Roquetes (Alcoletge), és una alternativa al camí de Sant Jaume. El segon, de les Roquetes a Tàrrega, coincideix amb el camí de Sant Jaume, amb la introducció de dues variants: una per l’oferta de recursos turístics del territori al Pla d’Urgell i l’altra per seguretat viària a l’Urgell. El tercer tram, de Tàrrega a Cervera, també es correspon amb el camí de Sant Jaume a excepció del nucli urbà de Cervera, el traçat del qual s’ha millorat evitant la carretera L-214 i graduant el desnivell a superar per accedir al centre urbà.
L’actuació ha consistit a implantar una senyalització adequada que garanteixi la correcta utilització de la ruta, l’orientació i la seguretat per als ciclistes, amb una especial atenció a la senyalització en cruïlles i trams compartits en carreteres. També ha inclòs les actuacions específiques necessàries per resoldre les discontinuïtats del recorregut i oferir un traçat segur i còmode. Aquests treballs han comptat amb un pressupost de 75.000 euros.
L’obra ha inclòs la intervenció en dos punts de l’itinerari: a la rotonda de la C-13, d’accés a Alcoletge, i en l’encreuament amb l’L-214 a Cervera. En el primer cas, s’han executat dos trams de via ciclista, per a creuar la C-13 sense passar per la rotonda i circular amb condicions de seguretat en aquest entorn, tot aprofitant un pas de vianants existent. A l’encreuament amb L-214 a Cervera, a l’altura de les ruïnes de Santa Magdalena, s’ha format un tram de nou camí de tres metres d’amplada paral·lel a la carretera.
Durant aquest any, el Departament impulsarà la redacció dels projectes corresponents a la resta de trams de la via InterCatalunya.